Zarządzanie zasobami ludzkimi
Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: 05-N2PO12.2019

Nazwa modułu: | Zarządzanie zasobami ludzkimi |
---|---|
Kod modułu: | ZZL |
Kod programu: | 05-N2PO12.2019 |
Semestr: | semestr letni 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Podstawowym celem jest zaznajomienie słuchacza z podstawowymi kategoriami opisującymi zarządzanie zasobami ludzkimi, a także skorelowanie wiedzy teoretycznej z praktyczną (analiza przypadków na zajęciach). Ważnym efektem zajęć ma być również przygotowanie słuchaczy do samodzielnego rozwiązywania sytuacji problemowych. Celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w płaszczyźnie tendencji występujących w otoczeniu współczesnych organizacji. W wyniku realizacji modułu student powinien:
Rozumieć istotę i znaczenie kapitału ludzkiego w organizacji oraz przesłanki strategicznego podejścia do gospodarowania zasobami ludzkimi;
Identyfikować podstawowe koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi i uwarunkowania wewnętrzne oraz zewnętrznego tego procesu;
Znać procedury i narzędzia służące do planowania zasobów ludzkich, rekrutacji pracowników, selekcji kandydatów i wprowadzenia nowego pracownika do pracy;
Rozpoznawać podstawowe techniki i metody oceny pracownika oraz skonstruować nieskomplikowany system skutecznej oceny pracowników;
Rozpoznawać siłę oddziaływania i znaczenie poszczególnych narzędzi motywacji;
Znać teorie rozwoju kariery pracownika i ścieżki jego doskonalenia;
Rozumieć znaczenie wiedzy we współczesnej organizacji, identyfikować jej źródła i rozpoznawać sposoby jej kształtowania i pobudzania w procesie zarządzania zasobami ludzkimi;
Nabyć umiejętność efektywnego i etycznego gospodarowania kapitałem ludzkim w korelacji ze strategią biznesową organizacji;
Nabyć umiejętność konstruowania i analizowania podstawowych dokumentów aplikacyjnych, przygotowywania się do rozmów kwalifikacyjnych i prowadzenia wywiadów/rozmów oraz rozpoznawania własnych potrzeb i potrzeb pracowniczych w kontekście motywowania i planowania kariery.
|
Wymagania wstępne: | Słuchacz powinien dysponować wiedzą podstawową nabytą w trakcie nauki w szkole średniej na przedmiocie: przedsiębiorczość. Jednocześnie pożądane jest, aby słuchacz znał zagadnienia ekonomiczne przynajmniej w stopniu zadowalającym. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest świadomym swych zadań, aktywnym i kompetentnym pracownikiem organizacji, w której funkcjonuje. [ZZL_K_1] |
POL_2_K01 [4/5] |
Jest przedsiębiorczy, potrafi określić priorytety organizacji i uczestniczyć w procesach zarządzania zasobami ludzkimi i innych procesach technologicznych i społecznych służących prawidłowemu funkcjonowaniu i rozwojowi organizacji z uwzględnieniem postaw etycznych oraz społecznej odpowiedzialności organizacji.
[ZZL_K_2] |
POL_2_K01 [4/5] |
Posiada umiejętność formułowania, analizowania i rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem organizacji oraz jednostek i grup w ramach organizacji na podstawie przyswojonej wiedzy teoretycznej
[ZZL_U_1] |
POL_2_U01 [2/5] |
Posiada umiejętności kierowania procesami kadrowymi w celu optymalizacji wykorzystania zasobów ludzkich w organizacjach. [ZZL_U_2] |
POL_2_U05 [3/5] |
Potrafi rozwiązywać powstające w organizacji problemy wiązane z zatrudnieniem personelu, jego szkoleniem i oceną , a także zarządzania zmianą.
[ZZL_U_3] |
POL_2_U04 [4/5] |
Ma podstawową wiedzę o cechach zarządzania we współczesnym świecie a także dysponuje podstawową wiedzą w zakresie
definiowania wszelkiego typu organizacji, ich rodzajów, struktur i funkcji, które pełnią
[ZZL_W_1] |
POL_2_W04 [4/5] |
Posiada wiedzę na temat strategicznego i operacyjnego zarządzania potencjałem społecznym organizacji. Rozumie znaczenie potencjału społecznego organizacji i jego wpływ na efektywność i wydajność działań oraz na wartość i znaczenie społeczne organizacji.
[ZZL_W_2] |
POL_2_W06 [5/5] |
Ma wiedzę na temat procesów planowania, kształtowania, rozwoju i optymalizacji wykorzystania zasobów ludzkich w
organizacjach trzech sektorów. Zna i rozumie zagadnienia z zakresu: doboru kadr (rekrutacji i selekcji), motywowania,
rozwijania kompetencji, budowania karier indywidualnych w powiązaniu ze ścieżką rozwoju organizacji, kontroli i oceny
pracowniczej, procesów adaptacyjnych pracowników w organizacji oraz zarządzania optymalnym poziomem zatrudnienia i zarządzania zmianą
[ZZL_W_3] |
POL_2_W06 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Pisemne sprawdziany wiedzy [ZZL_w_1] | Na początku ćwiczeń prowadzący przeprowadza krótki pisemny sprawdzian wiedzy, obejmujący kilka pytań wymagających zwięzłych odpowiedzi (w zależności od potrzeb). |
ZZL_W_1 |
Kolokwium zaliczeniowe [ZZL_w_2] | Kolokwium zaliczeniowe na zakończenie semestru obejmuje pytania wymagające wiedzy, umiejętności określonych w modułowych efektach kształcenia |
ZZL_U_1 |
Studium przypadków [ZZL_w_3] | W trakcie prowadzenia zajęć wykorzystywana jest metoda problemowa wykorzystująca metody aktywizujące w postaci symulacyjnych analiz przypadków = tzw. case studies (np. redukcja personelu w wybranej firmie, dobór pracowników do stanowisk) |
ZZL_K_2 |
Debata [ZZL_w_4] | W trakcie ćwiczeń odbywają się krótkie, oceniane przez prowadzącego debaty, w trakcie których ich uczestnicy bronią różnych stanowisk. |
ZZL_K_1 |
Projekt [ZZL_w_5] | Jako zadanie domowe słuchacze mają przygotować pisemną pracę poświęconą wybranemu elementowi zarządzania zasobami ludzkimi |
ZZL_K_1 |
Dyskusja moderowana przez prowadzącego w trakcie zajęć [ZZL_w_6] | W trakcie dyskusji prowadzący zadaje pytania sprawdzające wiedzę, której dotyczy opisywany efekt kształcenia. Jeśli słuchacz nie dysponuje wystarczającą wiedzą, musi temat zaliczyć w trakcie konsultacji. |
ZZL_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [ZZL_fs_1] | Zajęcia prowadzone są z użyciem poniższych metod:
- metoda podająca (prezentacja multimedialna, wykład akademicki)
- dyskusja moderowana przez prowadzącego ćwiczenia,
- aranżowanie debat,
- studium przypadków,
- praca pisemna. |
20 | Praca własna studenta obejmuje:
- studiowanie literatury przedmiotu,
- przygotowywanie wystąpień ustnych,
- przygotowanie pracy pisemnej,
- przygotowania do sprawdzianów i kolokwium |
60 |
Pisemne sprawdziany wiedzy [ZZL_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |