Seminarium 1
Field of study: Historical Tourism
Programme code: 05-S1TH13.2019

Module name: | Seminarium 1 |
---|---|
Module code: | 05-TH-S1-SEM.1 |
Programme code: | 05-S1TH13.2019 |
Semester: | summer semester 2020/2021 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 4 |
Description: | 1.Formułowanie problemów badawczych; podstawowe metody badawcze w naukach humanistycznych ; umiejętność korzystania z dorobku historiografii i prac dotyczących turystyki; krytyczne podejście do literatury przedmiotu [elementy wykładu, dyskusja na wybranych przykładach opracowań]
2.Tematyka prac licencjackich z turystyki historycznej (dzieje komunikacji, turystyki, podróżowania, aktywnej organizacji czasu wolnego, historia przewodnictwa i organizacji turystycznych, historyczne przewodniki turystyczne i czasopisma turystyczno-krajoznawcze, krajoznawstwo na łamach czasopism ogólnych i regionalnych, relacje podróżników, biografie działaczy krajoznawczych, monografie zabytków historycznych, miejscowości, regionów, szlaków turystycznych, atrakcyjnych z uwagi na walory historyczne, monografie zabytków, fundacji i miejscowości związanych z działalnością rodzin i osób odgrywających istotną rolę w historii, projekty zagospodarowania miejsc i obiektów historycznych na trasach turystycznych, projekty imprez promujących turystykę historyczną i obiekty historyczne na trasach turystycznych, przewodniki po szlakach i obiektach turystycznych z częścią historyczną, opartą o źródła i dorobek historiografii). [dyskusja z elementami wykładu, prezentacja, wspólna analiza przykładowych opracowań]
3. Źródła do prac dotyczących turystyki historycznej – zasady kwerendy archiwalnej i prasowej, źródła z internetu, dawne i aktualne przewodniki; źródła wywołane – wywiady, ankiety – poszukiwanie, gromadzenie w postaci kserokopii, kopii, zdjęć, zapisu plików z internetu – prawa autorskie, sposób sporządzania notatek. [dyskusja z elementami wykładu, prezentacja, wspólna analiza różnorodnych źródeł, m.in. prasy, relacji, historycznych przewodników]
4. Etyka badań – plagiat, unikanie nieświadomego popełnienia plagiatu, cytowanie. [dyskusja z elementami wykładu, analiza przykładowychartykułów]
5. Wybór tematyki pracy, zapoznanie się z literaturą przedmiotu, systematyczne gromadzenie źródeł, materiałów informacyjnych, pogłębianie wiedzy o wybranym regionie, zabytku, epoce, okresie historycznym – doskonalenie umiejętności przedstawienia zagadnień związanych z problematyką podjętą w pracy własnej i innych seminarzystów, udział w dyskusji.
6. Sporządzenie wstępnego planu pracy licencjackiej i wykazu podstawowej literatury przedmiotu oraz źródeł.
|
Prerequisites: | Zaliczenie modułów: Pracownia dyplomowa, Metodologia badań regionalnych, Wybrane zagadnień z historii sztuki i Dziejów podróżowania. Zrealizowane efekty kształcenia tych modułów stanowią podstawę do podjęcia decyzji o problematyce własnych badań |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
W zaawansowanym stopniu zna i rozumie: wybrane fakty, procesy i zjawiska historyczne oraz terminologię historyczną, przydatną w turystyce historycznej [05-TH-S1-SEM.1_1] |
KNTHI1_W01 [4/5] |
Posiada uporządkowane: wiedzę ogólną, przydatną do studiowania turystyki historycznej oraz wiedzę szczegółową z zakresu turystyki historycznej [05-TH-S1-SEM.1_2] |
KNTHI1_W02 [4/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-SEM.1_3] |
KNTHI1_U01 [3/5] |
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-TH-S1-SEM.1_4] |
KNTHI1_K01 [4/5] |
Rozumie i respektuje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [05-TH-S1-SEM.1_5] |
KNTHI1_K02 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Ocena ciągła – rzeczowy udział w dyskusji [05-TH-S1-SEM.1_w_1] | Student potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze; Posługuje się ujęciami teoretycznymi i wykorzystuje zakres pojęciowy, charakterystyczny dla wybranej epoki. Pogłębia wiedzę o wybranym regionie wykorzystując różne możliwości udziału w życiu społeczno-kulturalnym miasta/regionu oraz społeczności akademickiej |
05-TH-S1-SEM.1_1 |
Prezentacja tematyki i wstępnego planu pracy – ocena promotora i uczestników seminarium [05-TH-S1-SEM.1_w_2] | Student wykazuje znajomość wybranej epoki historyczną. Logicznie określa cel podejmowanych badań. Potrafi dobrać i uzasadnić wybór metod badawczych; wykorzystuje zakres pojęciowy, charakterystyczny dla badań historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem turystyki historycznej. Posiada wiedzę o instytucjach dziedzictwa kulturowego (w tym zwłaszcza historycznych atrakcjach turystycznych) wybranego regionu i orientację w jego życiu kulturalnym, społecznym i artystycznym. |
05-TH-S1-SEM.1_1 |
Ocena przedstawionego wykazu literatury przedmiotu i źródeł [05-TH-S1-SEM.1_w_3] | Student posiada znajomość warsztatu i techniki pracy naukowo-badawczej. Potrafi samodzielnie zgromadzić źródła i opracowania. |
05-TH-S1-SEM.1_1 |
Ocena ciągła – na podstawie szerszych wypowiedzi w dyskusji [05-TH-S1-SEM.1_w_4] | Student wykazuje zrozumienie odpowiedzialności przewodnika turystycznego oraz autora prac historycznych i z dziedziny turystyki historycznej za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu i kraju. Zdaje sobie sprawę z obowiązku badania i przekazywania wiedzy o tym dziedzictwie z zachowaniem zasad obiektywizmu i szacunku dla wkładu różnych kultur i ludzi prezentujących różne poglądy. Przekazuje wiedzę w sposób nie naruszający praw autorskich osób trzecich. |
05-TH-S1-SEM.1_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
seminar [05-TH-S1-SEM.1_fs_1] | Wykład, dyskusja z elementami analizy tekstów naukowych |
30 | studiowanie tekstów naukowych; analiza i interpretacja przekazów źródłowych |
90 |
Ocena ciągła – rzeczowy udział w dyskusji [05-TH-S1-SEM.1_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |