Cywilizacja powszechna XIX wieku
Kierunek studiów: Turystyka historyczna
Kod programu: 05-S1TH13.2019

Nazwa modułu: | Cywilizacja powszechna XIX wieku |
---|---|
Kod modułu: | 05-TH-S1-0011 |
Kod programu: | 05-S1TH13.2019 |
Semestr: | semestr letni 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Celem wykładu jest zaprezentowanie podstawowej wiedzy na temat historii powszechnej XIX wieku, ukazanie najważniejszych wydarzeń z tego okresu, zwłaszcza w ówczesnej Europie i ich wpływu na współczesny kształt Świata. Studenci mają wyrobić sobie opinię na temat przyczyn i skutków najważniejszych wydarzeń politycznych rozpoczynając od Wielkiej Rewolucji Francuskiej do przyczyn wybuchu I wojny światowej włącznie. Jednocześnie mają zdobyć wiedze na temat przemian społecznych i gospodarczych w ówczesnym Świecie oraz zrozumieć przyczyny i konsekwencje narodzin nowych zjawisk, takich jak europejski nacjonalizm czy masowe ruchy społeczne i polityczne. Mają również poznać wynikające z nich najważniejsze przemiany w obszarze kultury i sztuki tej epoki i ich oddziaływania na ówczesnych ludzi, a przez to ich wpływ na zasadnicze kierunki rozwoju cywilizacyjnego.
Student w ramach pracy własnej porządkuje wiedzę na temat zmian cywilizacyjnych w ciągu wieku XIX , dzięki czemu nabywa zarówno wiedzę faktograficzną, jak potrafi samodzielnie analizować wielkie procesy historyczne.
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu: "Cywilizacja czasów nowożytnych". |
Literatura podstawowa: | - E. Kaczyńska, Ludzie ukarani. Więzienia i system kar w Królestwie Polskim 1815-1914, Warszawa 1989
- S. Król, Cytadela Warszawska, X Pawilon 1833-1856, Warszawa 1969
- M. Senkowska, Kara więzienia w Królestwie Polskim w pierwszej połowie XIX wieku, Wrocław-Warszawa-Kraków 1961
- Cz.Betlejewska, Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa-Gdańsk 2001
- T. Forrest , Antyki: Meble zabytkowe, Warszawa 2012
- M. Huntley, Historia mebli. Od starożytności do XIX wieku, Warszawa 2013
- M. Kożel-Kraśna, Meble pierwszej połowy XIX wieku, Wrocław 2007
- J. Semkowicz, Zarys historii mebla, Warszawa-Kraków 1969
- S. Dębicki, Historia telekomunikacji, Warszawa 1963
- S. Lewandowski, Historia poczty i telekomunikacji, red. J. Możejko [i in.], Warszawa 2009
- A. Michał, Rublow, tłum. Joanna Gruze, Warszawa 1975
- J. Irina, Świat ikony, tłum. Henryk Paprocki, Warszawa 2007
- W. Żdżarski, Historia fotografii warszawskiej, Warszawa 1974
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zaawansowanym stopniu zna i rozumie: wybrane fakty, procesy i zjawiska historyczne oraz terminologię historyczną, przydatną w turystyce historycznej [05-TH-S1-0011_1] |
KNTHI1_W01 [4/5] |
Posiada uporządkowane: wiedzę ogólną, przydatną do studiowania turystyki historycznej oraz wiedzę szczegółową z zakresu turystyki historycznej [05-TH-S1-0011_2] |
KNTHI1_W02 [4/5] |
Zna i rozumie podstawowe metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka) [05-TH-S1-0011_3] |
KNTHI1_W03 [4/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-0011_4] |
KNTHI1_U01 [3/5] |
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-0011_5] |
KNTHI1_U02 [4/5] |
Posiada umiejętność posługiwania się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego – posiada umiejętność rozumienia oraz tworzenia różnego typu tekstów pisanych i ustnych wymagającą wiedzy systemowej o języku w zakresie jego struktur gramatycznych, leksyki i fonetyki. Porozumiewa się w języku obcym z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w zakresie właściwym dla danego obszaru wiedzy. [05-TH-S1-0011_6] |
KNTHI1_U03 [4/5] |
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-TH-S1-0011_7] |
KNTHI1_K01 [4/5] |
Rozumie i respektuje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [05-TH-S1-0011_8] |
KNTHI1_K02 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin ustny [05-TH-S1-0011_w_1] | Egzamin ustny z zakresu poruszanych na wykładzie i ćwiczeniach zagadnień. |
05-TH-S1-0011_1 |
Przygotowywanie projektu oraz jego prezentacja w formie wypowiedzi ustnej [05-TH-S1-0011_w_2] | Student przygotowuje wypowiedź ustną w oparciu o tematy i literaturę podaną przezprowadzącego ćwiczenia |
05-TH-S1-0011_2 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-TH-S1-0011_fs_1] | Wykład, z uwzględnieniem środków audiowizualnych, z zakresu historii wieku XIX, prezentacja głównych przemian politycznych i kulturowych epoki |
20 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień z zakresu wydarzeń politycznych XIX wieku |
30 |
Egzamin ustny [05-TH-S1-0011_w_1] |
ćwiczenia [05-TH-S1-0011_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się, podczas których studenci prześledzą najważniejsze zmiany cywilizacyjne w ciągu XIX wieku. |
20 | Samodzielna praca studentów nad wskazanymi źródłami.
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień pozwalająca orientować się w głównych nurtach europejskiej myśli politycznej, poznać podstawowe formy ustrojowe, zrozumieć zmiany kulturowe.
|
30 |
Przygotowywanie projektu oraz jego prezentacja w formie wypowiedzi ustnej [05-TH-S1-0011_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |