Reżyseria filmu dokumentalnego 1
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: 09-S1RE12.2019

Nazwa modułu: | Reżyseria filmu dokumentalnego 1 |
---|---|
Kod modułu: | 09-RE-S1-DOK1 |
Kod programu: | 09-S1RE12.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Umiejętność rozumienia istoty filmu dokumentalnego to jedna z najważniejszych sprawności każdego reżysera również tego, który para się wyłącznie fabułą, czy formami scenicznymi. Od wnikliwej obserwacji życia, zauważania znaczeń, słuchania dialogów, współuczestniczenia w przeżywaniu emocji, zbierania ludzkich doświadczeń zależy umiejętność tworzenia nawet wtedy, gdy ma się do czynienia jedynie z własną wyobraźnią i zawodowymi aktorami. Film dokumentalny jest narzędziem badania świata i człowieka. Ma wartość nie tylko artystyczną. Bywa źródłem wiedzy, terapią, świadectwem. Sama materia filmów dokumentalnych jest nieprzewidywalna w stopniu który uniemożliwia zbudowanie sztywnej strategii dydaktycznej. Prowadzący zajęcia muszą zachować elastyczność w podejściu do każdego nowego tematu, bohatera i studenta, przez którego opowiadany jest kawałek świata.
Proces dydaktyczny nastawiony jest na kształtowanie umiejętności obserwacji, analizy i twórczej interpretacji rzeczywistości.
W pierwszym i drugim semestrze koncentrujemy się na podstawach. Co jest dobrym pomysłem na film dokumentalny? Kto jest idealnym bohaterem filmu dokumentalnego? Jak prowadzić wywiad, a jak inicjować rozmowę dokumentalną, jak zbierać informacje. Student mierzy się z różnymi trudnościami przy prowadzeniu rozmowy badającej tropy nośne dokumentalnie w bardziej komfortowej sytuacji sam na sam z bohaterem i przy powtórzeniu jej części w obecności ekipy i sprzętu filmowego.
Ważnym zadaniem jest analiza filmów dokumentalnych, zarówno uznanych arcydzieł gatunku jak i filmów w jakichś sposób kalekich.
Część praktyczna obejmuje kilkuminutowe zadanie dokumentalne wymagające przełożenia abstrakcyjnego pojęcia na dokumentalny konkret. Równolegle studenci reżyserują piętnastominutowy portret dokumentalny.
|
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada umiejętność dokumentowania, analizowania, interpretowania
i oceniania rzeczywistości pod kątem możliwości jej przedstawienia w filmie dokumentalnym. Potrafi zebrać informacje w formie wywiadu, kwerendy dokumentów, przeszukiwania archiwów np. prasowych.
[DOK1_1] |
K_U12 [2/5] |
Student posiada umiejętność przeprowadzenia analizy filmu, warstwy estetycznej, formalnej, gradacji znaczeń. [DOK1_2] |
K_U04 [4/5] |
Student orientuje się w genologii dokumentalnej, zna podstawowe gatunki filmu dokumentalnego. Zna historię postaw twórczych wybitnych reżyserów filmowych. [DOK1_3] |
K_W02 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocena ciągła [DOK1_w_1] | Weryfikacja na podstawie oceny przygotowania do zajęć, postępów w dokumentacji, tworzeniu scenariusza i etiud dokumentalnych. |
DOK1_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [DOK1__fs_1] | (brak informacji) |
15 | (brak informacji) |
Ocena ciągła [DOK1_w_1] |
|
ćwiczenia [DOK1__fs_2] | Zajęcia w formie konwersatoryjnej,
dyskusja problemowa studium przypadku, gry symulacyjne.
|
15 | Analiza wybranych dzieł.
Czytanie zalecanej literatury.
|
5 |
Ocena ciągła [DOK1_w_1] |
ćwiczenia terenowe [DOK1__fs_3] | Przygotowanie, realizacja, montaż etiudy dokumentalnej oraz filmowego portretu bohatera dokumentalnego. |
15 | Przygotowanie własnego projektu filmowego |
20 |
Ocena ciągła [DOK1_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |