Demografia z elementami statystyki
Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: 05-N1PO14.2019

Nazwa modułu: | Demografia z elementami statystyki |
---|---|
Kod modułu: | DES |
Kod programu: | 05-N1PO14.2019 |
Semestr: | semestr zimowy 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | W obszarze demografii zapoznanie słuchaczy z podstawowym aparatem pojęciowym, elementami dynamiki demograficznej oraz obszarami determinującymi zmianę demograficzną. Ponadto słuchacz powinien umieć zidentyfikować główne wyzwania demograficzne stojące przed populacjami oraz dostrzec rolę uwarunkowań demograficznych w politykach publicznych, prowadzonych w poszczególnych skalach. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wyzwaniom demograficznym stojącym przed krajami europejskimi.
W zakresie statystyki zapoznanie słuchaczy z podstawowym aparatem pojęciowym, zasadami organizacji badania statystycznego oraz metodami analizy statystycznej w kontekście demograficznym. Ponadto słuchacz powinien znać i rozumieć wagę informacji statystycznej w procesie podejmowania decyzji (szczególna rola statystyki publicznej).
|
Wymagania wstępne: | Słuchacz powinien dysponować podstawową wiedzą z przedmiotu Wiedza o społeczeństwie, zdobytą podczas edukacji w szkole ponadgimnazjalnej. Pomocna będzie również umiejętność wykorzystania i syntezy wiedzy zdobywanej równolegle na innych przedmiotach (m.in. polityka społeczna, najnowsza historia polityczna, historia polityczna Polski XX wieku). |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Dostrzega i szanuje różne punkty widzenia prezentowane w dyskursie publicznym, determinowane odmiennym położeniem społecznym, politycznym i kulturowym, szczególnie te, mające źródła w odmiennych systemach aksjologicznych. [DES_ K_1] |
POL_1_K06 [4/5] |
Ma potrzebę dalszego uzupełniania wiedzy oraz doskonalenia i poszerzania umiejętności oraz świadomość konieczności wykorzystywania wiedzy demograficznej i informacji statystycznej w procesie podejmowania decyzji politycznych. [DES_ K_2] |
POL_1_K09 [4/5] |
Potrafi zgromadzić, zaprezentować i zinterpretować dane statystyczne obejmujące tematykę struktur ludności, zjawisk
i procesów demograficznych. Potrafi zinterpretować polityczne, prawne, ekonomiczne i kulturowe aspekty zjawisk demograficznych.
[DES_ U_1] |
POL_1_U04 [4/5] |
Potrafi zidentyfikować i przedstawić wyzwania w sferze publicznej, będące implikacją zmiany demograficznej, ze szczególnym uwzględnieniem wymiaru europejskiego oraz wskazać ich determinanty. Potrafi analizować i ocenić proces rządzenia i podejmowania decyzji z uwzględnieniem uwarunkowań demograficznych oraz dostrzegać jego konsekwencje. [DES_ U_2] |
POL_1_U03 [3/5] |
Posiada podstawową wiedzę w obszarze aparatu pojęciowego i metodologicznego właściwego demografii i statystyce, którą potrafi wykorzystać do interpretacji procesów demograficznych oraz planowania i organizowania badania statystycznego. Ma podstawową wiedzę o charakterze demografii jako dyscypliny naukowej i jej miejscu w systemie nauk, a także o jej powiazaniu z innymi naukami. [DES_ W_1] |
POL_1_W01 [4/5] |
Ma wiedzę na temat uwarunkowań rozwoju populacji. Zna i rozumie wpływ procesów demograficznych na proces decyzyjny w obrębie poszczególnych polityk publicznych. Rozumie znaczenie danych statystycznych w podejmowaniu racjonalnych decyzji na różnych poziomach i w różnych dziedzinach życia publicznego. [DES_ W_2] |
POL_1_W06 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Dyskusja moderowana [DES_w_1] | W trakcie dyskusji prowadzący zadaje pytania sprawdzające wiedzę, której dotyczy opisywany efekt kształcenia. Pytania mają również na celu zaktywizowanie słuchaczy i zachęcenie ich do brania udziału w dyskusji. Jeżeli słuchacz nie dysponuje wiedzą z zakresu omawianego problemu, jest zobowiązany do zaliczenia tematu podczas konsultacji. |
DES_ K_1 |
Dyskusja moderowana [DES_w_2] | W trakcie ćwiczeń słuchacze analizują, interpretują i rozwiązują problemy związane z przewodnią tematyką zajęć (indywidualnie i grupowo). Następnie prezentują efekty swoich prac w formie ustnych wypowiedzi.
|
DES_ K_1 |
Praca z tekstem przewodnim [DES_w_3] | W trakcie ćwiczeń słuchacze uczą się analizować dane statystyczne oraz wskazywać elementy metodologii właściwej statystyce i demografii, w oparciu o publikacje GUS. |
DES_ K_1 |
Kolokwium zaliczeniowe [DES_w_4] | Kolokwium zaliczeniowe na zakończenie semestru obejmuje pytania wymagające wiedzy i umiejętność określonych
w modułowych efektach kształcenia.
|
DES_ U_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [DES_fs_1] | Zajęcia są prowadzone z użyciem poniższych metod:
-dyskusja moderowana,
-analizowanie i rozwiązywanie praktycznych problemów,
-praca z tekstem przewodnim. |
20 | Praca własna studenta obejmuje:
-studiowanie literatury przedmiotu
i materiałów źródłowych,
-przygotowanie wystąpień ustnych,
-przygotowanie do kolokwium,
-kwerenda strony www.stat.gov.pl,
-śledzenie problematyki ludnościowej w mediach. |
30 |
Dyskusja moderowana [DES_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |