Etyka zawodowa nauczyciela Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2019

Nazwa modułu: Etyka zawodowa nauczyciela
Kod modułu: 12-PE-ZTP-N2-2EZN
Kod programu: 12-N2PE12.2019
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Zajęcia mają uświadomić etyczne problemy i konsekwencje działalności nauczyciela. Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat podstawowych pojęć etycznych, koncepcji teoretycznych i specyficznych problemów etycznych pojawiających się w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Udział w zajęciach powinien pozwolić na lepsze zrozumienie zagrożeń wynikających z naruszania zasad etycznych w pracy własnej jak i krytyczną recepcję cudzych działań.
Wymagania wstępne:
Zalecana realizacja modułu: etyka ogólna, etyka zawodu
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
kieruje się w pracy nauczyciela profesjonalizmem, zasadami etyki zawodowej, tzw. „dobrymi praktykami”, a także potrafi podejmować dyskusje i rozstrzygać spory kierując się jedynie, zasadnością i poprawnością stosowanej argumentacji z uszanowaniem poglądów innych. [_K_1]
K_K04 [3/5] KN_K03 [3/5] KN_K05 [3/5] KNO_K01 [3/5]
potrafi dokonywać samokontroli i samooceny w związku z podjętym przez siebie zadaniem, potrafi dostrzegać i formułować problemy moralne i dylematy etyczne związane z własna i cudzą pracą, a także jest świadomy etycznego wymiaru w badaniach naukowych [_K_2]
K_K04 [3/5] K_K05 [4/5] K_K06 [3/5] KN_K03 [4/5] KN_K04 [4/5] KN_K05 [3/5] KN_K06 [4/5] KN_K07 [3/5] KN_K08 [3/5] KNO_K01 [3/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie edukacji aksjologicznej i etycznej już na poziomie wczesnoszkolnym, a także wykazuje aktywność i oznacza się wytrwałością w realizacji podjętych przez siebie na tej płaszczyźnie działań, potrafi bronić swoich moralnych wyborów [_K_3]
K_K03 [3/5] K_K05 [3/5] K_K08 [2/5] KN_K01 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K03 [3/5] KN_K04 [3/5] KN_K06 [3/5] KNO_K01 [2/5] KNO_K02 [3/5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i swoich umiejętności, dąży do ciągłego dokształcania się; jest przekonany o potrzebie profesjonalnego i etycznego postępowania w kontaktach z innymi [_K_4]
K_K01 [2/5] K_K04 [3/5] K_K06 [3/5] KN_K01 [2/5] KN_K03 [3/5] KN_K05 [3/5] KN_K07 [3/5] KN_K08 [3/5] KNO_K01 [3/5] KNO_K02 [2/5]
potrafi ocenić własną i cudzą pracę pod kontem oceny etycznej, a także umie dokonać analizy własnych działań pod kontem przyjętych zasad i norm etycznych [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U12 [3/5]
potrafi odnieść zdobytą wiedzę do konkretnych sytuacji aksjologicznych, potrafi zająć własne stanowisko i je uzasadnić w odniesieniu do sytuacji moralnie wątpliwej, niejednoznacznej [_U_2]
K_U02 [3/5] K_U04 [2/5] K_U06 [2/5] K_U12 [3/5] KNO_U02 [2/5] KNO_U03 [3/5] KN-U02 [3/5] KN_U05 [2/5] KN_U13 [3/5] KN_U15 [2/5] KN_U16 [2/5] KN_U17 [2/5] KN_U18 [2/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu aksjologii i etyki w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych w kontekście wartości oraz potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na ten temat , nie boi się zadawać pytań dotyczących wartości i wartościowania [_U_3]
K_U02 [2/5] K_U03 [2/5] K_U08 [2/5] KNO_U01 [2/5] KN-U02 [2/5] KN_U03 [2/5] KN_U06 [2/5] KN_U13 [2/5]
