Polski System Medialny Kierunek studiów: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Kod programu: 05-N1DK12.2019

Nazwa modułu: Polski System Medialny
Kod modułu: PSM
Kod programu: 05-N1DK12.2019
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Moduł Polski System Medialnym umożliwi studentowi poznać metodologie w zakresie systemowej analizy przestrzeni medialnej i komunikacyjnej w Polsce, w poszczególnych fazach ich przekształceń . Dzięki temu student powinien uzyskać lepsze zrozumienie procesów transformacji systemu medialnego w Polsce na poziomie lokalnym, regionalnym i ogólnopolskim. Złożoność procesów zachodzących w systemach medialnych, mających wielorakie pochodzenie i uwarunkowania, wymaga pokazania w szerszym kontekście przekształceń ustrojowych i doktryny medialnej oraz ich wpływ na funkcjonowanie poszczególnych struktur mediów periodycznych w Polsce. Ważnym jest przedstawienie istoty rynkowości i komercjalizacji mediów. Zrozumienie tych procesów pozwoli studentom poznać specyfikę poszczególnych struktur sytemu medialnego w Polsce, a także nauczy ich czytać przestrzeń medialną i komunikacyjną. Jest to wiedza i umiejętności niezbędne w zawodach medialnych i okołomedialnych.
Wymagania wstępne:
Zalecane; realizacja modułu z teorii komunikowania masowego, teorii komunikacji medialnej i ekonomiki mediów.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności dotyczących zwłaszcza zjawisk komunikacyjnych, ma potrzebę dalszego uzupełniania wiedzy oraz doskonalenia i poszerzania umiejętności i rozwoju zawodowego [PSM _K_1]
K01 [4/5]
umie aktywnie uczestniczyć w grupach, instytucjach i organizacjach realizujących działania komunikacyjne, jest zdolny do skutecznej komunikacji z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [PSM _K _2]
K06 [4/5]
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauki o mediach oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w celu analizowania, interpretowania procesów komunikacyjnych [PSM _U _1]
U02 [4/5]
potrafi w sposób logiczny, przejrzysty i spójny wypowiadać się na tematy dotyczące wybranych zjawisk i procesów komunikacyjnych z wykorzystaniem terminologii, ustaleń teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku nauki o komunikowaniu jak i innych dyscyplin wyjaśniających procesy komunikacyjne [PSM _U_2]
U06 [4/5]
potrafi trafnie ocenić przydatność procedur medioznawczych do realizacji projektów związanych z różnymi zjawiskami komunikacyjnymi lub ich elementami [PSM _U_3]
U09 [4/5]
zna podstawową terminologię używaną w nauce o mediach i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych zajmujących się badaniem zjawiska komunikowania i komunikowania się [PSM_W_1]
W01 [4/5]
ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie nauki o mediach i komunikacji społecznej [PSM _W _2]
W02 [4/5]
zna i rozumie organizację oraz funkcjonowanie systemów komunikacyjnych od poziomu lokalnego do międzykulturowego [PSM _W _3]
W13 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PSM _w_1]
Pytania problemowe weryfikujące wiedzę w oparciu o treści wykładów i wskazaną w sylabusie literaturę.
PSM _K_1 PSM _K _2 PSM _U _1 PSM _U_2 PSM _U_3 PSM_W_1 PSM _W _2 PSM _W _3
Prezentacje kreacyjno/kreatywne [PSM _w_2]
Studenci w kilkuosobowych grupach rozwiązują problemy w oparciu o zadaną literaturę i analizę danej struktury przestrzeni medialnej, następnie w trakcie zajęć prezentują efekty swej pracy uczą się operować wiedzą przedmiotową. Twórcze operowanie wiedzą
PSM _K _2 PSM _U _1 PSM _U_2 PSM _U_3 PSM_W_1 PSM _W _2
Pisemne sprawdzanie wiedzy [PSM _w_3]
Na początku ćwiczeń prowadzący przeprowadza krótki pisemny sprawdzian wiedzy, obejmujący do czterech pytań sprawdzający przygotowanie studenta do zajęć
PSM _U_2 PSM _U_3 PSM_W_1 PSM _W _2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PSM __fs_1]
Wykład wprowadzający w zagadnienia polityki medialnej i polityki informacji podmiotów państwowych, publicznych i korporacyjnych w ujęciu systemowym. Wskazanie na istotę poszczególnych struktur przestrzeni medialnej w Polsce, na procesy demokratyzacji mediów i ich pluralizmu.
30
Praca ze wskazana literaturą przedmiotu i analiza materiałów źródłowych dotyczący poszczególnych typów mediów , obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy odnośnie wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę tekstów źródłowych . Na bieżąco śledzić działania poszczególnych struktur sytemu medialnego w Polsce
20 Egzamin pisemny [PSM _w_1]
ćwiczenia [PSM _fs_2]
Rozpoznanie polskiej przestrzeni medialnej. Próba określenie aktualnego stanu instytucji medialnych i okołomedialnych w Polsce. Prezentacja przygotowanych w kilkuosobowych grupach opracowań na temat zmian instytucjonalnych i strukturalnych w systemie mediów w Polsce.
20
Bieżące analizy poszczególnych segmentów mediów periodycznych w Polsce. Przygotowanie do ćwiczeń przez samodzielna lekturę wskazanych tekstów źródłowych i opracowań. Przygotowanie, w grupie kilkuosobowej pracy pisemnej kształtującej umiejętności rozwiązania zadanego problemu i rozróżnienia elementów systemowych i rynkowych w przestrzeni mediów periodycznych w Polsce
100 Egzamin pisemny [PSM _w_1] Prezentacje kreacyjno/kreatywne [PSM _w_2] Pisemne sprawdzanie wiedzy [PSM _w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)