Zarządzanie zasobami ludzkimi Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: 05-N2PO12.2019

Nazwa modułu: Zarządzanie zasobami ludzkimi
Kod modułu: ZZL
Kod programu: 05-N2PO12.2019
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Podstawowym celem jest zaznajomienie słuchacza z podstawowymi kategoriami opisującymi zarządzanie zasobami ludzkimi, a także skorelowanie wiedzy teoretycznej z praktyczną (analiza przypadków na zajęciach). Ważnym efektem zajęć ma być również przygotowanie słuchaczy do samodzielnego rozwiązywania sytuacji problemowych. Celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w płaszczyźnie tendencji występujących w otoczeniu współczesnych organizacji. W wyniku realizacji modułu student powinien:  Rozumieć istotę i znaczenie kapitału ludzkiego w organizacji oraz przesłanki strategicznego podejścia do gospodarowania zasobami ludzkimi;  Identyfikować podstawowe koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi i uwarunkowania wewnętrzne oraz zewnętrznego tego procesu;  Znać procedury i narzędzia służące do planowania zasobów ludzkich, rekrutacji pracowników, selekcji kandydatów i wprowadzenia nowego pracownika do pracy;  Rozpoznawać podstawowe techniki i metody oceny pracownika oraz skonstruować nieskomplikowany system skutecznej oceny pracowników;  Rozpoznawać siłę oddziaływania i znaczenie poszczególnych narzędzi motywacji;  Znać teorie rozwoju kariery pracownika i ścieżki jego doskonalenia;  Rozumieć znaczenie wiedzy we współczesnej organizacji, identyfikować jej źródła i rozpoznawać sposoby jej kształtowania i pobudzania w procesie zarządzania zasobami ludzkimi;  Nabyć umiejętność efektywnego i etycznego gospodarowania kapitałem ludzkim w korelacji ze strategią biznesową organizacji; Nabyć umiejętność konstruowania i analizowania podstawowych dokumentów aplikacyjnych, przygotowywania się do rozmów kwalifikacyjnych i prowadzenia wywiadów/rozmów oraz rozpoznawania własnych potrzeb i potrzeb pracowniczych w kontekście motywowania i planowania kariery.
Wymagania wstępne:
Słuchacz powinien dysponować wiedzą podstawową nabytą w trakcie nauki w szkole średniej na przedmiocie: przedsiębiorczość. Jednocześnie pożądane jest, aby słuchacz znał zagadnienia ekonomiczne przynajmniej w stopniu zadowalającym.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest świadomym swych zadań, aktywnym i kompetentnym pracownikiem organizacji, w której funkcjonuje. [ZZL_K_1]
POL_2_K01 [4/5] POL_2_K04 [4/5] POL_2_K07 [4/5]
Jest przedsiębiorczy, potrafi określić priorytety organizacji i uczestniczyć w procesach zarządzania zasobami ludzkimi i innych procesach technologicznych i społecznych służących prawidłowemu funkcjonowaniu i rozwojowi organizacji z uwzględnieniem postaw etycznych oraz społecznej odpowiedzialności organizacji. [ZZL_K_2]
POL_2_K01 [4/5] POL_2_K04 [4/5] POL_2_K06 [4/5]
Posiada umiejętność formułowania, analizowania i rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem organizacji oraz jednostek i grup w ramach organizacji na podstawie przyswojonej wiedzy teoretycznej [ZZL_U_1]
POL_2_U01 [2/5] POL_2_U06 [2/5]
Posiada umiejętności kierowania procesami kadrowymi w celu optymalizacji wykorzystania zasobów ludzkich w organizacjach. [ZZL_U_2]
POL_2_U05 [3/5] POL_2_U11 [3/5]
Potrafi rozwiązywać powstające w organizacji problemy wiązane z zatrudnieniem personelu, jego szkoleniem i oceną , a także zarządzania zmianą. [ZZL_U_3]
POL_2_U04 [4/5]
Ma podstawową wiedzę o cechach zarządzania we współczesnym świecie a także dysponuje podstawową wiedzą w zakresie definiowania wszelkiego typu organizacji, ich rodzajów, struktur i funkcji, które pełnią [ZZL_W_1]
POL_2_W04 [4/5] POL_2_W06 [4/5]
Posiada wiedzę na temat strategicznego i operacyjnego zarządzania potencjałem społecznym organizacji. Rozumie znaczenie potencjału społecznego organizacji i jego wpływ na efektywność i wydajność działań oraz na wartość i znaczenie społeczne organizacji. [ZZL_W_2]
POL_2_W06 [5/5] POL_2_W12 [5/5] POL_2_W14 [5/5]
Ma wiedzę na temat procesów planowania, kształtowania, rozwoju i optymalizacji wykorzystania zasobów ludzkich w organizacjach trzech sektorów. Zna i rozumie zagadnienia z zakresu: doboru kadr (rekrutacji i selekcji), motywowania, rozwijania kompetencji, budowania karier indywidualnych w powiązaniu ze ścieżką rozwoju organizacji, kontroli i oceny pracowniczej, procesów adaptacyjnych pracowników w organizacji oraz zarządzania optymalnym poziomem zatrudnienia i zarządzania zmianą [ZZL_W_3]
POL_2_W06 [4/5] POL_2_W12 [4/5] POL_2_W14 [4/5] POL_2_W15 [4/5] POL_2_W16 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Pisemne sprawdziany wiedzy [ZZL_w_1]
Na początku ćwiczeń prowadzący przeprowadza krótki pisemny sprawdzian wiedzy, obejmujący kilka pytań wymagających zwięzłych odpowiedzi (w zależności od potrzeb).
ZZL_W_1 ZZL_W_2 ZZL_W_3
Kolokwium zaliczeniowe [ZZL_w_2]
Kolokwium zaliczeniowe na zakończenie semestru obejmuje pytania wymagające wiedzy, umiejętności określonych w modułowych efektach kształcenia
ZZL_U_1 ZZL_U_2 ZZL_U_3 ZZL_W_1 ZZL_W_2 ZZL_W_3
Studium przypadków [ZZL_w_3]
W trakcie prowadzenia zajęć wykorzystywana jest metoda problemowa wykorzystująca metody aktywizujące w postaci symulacyjnych analiz przypadków = tzw. case studies (np. redukcja personelu w wybranej firmie, dobór pracowników do stanowisk)
ZZL_K_2 ZZL_U_1 ZZL_U_2 ZZL_U_3 ZZL_W_2
Debata [ZZL_w_4]
W trakcie ćwiczeń odbywają się krótkie, oceniane przez prowadzącego debaty, w trakcie których ich uczestnicy bronią różnych stanowisk.
ZZL_K_1 ZZL_K_2 ZZL_U_1 ZZL_U_2 ZZL_U_3 ZZL_W_1 ZZL_W_2 ZZL_W_3
Projekt [ZZL_w_5]
Jako zadanie domowe słuchacze mają przygotować pisemną pracę poświęconą wybranemu elementowi zarządzania zasobami ludzkimi
ZZL_K_1 ZZL_K_2 ZZL_U_1 ZZL_U_2 ZZL_U_3
Dyskusja moderowana przez prowadzącego w trakcie zajęć [ZZL_w_6]
W trakcie dyskusji prowadzący zadaje pytania sprawdzające wiedzę, której dotyczy opisywany efekt kształcenia. Jeśli słuchacz nie dysponuje wystarczającą wiedzą, musi temat zaliczyć w trakcie konsultacji.
ZZL_K_1 ZZL_K_2 ZZL_U_1 ZZL_U_2 ZZL_U_3 ZZL_W_1 ZZL_W_2 ZZL_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [ZZL_fs_1]
Zajęcia prowadzone są z użyciem poniższych metod: - metoda podająca (prezentacja multimedialna, wykład akademicki) - dyskusja moderowana przez prowadzącego ćwiczenia, - aranżowanie debat, - studium przypadków, - praca pisemna.
20
Praca własna studenta obejmuje: - studiowanie literatury przedmiotu, - przygotowywanie wystąpień ustnych, - przygotowanie pracy pisemnej, - przygotowania do sprawdzianów i kolokwium
60 Pisemne sprawdziany wiedzy [ZZL_w_1] Kolokwium zaliczeniowe [ZZL_w_2] Studium przypadków [ZZL_w_3] Debata [ZZL_w_4] Projekt [ZZL_w_5] Dyskusja moderowana przez prowadzącego w trakcie zajęć [ZZL_w_6]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)