Praktyczna nauka języka francuskiego III Kierunek studiów: Filologia romańska
Kod programu: 02-S1FN19.2019

Nazwa modułu: Praktyczna nauka języka francuskiego III
Kod modułu: 02-FL-FP-S1-PNJF-3
Kod programu: 02-S1FN19.2019
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Opis:
Celem modułu jest pogłębienie znajomości języka francuskiego w zakresie języka pisanego, zaznajomienie studenta z różnymi formami wypowiedzi pisemnych i literackich (korespondencja, opowiadanie, opis, portret, opinia, recenzja), udoskonalenie znajomości ortografii i interpunkcji. Moduł stanowi jeden z elementów praktycznej nauki języka francuskiego. Wszystkie przedmioty wchodzące w jej skład mają na celu poszerzenie ogólnej znajomości języka, jak również doskonalenie konkretnych umiejętności i przydatnych zagadnień leksykalnych. Celem przedmiotu jest ćwiczenie umiejętności konwersacji oraz rozumienia ze słuchu przy wykorzystywaniu materiałów pochodzą z różnych źródeł. W trakcie kursu studenci osiągają poziom B2 (w pierwszym i drugim semestrze II roku) według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Wymagania wstępne:
Znajomość gramatyki francuskiej na podbudowie szkoły średniej z maturą oraz programu z I roku studiów.
Literatura podstawowa:
C. Peyroutet : Pratique de l’expression écrite. Paris, Nathan, 1998. Sułkowska M., Czasy i tryby we francuskich zdaniach podrzędnych. Podręcznik dla studentów języka francuskiego, 2014 (wyd. II), Katowice, Wyd. UŚ. Michalak M., Exercices de grammaire usuelle du français, 1987, Warszawa, PWN. Platkow A., Jaworowski M., Gramatyka języka francuskiego w ćwiczeniach, 1990, Warszawa,Wyd. Szkolne i Pedagogiczne. 1. Le Nouvel édito. Niveau B2. Brillant C., Bazou V., Racine R., J.-C. Schenker. Les Éditions Didier, Paris 2010. Tout va bien! 3. Méthode de français. Livre de l’élève. Augé H., Cañada Pujols, M.D., Marlhens, C., Martin, L. CLE International, Paris, 2005.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu działań zawodowych [K04]
K_K04 [4/5]
dąży do poprawnego komunikowania się w języku obcym, a także do wykształcenia w sobie kompetencji tłumacza lub nauczyciela języka obcego [K09]
K_K09 [3/5]
jest wrażliwy na błędy wpływające na spójność tekstów, również tłumaczonych [K11]
K_K11 [4/5]
posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków [U08]
K_U08 [4/5]
ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu C2 i B2 odpowiednio dla języka kierunkowego i drugiego języka obcego według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego [U19]
K_U19 [3/5]
posiada wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy [U20]
K_U20 [3/5]
ma elementarną wiedzę o powiązaniach filologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi [W04]
K_W04 [4/5]
rozróżnia poszczególne odmiany i style języka i posiada zasób słownictwa typowego dla każdego z nich [W06]
K_W06 [4/5]
zna elementarną terminologię dotyczącą zagadnień z cywilizacji danego obszaru językowego [W09]
K_W09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Praca na zajęciach [w-1]
ćwiczenia ortograficzno-interpunkcyjne, kompozycja krótkich tekstów pisemnych, studenci biorą czynny udział w zajęciach
K04 K11 U08 W04 W06
Zaliczenie na ocenę [w-2]
Studenci przygotowują prace pisemne wg kryteriów kompozycyjnych omówionych na zajęciach
K04 K11 U08 W04 W06
egzamin [w-3]
Wypowiedż pisemna wg kryteriów formalnych omówionych na zajęciach (itp. redakcja listu, recenzji, itp.)
K04 K11 U08 W04 W06
Sprawdzenie stopnia przyswojenia słownictwa [w-4]
Studenci zapoznają się ze słownictwem dotyczącym omawianej na każdych zajęciach tematyki.
K09 U19 U20 W09
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [f-1]
Analiza różnych typów tekstów pod względem kompozycyjnym i formalnym, kompozycja tekstów
10
Studenci redagują prace na zadane tematy i wg prezentowanych wymogów kompozycyjnych i formalnych
5 Praca na zajęciach [w-1] Zaliczenie na ocenę [w-2] egzamin [w-3]
konwersatorium [f-2]
Omówienie zasad poprawności językowych, ćwiczenia utrwalające
20
Studenci utrwalają zasady językowe poprzez ćwiczenia
15 Praca na zajęciach [w-1] Zaliczenie na ocenę [w-2] egzamin [w-3]
ćwiczenia [f-3]
Praca na konkretnym materiale językowym
30
Wykonanie zadanych ćwiczeń praktycznych.
15 Zaliczenie na ocenę [w-2] egzamin [w-3]
konwersatorium [f-4]
Praca nad zagadnieniami z tematyki zajęć (analiza, omówienie, dyskusje).
20
Przygotowanie zadanej problematyki gramatycznej oraz jej przyswojenie.
10 Sprawdzenie stopnia przyswojenia słownictwa [w-4]
ćwiczenia [f-5]
Metody programowe: użycie podręcznika programowego. Metody podające: objaśnienia i wyjaśnienia.
30
Studenci zapoznają się ze słownictwem dotyczącym omawianej na każdych zajęciach tematyki.
5 Praca na zajęciach [w-1] egzamin [w-3]
ćwiczenia [f-6]
Metody programowe: użycie podręcznika programowego.
10
Studenci samodzielnie wysłuchują nagrań lub oglądają krótkie reportaże.
10 Zaliczenie na ocenę [w-2] egzamin [w-3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2020/2021 Praktyczna nauka języka francuskiego III [W1-FNFP-S1-PNJF-3] francuski