FIZ_Fizyka i jej współczesne metody badań środowiskowych
Kierunek studiów: Ochrona środowiska
Kod programu: 01-S2MOS12.2019
| Nazwa modułu: | FIZ_Fizyka i jej współczesne metody badań środowiskowych |
|---|---|
| Kod modułu: | 2OS_73 |
| Kod programu: | 01-S2MOS12.2019 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Opis: | Zagadnienie omawiane podczas wykładów:
1. Postawy fizyczne metod i technik badawczych wykorzystywanych do badań materiałów środowiskowych.
2. Skaningowa Mikroskopia Elektronowa (SEM) - podstawy fizyczne, zasada działania mikroskopu elektronowego.
3. Spektroskopia fotoelektronów wzbudzanych promieniowaniem rentgenowskim (XPS) - podstawy fizyczne, zasada działania spektrometru fotoelektronów.
4. Magnetometria SQUID - podstawy fizyczne, zasada działania magnetometru.
5. Metody spektroskopowe: spektrofotometria UV-VIS, spektrofluorymetria, spektrofotometria w podczerwieni (IR), spektrometria Ramanowska, spektroskopia magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR)
6. Zastosowanie zaawansowanych metod do określania stanu środowiska.
Laboratorium obejmuje:
1. Skaningową Mikroskopią Elektronową (SEM)
2. Spektroskopię fotoelektronów wzbudzanych promieniowaniem rentgenowskim (XPS)
3. Magnetometrię SQUID |
| Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę w zakresie fizyki ogólnej, matematyki na poziomie szkoły średniej oraz funkcjonowania środowiska przyrodniczego |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Zna wybrane metody badawcze (SEM, SQUID, NMR, IR) oraz współczesne techniki doświadczalne (XPS) stosowane w naukach przyrodniczych, społecznych, humanistycznych i ścisłych. [2OS_73_1] |
2OS_W02_P [5/5] |
Ma wiedzę w zakresie zaawansowanych fizycznych metod i technik badań laboratoryjnych z możliwością ich wykorzystania w badaniach próbek środowiskowych. [2OS_73_2] |
2OS_W06_P [4/5] |
Dobiera właściwą metodę do analizy zadanego problemu badawczego oraz potrafi znajdować jego rozwiązanie w oparciu o poznane metody badawcze samodzielnie i w zespole. [2OS_73_3] |
2OS_U02_P [4/5] |
Propaguje wiedzę specjalistyczną z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych. Potrafi opisać budowę, zasadę działania i eksploatację urządzeń pomiarowych i systemów technicznych wykorzystywanych w naukach ścisłych i przyrodniczych. [2OS_73_4] |
2OS_U06_P [4/5] |
Rozwija świadomość, jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych. [2OS_73_5] |
2OS_K02_P [4/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| aktywność na zajęciach [2OS_73_w_1] | aktywność w trakcie wykładu i laboratorium (udział w dyskusji, pytania odnośnie poruszanych zagadnień, odpowiedzi pytania). Prezentacja pracy domowej i rozwiązywanie nowych problemów, skal ocen 2-5, średnia ocen cząstkowych jako element oceny końcowej z laboratorium. |
2OS_73_1 |
| zaliczenie [2OS_73_w_2] | Test na zakończenie cyklu wykładów obejmujący wszystkie omówione zagadnienia. Ocena pozytywna dla liczby poprawnych odpowiedzi większej niż 50%, skala ocen 2-5 |
2OS_73_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [2OS_73_fs_1] | wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
30 | praca z materiałami z wykładu oraz literaturą podstawową i uzupełniającą zaleconą w sylabusie. |
20 |
aktywność na zajęciach [2OS_73_w_1] |
| laboratorium [2OS_73_fs_2] | ćwiczenia laboratoryjne: praca w grupie pod opieką prowadzącego, wykonanie ćwiczeń zgodnie z zaleceniami prowadzącego |
30 | teoretyczne przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych na podstawie zalecanej literatury przedmiotu |
40 |
aktywność na zajęciach [2OS_73_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||