Seminarium 1 Field of study: Historical Tourism
Programme code: 05-S1TH13.2019

Module name: Seminarium 1
Module code: 05-TH-S1-SEM.1
Programme code: 05-S1TH13.2019
Semester: summer semester 2020/2021
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Description:
1.Formułowanie problemów badawczych; podstawowe metody badawcze w naukach humanistycznych ; umiejętność korzystania z dorobku historiografii i prac dotyczących turystyki; krytyczne podejście do literatury przedmiotu [elementy wykładu, dyskusja na wybranych przykładach opracowań] 2.Tematyka prac licencjackich z turystyki historycznej (dzieje komunikacji, turystyki, podróżowania, aktywnej organizacji czasu wolnego, historia przewodnictwa i organizacji turystycznych, historyczne przewodniki turystyczne i czasopisma turystyczno-krajoznawcze, krajoznawstwo na łamach czasopism ogólnych i regionalnych, relacje podróżników, biografie działaczy krajoznawczych, monografie zabytków historycznych, miejscowości, regionów, szlaków turystycznych, atrakcyjnych z uwagi na walory historyczne, monografie zabytków, fundacji i miejscowości związanych z działalnością rodzin i osób odgrywających istotną rolę w historii, projekty zagospodarowania miejsc i obiektów historycznych na trasach turystycznych, projekty imprez promujących turystykę historyczną i obiekty historyczne na trasach turystycznych, przewodniki po szlakach i obiektach turystycznych z częścią historyczną, opartą o źródła i dorobek historiografii). [dyskusja z elementami wykładu, prezentacja, wspólna analiza przykładowych opracowań] 3. Źródła do prac dotyczących turystyki historycznej – zasady kwerendy archiwalnej i prasowej, źródła z internetu, dawne i aktualne przewodniki; źródła wywołane – wywiady, ankiety – poszukiwanie, gromadzenie w postaci kserokopii, kopii, zdjęć, zapisu plików z internetu – prawa autorskie, sposób sporządzania notatek. [dyskusja z elementami wykładu, prezentacja, wspólna analiza różnorodnych źródeł, m.in. prasy, relacji, historycznych przewodników] 4. Etyka badań – plagiat, unikanie nieświadomego popełnienia plagiatu, cytowanie. [dyskusja z elementami wykładu, analiza przykładowychartykułów] 5. Wybór tematyki pracy, zapoznanie się z literaturą przedmiotu, systematyczne gromadzenie źródeł, materiałów informacyjnych, pogłębianie wiedzy o wybranym regionie, zabytku, epoce, okresie historycznym – doskonalenie umiejętności przedstawienia zagadnień związanych z problematyką podjętą w pracy własnej i innych seminarzystów, udział w dyskusji. 6. Sporządzenie wstępnego planu pracy licencjackiej i wykazu podstawowej literatury przedmiotu oraz źródeł.
Prerequisites:
Zaliczenie modułów: Pracownia dyplomowa, Metodologia badań regionalnych, Wybrane zagadnień z historii sztuki i Dziejów podróżowania. Zrealizowane efekty kształcenia tych modułów stanowią podstawę do podjęcia decyzji o problematyce własnych badań
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zaawansowanym stopniu zna i rozumie: wybrane fakty, procesy i zjawiska historyczne oraz terminologię historyczną, przydatną w turystyce historycznej [05-TH-S1-SEM.1_1]
KNTHI1_W01 [4/5]
Posiada uporządkowane: wiedzę ogólną, przydatną do studiowania turystyki historycznej oraz wiedzę szczegółową z zakresu turystyki historycznej [05-TH-S1-SEM.1_2]
KNTHI1_W02 [4/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-SEM.1_3]
KNTHI1_U01 [3/5]
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-TH-S1-SEM.1_4]
KNTHI1_K01 [4/5]
Rozumie i respektuje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [05-TH-S1-SEM.1_5]
KNTHI1_K02 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Ocena ciągła – rzeczowy udział w dyskusji [05-TH-S1-SEM.1_w_1]
Student potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze; Posługuje się ujęciami teoretycznymi i wykorzystuje zakres pojęciowy, charakterystyczny dla wybranej epoki. Pogłębia wiedzę o wybranym regionie wykorzystując różne możliwości udziału w życiu społeczno-kulturalnym miasta/regionu oraz społeczności akademickiej
05-TH-S1-SEM.1_1 05-TH-S1-SEM.1_2 05-TH-S1-SEM.1_3 05-TH-S1-SEM.1_4 05-TH-S1-SEM.1_5
Prezentacja tematyki i wstępnego planu pracy – ocena promotora i uczestników seminarium [05-TH-S1-SEM.1_w_2]
Student wykazuje znajomość wybranej epoki historyczną. Logicznie określa cel podejmowanych badań. Potrafi dobrać i uzasadnić wybór metod badawczych; wykorzystuje zakres pojęciowy, charakterystyczny dla badań historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem turystyki historycznej. Posiada wiedzę o instytucjach dziedzictwa kulturowego (w tym zwłaszcza historycznych atrakcjach turystycznych) wybranego regionu i orientację w jego życiu kulturalnym, społecznym i artystycznym.
05-TH-S1-SEM.1_1 05-TH-S1-SEM.1_2 05-TH-S1-SEM.1_3 05-TH-S1-SEM.1_4 05-TH-S1-SEM.1_5
Ocena przedstawionego wykazu literatury przedmiotu i źródeł [05-TH-S1-SEM.1_w_3]
Student posiada znajomość warsztatu i techniki pracy naukowo-badawczej. Potrafi samodzielnie zgromadzić źródła i opracowania.
05-TH-S1-SEM.1_1 05-TH-S1-SEM.1_2 05-TH-S1-SEM.1_3 05-TH-S1-SEM.1_4 05-TH-S1-SEM.1_5
Ocena ciągła – na podstawie szerszych wypowiedzi w dyskusji [05-TH-S1-SEM.1_w_4]
Student wykazuje zrozumienie odpowiedzialności przewodnika turystycznego oraz autora prac historycznych i z dziedziny turystyki historycznej za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu i kraju. Zdaje sobie sprawę z obowiązku badania i przekazywania wiedzy o tym dziedzictwie z zachowaniem zasad obiektywizmu i szacunku dla wkładu różnych kultur i ludzi prezentujących różne poglądy. Przekazuje wiedzę w sposób nie naruszający praw autorskich osób trzecich.
05-TH-S1-SEM.1_1 05-TH-S1-SEM.1_2 05-TH-S1-SEM.1_3 05-TH-S1-SEM.1_4 05-TH-S1-SEM.1_5
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
seminar [05-TH-S1-SEM.1_fs_1]
Wykład, dyskusja z elementami analizy tekstów naukowych
30
studiowanie tekstów naukowych; analiza i interpretacja przekazów źródłowych
90 Ocena ciągła – rzeczowy udział w dyskusji [05-TH-S1-SEM.1_w_1] Prezentacja tematyki i wstępnego planu pracy – ocena promotora i uczestników seminarium [05-TH-S1-SEM.1_w_2] Ocena przedstawionego wykazu literatury przedmiotu i źródeł [05-TH-S1-SEM.1_w_3] Ocena ciągła – na podstawie szerszych wypowiedzi w dyskusji [05-TH-S1-SEM.1_w_4]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)