Polityka zrównoważonego rozwoju Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: 05-N1PO14.2019

Nazwa modułu: Polityka zrównoważonego rozwoju
Kod modułu: PZR
Kod programu: 05-N1PO14.2019
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Zapoznanie słuchaczy z zasadami ekorozwoju, programami konferencji i inicjatyw międzynarodowych w tym obszarze takich jak: Raport U Thanta, Deklaracja Sztokholmska, Szczyt Ziemi Rio de Janeiro, Szczyt Ziemi w Johannesburgu, Konferencja w Sofii i Lucernie. Słuchacze będą mieli okazję poznać europejskie programy ekologiczne EECONET, CRINE i NATURA 2000, zapoznają się też z zasadami i realizacją polskiej polityki ekologicznej. Przeanalizują też rolę organizacji pozarządowych i innych inicjatyw społecznych, podejmowanych na rzecz ekorozwoju, a także poznają zagrożenia dla środowiska i życia człowieka we współczesnym świecie będące wynikiem postępu cywilizacyjnego, a także braku refleksji nad wpływem różnych czynników na środowisko. Po zrealizowaniu modułu słuchacz powinien posiadać umiejętność powiązania zależności ekonomicznych, społecznych i ekologicznych, powinien rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu ekologii i zrównoważonego rozwoju, a także posiadać umiejętności oceny postaw społecznych mających kluczowe znaczenie dla realizacji polityki ekologicznej państwa. Podczas realizacji modułu szczególna uwaga będzie zwrócona na to jakie znaczenie dla działań w obszarze ekologii miały zmiany polityczne w Polsce na przełomie lat 70 i 80-tych a także początki transformacji systemowej oraz przygotowanie Polski do wejścia w struktury Unii Europejskiej.
Wymagania wstępne:
Słuchacz powinien znać podstawowe terminy politologiczne, powinien dysponować wiedzą z zakresu najnowszej historii Polski, podstawowych pojęć z zakresu ekonomii, polityki społecznej i Unii Europejskiej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym, w tym w zespołach realizujących cele eko-społeczne [PZR_K_1]
POL_1_K01 [4/5]
Ma potrzebę dalszego uzupełniania wiedzy oraz doskonalenia i poszerzania umiejętności [PZR_K_2]
POL_1_K09 [5/5]
Potrafi analizować postawy i zachowania jednostek oraz grup społecznych w życiu publicznym [PZR_U_1]
POL_1_U01 [5/5]
Potrafi opisać i wyjaśnić założenia różnych koncepcji polityki, w tym polityki ekologicznej oraz ocenić ich efektywność [PZR_U_2]
POL_1_U02 [3/5]
Potrafi badać i wyjaśniać rolę struktur społecznych, kulturowych, ekonomicznych i prawnych w państwie współczesnym, organizacjach ponadnarodowych i w otoczeniu globalnym [PZR_U_3]
POL_1_U06 [4/5]
Ma podstawową wiedzę z perspektywy historycznej, a także współczesnej o konsekwencjach działalności człowieka w środowisku przyrodniczym [PZR_W_1]
POL_1_W05 [4/5]
Posiada wiedzę o zasadach funkcjonowania systemu politycznego oraz innych organizacji i instytucji społeczno-politycznych w wymiarze polskim, europejskim i światowym w sferze polityki zrównoważonego rozwoju [PZR_W_2]
POL_1_W08 [4/5]
Ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych kształtujących koncepcję zrównoważonego rozwoju [PZR_W_3]
POL_1_W09 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PZR_w_1]
Test zawierający pytania otwarte i zamknięte (jednokrotnego wyboru) sprawdzający wiedzę studentów nabytą w trakcie ćwiczeń i wykładów. Test jest podzielony na dwie części, jedna z nich odnosi się do wiedzy zdobytej na ćwiczeniach, a druga do wiedzy zdobytej na wykładach.
PZR_U_1 PZR_U_2 PZR_U_3 PZR_W_1 PZR_W_2 PZR_W_3
Kolokwium [PZR_w_2]
Test sprawdzający wiedzę studentów na zakończenie semestru sprawdzający wiedzę studentów i umiejętności określone w efektach kształcenia
PZR_U_1 PZR_U_2 PZR_U_3 PZR_W_1 PZR_W_2 PZR_W_3
Debata [PZR_w_3]
W trakcie ćwiczeń odbywają się krótkie, oceniane przez prowadzącego debaty, w trakcie których ich uczestnicy bronią różnych stanowisk.
PZR_K_1 PZR_K_2 PZR_U_1 PZR_U_2 PZR_U_3 PZR_W_1 PZR_W_2 PZR_W_3
Dyskusja moderowana przez prowadzącego w trakcie ćwiczeń [PZR_w_4]
W trakcie dyskusji prowadzący poprzez zadawanie pytań słuchaczom sprawdza poziom uzyskanej przez nich wiedzy, a tym samym stopień przygotowania do zajęć.
PZR_K_2 PZR_U_1 PZR_U_2 PZR_U_3 PZR_W_1 PZR_W_2 PZR_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PZR_fs_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych: metoda podająca
20
Praca własna słuchacza przygotowująca do egzaminu
60 Egzamin [PZR_w_1]
ćwiczenia [PZR_fs_2]
Zajęcia prowadzone są z użyciem poniższych metod:  dyskusja moderowana przez prowadzącego ćwiczenia,  analizowanie i rozwiązywanie problemów polityki ekologicznej w wymiarze lokalnym, krajowym i międzynarodowym.
10
Praca własna studenta obejmuje:  studiowanie literatury przedmiotu,  przygotowywanie wystąpień ustnych,  przygotowania do kolokwium.
50 Kolokwium [PZR_w_2] Debata [PZR_w_3] Dyskusja moderowana przez prowadzącego w trakcie ćwiczeń [PZR_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)