Historia filmu 1 Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: 09-S1RE12.2019

Nazwa modułu: Historia filmu 1
Kod modułu: 09-RE-S1-HF1
Kod programu: 09-S1RE12.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
  • semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Cele i styl realizacji modułu określa jego odbiorca. W tym przypadku jest to każdorazowo student uczący się jednego z trzech podstawowych zawodów filmowych: reżysera, autora zdjęć kierownika produkcji. Celem kursu jest wsparcie studenta w jego dążeniu do wyrażenia się w dziele poprzez dostarczenie mu nieodzownego wyposażenia humanistycznego w zakresie dziedziny, która studiuje. Do tego wyposażenia należy znajomość tradycji sztuki filmowej oraz poczucie bycia depozytariuszem pamięci o tejże tradycji. Historia zawarta w nazwie modułu jest rozumiana w sensie w jakim rozumie ją Ernst Gombrich, gdy dla swego dzieła o historii sztuki wynajduje tytuł Story of Art. Historia w sensie opowieści o kinie. Jak każda, tak i ta opowieść ma swoich bohaterów. To oni właśnie, a nie historycy, tworzą historię filmu. Ośrodkiem kursu historii filmu jest otwarcie miejsca dla wszechstronnego obcowania z konkretnymi wybranymi dziełami sztuki filmowej autor- stwa najwybitniejszych artystów kina oraz – poprzez te spotkania – wykształcenie umiejętności czytania filmów mierzonej postępującą biegło- ścią w posługiwaniu się kategoriami i regułami języka filmowego, wypracowanymi w kolejnych okresach rozwoju kina w nieustannej dynamicznej dialektyce konwencji i inwencji, retorycznej reguły i autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej. Historia filmu - szkołą mistrzowską. Pośród licznych akademickich dyscyplin istnieje jedna, dzielona i wymagana przez wszystkie inne, które można wyliczyć z nazwy, a mianowicie dyscyplina myślenia. Horyzontem realizacji modułu jest przeto nauczenie studenta – przykładowo – myślenia Hitchcockiem albo myślenia Bressonem lub jakimkolwiek innym Autorem o prawdzie artystycznej ludzkiego doświadczenia. Kontekstem dla tej story of cinema jest historia XX wieku, która wraz z jej burzami dziejowymi, przemianami społecznymi i politycznymi, a zwłaszcza kulturowymi i artystycznymi na nowo określiła parametry owego doświadczenia. Moduł pierwszy realizuje wyznaczone cele w oparciu o twórczość autorów debiutujących zasadniczo w 1 połowie XX stulecia, uwzględniając jednak ich wpływ na dorobek kina współczesnego.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student jest obeznany z reprezentatywnym wyborem możliwych stylów, wypracowanych poetyk i różnorodnych estetyk współtworzących tradycję sztuki filmowej [HF1_1]
K_W02 [5/5]
Student jest obeznany z twórczością wybitnych artystów kina, których dzieło cechuje wielka wartość rozwojowa dla his- torii języka filmowego oraz niepowtarzalny autorski idiom użycia tegoż języka [HF1_2]
K_W02 [5/5]
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego analizowania i oceniania obecnych w historii kina stereotypów związanych z przemysłowym i komercyjnym charakterem produkcji filmowej w odróżnieniu od autorskiego idiomu wypowiedzi filmowej właściwemu dziełu sztuki filmowej [HF1_3]
K_K09 [3/5]
Student dostrzega rozmaite uwarunkowania oraz funkcje społeczne, polityczne i kulturowe kinematografii w jej rozwoju dziejowym [HF1_4]
K_W03 [4/5]
Student posiada umiejętności opisu, analizy i interpretacji autorskiego idiomu użycia języka filmowego i potrafi je zademon- strować na przykładach analizy wybranych filmów wybitnych twórców kina [HF1_5]
K_U04 [3/5]
Student rozumie istotne znaczenie tradycji sztuki filmowej dla kina współczesnego i przyszłego [HF1_6]
K_W02 [5/5] K_K10 [5/5]
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, wyciągać prawidłowe wnioski i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee na piśmie [HF1_7]
K_K01 [5/5]
Student wykazuje zdolność do samodzielnego pogłębiania wiedzy, rozszerzania horyzontów poznawczych i weryfikowania własnego stanowiska w oparciu o umiejętność elastycznego i otwartego myślenia nt. różnych modeli rozumienia sztuki filmowej [HF1_8]
K_K07 [5/5] K_K09 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena ciągła [HF1_w_1]
Weryfikacja zasobów wiedzy, przygotowania do zajęć, aktywności i zaan- gażowania w dyskusji, umiejętności dokonania analizy prezentowanych filmów oraz ich problematyzacji i interpretacji, obserwacja postępów w zakresie wiedzy i umiejętności studenta
HF1_1 HF1_2 HF1_3 HF1_4 HF1_5 HF1_6 HF1_7 HF1_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [HF1_fs_1]
wykład z elementami dyskusji kierowanej z wykorzystaniem prezentacji multi – medialnej
15
zapoznanie się z materiałem filmowym przewidzianym do omówienia na zaję- ciach, okołotematyczne studia literaturowe, wypracowanie własnych koncepcji do zaprezentowania w dys- kusji na zajęciach
5 Ocena ciągła [HF1_w_1]
ćwiczenia [HF1_fs_2]
zajęcia w formie konwersatoryjnej w oparciu o prezentacje filmowe, elementy zajęć warsztatowych z analizy filmu, dyskusja problemowa, możliwe: dobrowolna indywidualna prezentacja ustna wybranego szczegóło- wego problemu przez studenta
15
zapoznanie się z wymaganym materiałem filmowym, około-tematyczne studia literaturowe, wypra- cowanie własnych koncepcji do zapre- zentowania w dyskusji problemowej, możliwe: przygotowanie dobrowolnej indywidualnej prezentacji ustnej wybranego szczegółowego problemu
5 Ocena ciągła [HF1_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)