Cywilizacja ziem polskich XX wieku Field of study: Historical Tourism
Programme code: 05-S1TH13.2019

Module name: Cywilizacja ziem polskich XX wieku
Module code: 05-TH-S1-0020
Programme code: 05-S1TH13.2019
Semester: winter semester 2020/2021
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
Celem modułu jest zapoznanie studentów z zasadniczymi procesami historycznymi zachodzącymi na ziemiach polskich w XX wieku. Należą do nich zagadnienia związane z: - walką o odzyskanie niepodległości po I wojnie światowej, dążeniem do utrwalenia i obrony niepodległości oraz miejscem Polski na mapie Europy - fenomenem Polskiego Państwa Podziemnego - dążeniami społeczeństwa polskiego do utrzymania suwerenności narodowej i odbudowy niepodległego państwa w latach II wojny światowej - wpływem konfrontacji rywalizujących z sobą systemów totalitarnych na dzieje Polski, przebiegiem Holokaustu na ziemiach polskich - zagrożeniem wartości humanistycznych przez ideologię komunistyczną po II wojnie światowej i działaniami podejmowanymi w obronie wartości demokratycznych oraz kultury opartej na fundamencie łacińsko-chrześcijańskim - rozwojem kultury, oświaty i nauki w Polsce (przeobrażenia systemu oświaty, powstawanie ośrodków naukowych, rozwój literatury i sztuki w kraju i na emigracji) Student zapoznaje się na ćwiczeniach z przeobrażeniami społecznymi na ziemiach polskich: w trakcie scalania państwa po odzyskaniu niepodległości, wielkimi migracjami wynikłymi z przebiegu wojny i zmianami granicznymi, procesem urbanizacji i uprzemysłowienia , rozwojem gospodarczym ziem polskich (przed i po II wojnie światowej), wkładem społeczeństwa polskiego w obalenie systemu komunistycznego w Europie środkowo-wschodniej. Student w ramach pracy własnej porządkuje wiedzę na temat przeobrażeń zachodzących w XX wieku w skali kraju na przykładzie wybranego regionu Polski. Zestawia wybór źródeł obrazujących te przeobrażenia, przydatnych dla przygotowania merytorycznego programu wycieczki w tym regionie (źródła literackie, filmowe, fotograficzne, dokumenty autobiograficzne, statystyki)
Prerequisites:
Znajomość podstawowych pojęć, podstawowe wiadomości dotyczące procesów przemian cywilizacyjnych w XX wieku na ziemiach polskich
Key reading:
Basista A., Betonowe dziedzictwo: architektura w Polsce czasów komunizmu. Warszawa-Kraków 2001. Chrzanowski T., Sztuka w Polsce od I do III RP. Warszawa 2008. Kaczmarek R., Historia Polski 1914 – 1989. Warszawa 2010 Kaliński J., Historia gospodarcza Polski Ludowej. Białystok 2005. Laureaci nagrody Nobla urodzeni na Śląsku. Materiały do druku przygotowali P. Greiner, J. Śliwiok. Katowice 2000 Nim będzie zapomniana. Szkice o kulturze PRL-u. Red. S. Bednarek. Wrocław 1997. Noniewicz C., Historia gospodarcza Polski Odrodzonej. Białystok 2004. Silesin J. R., Oświata, nauka i kultura w latach 1918 – 1923. Wyzwania polityczne, kulturowe i cywilizacyjne II Rzeczpospolitej Polskiej. W: Sen o potędze. Bezpieczeństwo. Suwerenność. Mocarstwowość. Rzeczpospolita Polska 1918 – 1939. Red. E. Maj, J. Gryz, E. Kirwiel, E. Podgajna, Lublin 2014. Zajicek E., Poza ekranem. Kinematografia polska 1896 – 2005. Warszawa 2009. Żarnowski J., Polska 1918 – 39. Praca. Technika. Społeczeństwo. Warszawa 1999.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zaawansowanym stopniu zna i rozumie: wybrane fakty, procesy i zjawiska historyczne oraz terminologię historyczną, przydatną w turystyce historycznej [05-TH-S1-0020_1]
KNTHI1_W01 [5/5]
Zna i rozumie podstawowe metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka) [05-TH-S1-0020_2]
KNTHI1_W03 [3/5]
Zna i rozumie wpływ historii na fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji [05-TH-S1-0020_3]
KNTHI1_W04 [5/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-0020_4]
KNTHI1_U01 [3/5]
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-0020_5]
KNTHI1_U02 [4/5]
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-TH-S1-0020_6]
KNTHI1_K01 [4/5]
rozumie i respektuje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [05-TH-S1-0020_7]
KNTHI1_K03 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Pisemny egzamin [05-TH-S1-0020_w_1]
Student w formie pisemnej odpowiada na pytania otwarte, pozwalające sprawdzić przyswojenie materiału odpowiadającego problematyce wskazanej przez prowadzącego, w oparciu o tematykę wykładów oraz podaną literaturę.
05-TH-S1-0020_1 05-TH-S1-0020_2 05-TH-S1-0020_3
Kolokwium zaliczeniowe [05-TH-S1-0020_w_2]
Student w formie pisemnej odpowiada na pytania otwarte, weryfikujące jego wiedzę zdobytą podczas ćwiczeń oraz z podanej literatury przedmiotu
05-TH-S1-0020_1 05-TH-S1-0020_2 05-TH-S1-0020_3
Referat [05-TH-S1-0020_w_3]
Student przedstawia indywidualną lub zespołową pracę na określony przez prowadzącego temat, odpowiadający problematyce wynikającej z modułu kształcenia.
05-TH-S1-0020_1 05-TH-S1-0020_2 05-TH-S1-0020_3 05-TH-S1-0020_4 05-TH-S1-0020_5 05-TH-S1-0020_6 05-TH-S1-0020_7
Aktywność na zajęciach [05-TH-S1-0020_w_4]
Student odpowiada na pytania, pozwalające sprawdzić przyswojenie materiału odpowiadającego problematyce wskazanej przez prowadzącego, w oparciu o sugerowane lektury; uczestniczy w dyskusji, wykazuje się umiejętnością analizy i interpretacji źródeł.
05-TH-S1-0020_1 05-TH-S1-0020_2 05-TH-S1-0020_3 05-TH-S1-0020_4 05-TH-S1-0020_5 05-TH-S1-0020_6 05-TH-S1-0020_7
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [05-TH-S1-0020_fs_1]
wykład z wykorzystaniem innych metod oraz użyciem środków audiowizualnych
20
lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem
15 Pisemny egzamin [05-TH-S1-0020_w_1]
practical classes [05-TH-S1-0020_fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się, podczas których studenci analizują źródła historyczne wskazane przez prowadzącego, przedstawiają przygotowane referaty, dyskutują odwołując się do przeczytanych tekstów narracyjnych i filmów dokumentalnych, dokumentów biograficznych
20
lektura uzupełniająca, analiza źródeł, przygotowanie referatu na wybrany i zaakceptowany przez prowadzącego temat
30 Kolokwium zaliczeniowe [05-TH-S1-0020_w_2] Referat [05-TH-S1-0020_w_3] Aktywność na zajęciach [05-TH-S1-0020_w_4]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)