zna miejsce etyki w procesie nauczania i wychowania; wie jak ważne są etyczne kompetencje nauczyciela w nauczaniu i wychowaniu na poziomie edukacji wczesnoszkolnej (m.in. zna zasady stawiania pytań i przeprowadzania ćwiczeń i zabaw w kontekście wartości), potrafi wyjaśnić problem konfliktu wartości w kontekście pracy nauczyciela, potrafi rozróżnić właściwy konflikt wartości od braku wiedzy i kompetencji, wie jak ważny w wychowaniu jest autorytet [_W_1]
K_W02 [2/5] K_W03 [3/5] K_W04 [3/5] KNO_W02 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W03 [3/5] KN_W04 [3/5] KN_W06 [3/5]
posiada wiedzę na temat fachowej pracy nauczyciela i pomocy w kontekście m.in. niepełnosprawności, traumy związanej ze śmiercią, nieuleczalną chorobą, zna także stanowiska dotyczące moralnych aspektów żywej przyrody – wie jak rozmawiać z dzieckiem na poziomie wczesnoszkolnym na w/w tematy [_W_2]
K_W14 [3/5] K_W16 [2/5] KN_W04 [3/5] KN_W12 [2/5] KN_W13 [2/5] KN_W15 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat etyk zawodowych, a przede wszystkim zna specyfikę kodeksu etycznego nauczyciela, a także zasady etyczne egzaminatora; zna i rozumie wpływ stanowisk etycznych na funkcjonowanie pracy nauczyciela, relacji międzyludzkich i podstawowych instytucji (przede wszystkim rodziny i szkoły na poziomie wczesnoszkolnym) [_W_3]
K_W01 [2/5] K_W07 [2/5] K_W10 [2/5] KNO_W01 [2/5] KN_W03 [2/5] KN_W04 [2/5] KN_W07 [2/5] KN_W08 [2/5]
wie jak brak wiedzy i kompetencji z zakresu teorii i metodyki pracy terapeutycznej z dzieckiem niepełnosprawnym i (lub) ze specyficznymi problemami w nauce może wpłynąć na dalszą jego edukację [_W_4]
K_W01 [2/5] KNO_W01 [2/5] KN_W03 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
analiza wybranych tekstów i dokumentów – ich interpretacja powiązana z dyskusją [_w_1]
lektura wybranych tekstów z zakresu etyki i analiza kodeksów etycznych.
_U_1 _W_1 _W_2 _W_3 _W_4
prezentacja na temat sytuacji etycznie wątpliwej [_w_2]
sprawdzenie umiejętności samodzielnej, krytycznej analizy i umiejętności argumentacji.
_K_1 _K_2 _K_3 _K_4 _U_1 _U_2 _U_3
kolokwium [_w_3]
sprawdzenie stopnia opanowania znajomości omawianych tekstów i wiedzy z wykładów.
_W_1 _W_2 _W_3 _W_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład z zakresu treści programowych przedmiotu z zastosowaniem prezentacji multimedialnej praca z tekstem –kształcenie umiejętności stawiania pytań (metoda problemowa, analiza tekstów z zastosowaniem pogadanki, zastosowanie mini wykładu uzupełniającego czy podsumowującego tematykę tekstu. analiza przypadków – samodzielna i grupowa praca studenta nad konkretnymi przypadkami, w których mamy do czynienia z problemem etycznym oraz ćwiczeniami jakie można wykonywań na w/w poziomie kształcenia.
5
lektura uzupełniająca (dokumenty, literatura przedmiotu), rozwijanie własnych umiejętności jasnego i precyzyjnego wypowiadania się przygotowanie lektury do dyskusji. przygotowanie i analiza konkretnych przypadków, w których student spotkał się z problemem konfliktu wartości.
55 analiza wybranych tekstów i dokumentów – ich interpretacja powiązana z dyskusją [_w_1] prezentacja na temat sytuacji etycznie wątpliwej [_w_2] kolokwium [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)