Modele racjonalności Kierunek studiów: Doradztwo filozoficzne i coaching
Kod programu: 05-S1DF12.2019

Nazwa modułu: Modele racjonalności
Kod modułu: DFC_m15
Kod programu: 05-S1DF12.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Moduł ukazuje w aspekcie historycznym i systematycznym podstawowe modele racjonalności, ze szczególnym uwzględnieniem relacji filozofii do poszczególnych nauk szczegółowych. Celem tego modułu jest przedstawienie klasycznych stanowisk filozoficznych, zapoznanie studentów z alternatywnymi koncepcjami racjonalności, a także wyrobienie umiejętności samodzielnego doboru i interpretacji tekstów filozoficznych. Służy wykształceniu postawy krytycznej oraz umiejętności doboru właściwych strategii argumentacyjnych odnośnie do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska filozoficznego. Uwrażliwia na konieczność racjonalnego namysłu nad zjawiskami społeczno-kulturowymi. Kształtuje postawę otwartości na nowe propozycje ideowe, a także ukazuje znaczenia refleksji humanistycznej w rozwoju społecznym i w postępie cywilizacyjnym.
Wymagania wstępne:
PODSTAWY FILOZOFII I PODSTAWY FILOZOFII II
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma podstawową wiedzę o znaczeniu racjonalnego myślenia dla nauk oraz różnych typach/modelach racjonalności [DFC_m15_1]
K_W08 [3/5] K_W11 [3/5]
zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism [DFC_m 15_2]
K_W05 [4/5]
zna metody interpretacji tekstu filozoficznego [DFC_m 15 _3]
K_W11 [3/5]
analizuje argumenty podawane w dyskusji, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia [DFC_m 15 _4]
K_U07 [5/5]
rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych [DFC_m 15 _5]
K_U09 [5/5]
pisze pracę zaliczeniową w oparciu o samodzielny dobór literatury [DFC_m 15 _6]
K_U12 [4/5]
jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów [DFC_m 15 _7]
K_K04 [5/5]
ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych [DFC_m 15 _8]
K_K07 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [DFC_m15_w_1]
Egzamin ustny obejmujący wiedzę z wykładu oraz lektur uzupełniających. Student ma wykazać się nie tylko posiadaną wiedzą w sensie teoretycznym, ale także umiejętnością samodzielnego porównywania stanowisk, wyciągania wniosków oraz omówienia związków koncepcji filozoficznych z kulturą europejską.
DFC_m15_1 DFC_m 15 _4 DFC_m 15 _8
Zaliczenie [DFC_m15_w_2]
Zaliczenie na warunkach określonych w sylabusie, w tym praca pisemna.
DFC_m 15_2 DFC_m 15 _3 DFC_m 15 _4 DFC_m 15 _5 DFC_m 15 _6 DFC_m 15 _7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [DFC_m 15_fns_1]
wykład z elementami dyskusji
30
lektura uzupełniająca
20 Egzamin [DFC_m15_w_1]
ćwiczenia [DFC_m 15 _fns_2]
ćwiczenia polegające na krytycznej analizie tekstów źródłowych, omawianiu i formułowaniu stanowisk interpretacyjnych oraz dyskusji
30
lektura uzupełniająca obejmująca teksty źródłowe do analizy na zajęciach oraz wybrane opracowania monograficzne, przygotowanie i opracowanie literatury do pracy zaliczeniowej
70 Zaliczenie [DFC_m15_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)