Konstrukcje czasu i przestrzeni w filmie 1 Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: 09-S1RE12.2019

Nazwa modułu: Konstrukcje czasu i przestrzeni w filmie 1
Kod modułu: 09-RE-S1-CPN1a
Kod programu: 09-S1RE12.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
„W filmie, w przeciwieństwie do innych sztuk […] nie dominuje ani czasowość ani przestrzenność. Jest on czasoprzestrzenny, przy czym czasoprzestrzenności tej nie należy rozkładać w procesie analizy. Zjawiska, do których można odnieść kategorię czasu i przestrzeni, nie występują obok siebie czy w jakimś następstwie, lecz przenikają się tak dalece, że ich rozłączne traktowanie byłoby niesłuszne”. Powyższe słowa Alicji Helman, patronują rozważaniom prowadzonym w module „Konstrukcjie czasu i przestrzeni w filmie”. Oczywiście na poziomie rudymentów, pozwalamy sobie na chwilową rozłączność, omawiając kategorię czasu i przestrzeni osobno – jednak zawsze, odnosimy wnioski do całości, do filmowej czasoprzestrzeni. Ośrodkiem kursu są rozważania teoretyczne, zderzane za każdym razem z wybranymi dziełami sztuki filmowej. W pierwszym semestrze omawiamy przestrzeń ekranową i diegetyczną. Węzłami, wokół których skupia się uwaga prowadzących zajęcia i studentów są: wnętrze, rozumiane także, jako wnętrze myślowe / Bachtinowska idea połączenia jednostki ze światem, jako widnokrąg i otoczenie /, przestrzeń industrialna, rozumiana, jako połączenie wnętrza i zewnętrza, miasto, oraz natura. Semestr drugi przeznaczony jest na omówienie kategorii czasu filmowego. Rozważamy, idąc za teoretykiem kina Jan Mukarovskym, trzy rodzaje czasu: ekranowy, zdarzeń fabularnych oraz postrzegającego podmiotu / widza /. Szczególnie ta trzecia kategoria, będąca jak dotąd traktowana po macoszemu przez twórców, wydaje się interesująca i płodna formalnie dla przyszłych reżyserów. Moduł pierwszy jak i drugi realizują wyznaczone cele w oparciu o twórczość autorów tworzących w drugiej połowie XX stulecia, uwzględniając jednak ich wpływ na dorobek kina współczesnego.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada elementarną filozoficzną i filmoznawczą wiedzę o czasoprzestrzeni. [CPN1a_1]
K_W03 [4/5] K_K07 [4/5]
Student potrafi zanalizować kategorię filmowej przestrzeni. Zna uwarunkowania reżyserskie, operatorskie i scenograficzne, mające wpływ na organizację przestrzeni w filmie. [CPN1a_2]
K_U03 [4/5] K_U04 [4/5]
Student potrafi zanalizować kategorię filmowego czasu. Zna uwarunkowania reżyserskie, operatorskie i montażowe, mające wpływ na organizację czasu w filmie. [CPN1a_3]
K_U03 [4/5] K_U04 [4/5]
Student posiada umiejętności opisu, analizy i interpretacji autorskiego idiomu użycia języka filmowego i potrafi je zademonstrować na przykładach analizy wybranych filmów. [CPN1a_4]
K_W02 [5/5] K_U04 [5/5]
Student jest obeznany z twórczością mistrzów kina, których dzieło cechuje wielka wartość rozwojowa dla historii języka filmowego. [CPN1a_5]
K_W02 [5/5] K_U04 [5/5]
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, wyciągać prawidłowe wnioski i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee na piśmie. [CPN1a_6]
K_U01 [5/5] K_K01 [5/5] K_K09 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena ciągła [CPN1a _w_1]
Weryfikacja wiedzy, przygotowania do zajęć, aktywności i zaangażowania w dyskusji, umiejętności dokonania analizy prezentowanych filmów oraz ich problematyzacji i interpretacji.
CPN1a_1 CPN1a_2 CPN1a_3 CPN1a_4 CPN1a_5 CPN1a_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [CPN1a_fs_1]
w oparciu o prezentacje filmowe, elementy zajęć warsztatowych z analizy filmu, dyskusja problemowa, możliwe: dobrowolna indywidualna prezentacja ustna wybranego szczegóło- wego problemu przez studenta
15
zapoznanie się z wymaganym materiałem teoretycznym i filmowym, wypracowanie własnych koncepcji do zaprezentowania w dyskusji . możliwe: przygotowanie dobrowolnej indywidualnej prezentacji ustnej wybranego szczegółowego problemu
35 Ocena ciągła [CPN1a _w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)