Cywilizacja powszechna XIX wieku Kierunek studiów: Turystyka historyczna
Kod programu: 05-S1TH13.2019

Nazwa modułu: Cywilizacja powszechna XIX wieku
Kod modułu: 05-TH-S1-0011
Kod programu: 05-S1TH13.2019
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem wykładu jest zaprezentowanie podstawowej wiedzy na temat historii powszechnej XIX wieku, ukazanie najważniejszych wydarzeń z tego okresu, zwłaszcza w ówczesnej Europie i ich wpływu na współczesny kształt Świata. Studenci mają wyrobić sobie opinię na temat przyczyn i skutków najważniejszych wydarzeń politycznych rozpoczynając od Wielkiej Rewolucji Francuskiej do przyczyn wybuchu I wojny światowej włącznie. Jednocześnie mają zdobyć wiedze na temat przemian społecznych i gospodarczych w ówczesnym Świecie oraz zrozumieć przyczyny i konsekwencje narodzin nowych zjawisk, takich jak europejski nacjonalizm czy masowe ruchy społeczne i polityczne. Mają również poznać wynikające z nich najważniejsze przemiany w obszarze kultury i sztuki tej epoki i ich oddziaływania na ówczesnych ludzi, a przez to ich wpływ na zasadnicze kierunki rozwoju cywilizacyjnego. Student w ramach pracy własnej porządkuje wiedzę na temat zmian cywilizacyjnych w ciągu wieku XIX , dzięki czemu nabywa zarówno wiedzę faktograficzną, jak potrafi samodzielnie analizować wielkie procesy historyczne.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu: "Cywilizacja czasów nowożytnych".
Literatura podstawowa:
- E. Kaczyńska, Ludzie ukarani. Więzienia i system kar w Królestwie Polskim 1815-1914, Warszawa 1989 - S. Król, Cytadela Warszawska, X Pawilon 1833-1856, Warszawa 1969 - M. Senkowska, Kara więzienia w Królestwie Polskim w pierwszej połowie XIX wieku, Wrocław-Warszawa-Kraków 1961 - Cz.Betlejewska, Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa-Gdańsk 2001 - T. Forrest , Antyki: Meble zabytkowe, Warszawa 2012 - M. Huntley, Historia mebli. Od starożytności do XIX wieku, Warszawa 2013 - M. Kożel-Kraśna, Meble pierwszej połowy XIX wieku, Wrocław 2007 - J. Semkowicz, Zarys historii mebla, Warszawa-Kraków 1969 - S. Dębicki, Historia telekomunikacji, Warszawa 1963 - S. Lewandowski, Historia poczty i telekomunikacji, red. J. Możejko [i in.], Warszawa 2009 - A. Michał, Rublow, tłum. Joanna Gruze, Warszawa 1975 - J. Irina, Świat ikony, tłum. Henryk Paprocki, Warszawa 2007 - W. Żdżarski, Historia fotografii warszawskiej, Warszawa 1974
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zaawansowanym stopniu zna i rozumie: wybrane fakty, procesy i zjawiska historyczne oraz terminologię historyczną, przydatną w turystyce historycznej [05-TH-S1-0011_1]
KNTHI1_W01 [4/5]
Posiada uporządkowane: wiedzę ogólną, przydatną do studiowania turystyki historycznej oraz wiedzę szczegółową z zakresu turystyki historycznej [05-TH-S1-0011_2]
KNTHI1_W02 [4/5]
Zna i rozumie podstawowe metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka) [05-TH-S1-0011_3]
KNTHI1_W03 [4/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-0011_4]
KNTHI1_U01 [3/5]
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-0011_5]
KNTHI1_U02 [4/5]
Posiada umiejętność posługiwania się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego – posiada umiejętność rozumienia oraz tworzenia różnego typu tekstów pisanych i ustnych wymagającą wiedzy systemowej o języku w zakresie jego struktur gramatycznych, leksyki i fonetyki. Porozumiewa się w języku obcym z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w zakresie właściwym dla danego obszaru wiedzy. [05-TH-S1-0011_6]
KNTHI1_U03 [4/5]
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-TH-S1-0011_7]
KNTHI1_K01 [4/5]
Rozumie i respektuje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [05-TH-S1-0011_8]
KNTHI1_K02 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin ustny [05-TH-S1-0011_w_1]
Egzamin ustny z zakresu poruszanych na wykładzie i ćwiczeniach zagadnień.
05-TH-S1-0011_1 05-TH-S1-0011_2 05-TH-S1-0011_3 05-TH-S1-0011_4 05-TH-S1-0011_5 05-TH-S1-0011_6 05-TH-S1-0011_7
Przygotowywanie projektu oraz jego prezentacja w formie wypowiedzi ustnej [05-TH-S1-0011_w_2]
Student przygotowuje wypowiedź ustną w oparciu o tematy i literaturę podaną przezprowadzącego ćwiczenia
05-TH-S1-0011_2 05-TH-S1-0011_3 05-TH-S1-0011_4 05-TH-S1-0011_5 05-TH-S1-0011_6 05-TH-S1-0011_7 05-TH-S1-0011_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [05-TH-S1-0011_fs_1]
Wykład, z uwzględnieniem środków audiowizualnych, z zakresu historii wieku XIX, prezentacja głównych przemian politycznych i kulturowych epoki
20
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień z zakresu wydarzeń politycznych XIX wieku
30 Egzamin ustny [05-TH-S1-0011_w_1]
ćwiczenia [05-TH-S1-0011_fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się, podczas których studenci prześledzą najważniejsze zmiany cywilizacyjne w ciągu XIX wieku.
20
Samodzielna praca studentów nad wskazanymi źródłami. Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień pozwalająca orientować się w głównych nurtach europejskiej myśli politycznej, poznać podstawowe formy ustrojowe, zrozumieć zmiany kulturowe.
30 Przygotowywanie projektu oraz jego prezentacja w formie wypowiedzi ustnej [05-TH-S1-0011_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)