Bioetyczne aspekty polityki społecznej Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: 05-N1PO14.2019

Nazwa modułu: Bioetyczne aspekty polityki społecznej
Kod modułu: BAPS
Kod programu: 05-N1PO14.2019
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
W ramach realizacji treści objętych kształceniem słuchacz nabędzie wiedzę w zakresie ewolucji tematyki bioetycznej i jej miejsca w systemach etycznych, religijnych, ideologicznych i prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań przed nią stojących. Będzie potrafił zidentyfikować wpływ norm aksjologicznych oraz czynników behawioralnych na kształt regulacji prawnych, powiązać je ze zmianą kulturową, kształtem polityk publicznych i wpływem norm prawa międzynarodowego na kształt regulacji krajowych. Nabędzie wiedzę co do regulacji prawnych w omawianym zakresie. Istotnym elementem będzie także ocena społecznego kontekstu zagadnień oraz ocena wpływu zmian politycznych na regulacje w omawianym zakresie. Problemy bioetyczne w sposób szczególny wiążą się z wymiarem aksjologicznym i ten aspekt omawianej tematyki zostanie szczególnie wyeksponowany, z uwrażliwieniem na konieczność osiągnięcia akceptowanego społecznie kompromisu w obszarze regulacji prawnych, oraz konieczności ich wprowadzenia, w obliczu charakterystycznej dla państwa demokratycznego, dyferencjacji postaw i wyborów. Istotne wydaje się także poznanie i zrozumienie odmiennego cywilizacyjnie spojrzenia na omawiane kwestie w obliczu multikulturowości społeczeństw, w tym szczególnie krajów europejskich.
Wymagania wstępne:
Słuchacz powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu filozofii, demografii, polityki społecznej, polityki rodzinnej oraz metodologii badań społecznych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest przygotowany do aktywnego udziału w życiu publicznym, mając świadomość znaczenia zasad etycznych w omawianej materii i konieczności wypracowania kompromisu w tym zakresie, biorąc pod uwagę różnice punktów widzenia, determinowane odmiennym podłożem społecznym, politycznym i kulturowym stron dyskursu. [BAPS_K_1]
POL_1_K01 [4/5] POL_1_K05 [4/5] POL_1_K06 [4/5]
Ma potrzebę dalszego uzupełniania wiedzy oraz doskonalenia i poszerzenia umiejętności. Jest przygotowany do kierowania małymi zespołami ludzkimi, pełniąc rolę lidera tematycznych grup roboczych. [BAPS_K_2]
POL_1_K08 [3/5] POL_1_K09 [3/5]
Potrafi przedstawić kwestie bioetyczne z punktu widzenia różnych ujęć doktrynalnych, ze szczególnym uwzględnieniem norm aksjologicznych, przesądzających o kształcie regulacji prawnych w tym zakresie. Potrafi wskazać wpływ różnego podejścia do omawianych problemów w ramach nurtów myśli społeczno-politycznej na kształt rozwiązań prawnych. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem różnych stanowisk. Umie określić rolę i znaczenie państwa, w tym regulacji krajowych, jego instytucji i polityki w omawianym zakresie. [BAPS_U_1]
POL_1_U04 [3/5] POL_1_U07 [3/5] POL_1_U14 [3/5] POL_1_U15 [3/5] POL_1_U16 [3/5]
Posiada zdolność analizowania i oceniania treści przekazu medialnego i jego wykorzystania w procesie decyzyjnym w obszarze objętym tematyką. Potrafi analizować i ocenić proces podejmowania decyzji oraz dostrzegać jego konsekwencje, a także dostrzec i ocenić wpływ społecznych oczekiwań na proces stanowienia regulacji prawnych. [BAPS_U_2]
POL_1_U01 [3/5] POL_1_U18 [3/5] POL_1_U19 [3/5]
W zakresie swoich umiejętności językowych, potrafi przygotowywać prace pisemne i wystąpienia ustne, w tym przygotowując wystąpienie w formule pracy grupowej. [BAPS_U_3]
Ma wiedzę o kształcie i ewolucji norm prawnych w obszarze problemów bioetycznych, z punktu widzenia obszaru badań polityki społecznej. [BAPS_W_1]
POL_1_W17 [4/5] POL_1_W18 [4/5]
Posiada wiedzę na temat historycznych, aksjologiczno-doktrynalnych, społecznych i kulturowych uwarunkowań problemów bioetycznych oraz wpływie norm i zasad etycznych na rozstrzygnięcia i kształt dyskursu publicznego w omawianym zakresie. [BAPS_W_2]
POL_1_W06 [4/5] POL_1_W09 [4/5] POL_1_W13 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Dyskusja moderowana [BAPS_w_1]
W trakcie dyskusji prowadzący zadaje pytania sprawdzające wiedzę, której dotyczy opisywany efekt kształcenia. Pytania mają również na celu zaktywizowanie słuchaczy i zachęcenie ich do brania udziału w dyskusji. Jeżeli słuchacz nie dysponuje wiedzą z zakresu omawianego problemu, jest zobowiązany do zaliczenia tematu podczas konsultacji.
BAPS_K_1 BAPS_K_2 BAPS_U_1 BAPS_U_2 BAPS_W_1 BAPS_W_2
Rozwiązywanie problemów [BAPS_w_2]
W trakcie ćwiczeń słuchacze analizują, interpretują i rozwiązują problemy związane z przewodnią tematyką zajęć (indywidualnie i grupowo). Następnie prezentują efekty swoich prac w formie ustnych wypowiedzi.
BAPS_K_1 BAPS_K_2 BAPS_U_1 BAPS_U_2 BAPS_W_1 BAPS_W_2
Przygotowanie wystąpienia grupowego w wybranym temacie [BAPS_w_3]
Studenci w 3-4 osobowych grupach przygotowują pogłębioną prezentację tematu zaproponowanego. Temat jest konsultowany z prowadzącym zajęcia. Każdy ze studentów przygotowuje własną część prezentacji. Tematy te są podstawą debaty. Prezentowany materiał zostaje utrwalony w formie elektronicznej i papierowej i przekazany prowadzącemu.
BAPS_K_1 BAPS_K_2 BAPS_U_1 BAPS_U_2 BAPS_U_3
Przygotowanie pracy pisemnej [BAPS_w_4]
Słuchacze przygotowują pracę pisemną związaną z jednym, wybranym przez siebie zagadnieniem w zakresie tematyki będącej przedmiotem zajęć (alternatywa wobec sposobu weryfikacji wskazanego jako BAPS_w_3)
BAPS_K_1 BAPS_K_2 BAPS_U_1 BAPS_U_2 BAPS_U_3 BAPS_W_1 BAPS_W_2
Debata [BAPS_w_5]
Słuchacze biorą udział w krótkich debatach, w których mają możliwość obrony swoich opinii i przyjętych przez siebie stanowisk.
BAPS_K_1 BAPS_K_2 BAPS_U_1 BAPS_U_2 BAPS_W_1 BAPS_W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [BAPS_fs_1]
Zajęcia są prowadzone z użyciem poniższych metod: -dyskusja moderowana, -analizowanie i rozwiązywanie praktycznych problemów, praca w podgrupach -debata.
10
Praca własna studenta obejmuje: -studiowanie literatury przedmiotu i materiałów źródłowych, -przygotowanie do wystąpienia grupowego w ramach wybranego tematu, -przygotowanie do udziału w debacie, -przygotowanie pracy pisemnej, dotyczącej jednego wybranego zagadnienia, zgodnego z tematyką ćwiczeń (opcjonalnie), -śledzenie problematyki przedmiotu w mediach.
15 Dyskusja moderowana [BAPS_w_1] Rozwiązywanie problemów [BAPS_w_2] Przygotowanie wystąpienia grupowego w wybranym temacie [BAPS_w_3] Przygotowanie pracy pisemnej [BAPS_w_4] Debata [BAPS_w_5]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)