Wczesne wspomaganie dziecka z dysfunkcją słuchu Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2019

Nazwa modułu: Wczesne wspomaganie dziecka z dysfunkcją słuchu
Kod modułu: 12-PE-WD-N2-2WDS
Kod programu: 12-N2PE12.2019
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
1. W ramach przedmiotu wczesne wspomaganie dziecka z dysfunkcją słuchu uzyskuje podstawową wiedzę na temat rozwoju narządu słuchu w okresie płodowym oraz pamięci słuchowej a także rozwoju słuchu w pierwszych latach życia oraz ogólnego rozwoju; budowa ucha oraz fizjologia słyszenia. Poznaje znaczenie wczesnego wykrycia, zdiagnozowania oraz zastosowania odpowiedniej terapii w przypadku dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Zapoznaje się z technologiami wspomagającymi słyszenie (aparaty, implanty, systemy FM) oraz metodami komunikacji osób niesłyszących i metodami usprawniającymi słuch. Poznaje metody usprawniania słuchu, wychowanie słuchowe (metody: werbo- tonalna, audytywno- werbalna; Van Udena; Fonogesty)
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Charakteryzuje się postawą poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu optymalizacji rozwiązań i działań oraz wyraża chęć przygotowania projektów związanych z pomocą dzieciom z dysfunkcją słuchu. [_K_1]
K_K01 [3/5] KN_K03 [3/5] KNO_K02 [3/5]
Charakteryzuje się kreatywnością, twórczą postawą w poszukiwaniu rozwiązywania problemów w codziennej pracy z dziećmi z dysfunkcją słuchu. Cechuje do otwartość w kontaktach interpersonalnych . [_K_2]
K_K07 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K03 [3/5]
Potrafi wykorzystać szeroką wiedzę teoretyczną i pozyskiwać kolejne informacje z różnych źródeł i dyscyplin w celu analizowania konkretnych problemów związanych z funkcjonowaniem dziecka z dysfunkcją słuchu. [_U_1]
K_U02 [3/5] KN-U02 [3/5]
Posiada umiejętność obserwowania, diagnozowania, wyjaśniania różnych sytuacji, w różnych kontekstach w procesie diagnozowania i wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z dysfunkcją słuchu. [_U_2]
K_U09 [2/5] KN_U14 [2/5] KN_U15 [2/5]
Ma wiedzę z zakresu wczesnego wspomagania dziecka z dysfunkcją słuchu. Zna podstawową terminologię dotyczącą zaburzeń słuchu (pojęcie głuchoty, niedosłuchu, metody badań słuchu, metody komunikacji niesłyszących) [_W_1]
K_W02 [3/5] KNO_W02 [3/5] KN_W04 [3/5]
Posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka z dysfunkcją słuchu w aspekcie biologicznym, społecznym jak i psychologicznym oraz etiologii zaburzeń słuchu. [_W_2]
K_W04 [3/5] KNO_W02 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W06 [3/5]
Ma szeroką wiedzę na temat instytucji organizacji diagnozujących dysfunkcję słuchu oraz wspierających rozwój i funkcjonowanie dzieci z dysfunkcją słuchu. [_W_3]
K_W10 [3/5] KN_W07 [3/5] KN_W08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
Sprawdzający podstawową wiedzę z zakresu wczesnego wspomagania oraz funkcjonowania dziecka z dysfunkcją słuchu w terapii .
_W_1 _W_2 _W_3
projekt [_w_2]
Grupowy projekt zawierający diagnozę dziecka z dysfunkcją słuchu pod kątem etiologii zaburzeń, sposobów diagnozowania, jego społecznego funkcjonowania wraz z propozycją ewentualnego wsparcia ( jeśli dziecko tego wymaga).
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
Wykład na temat wybranych zagadnień z przedmiotu z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
5
Analiza literatury z zakresu surdopedagogiki
35 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
Metoda rozmowy, poglądowa, poszukująca; Metody poszukujące, działania praktycznego
10
Studium literatury, analiza dokumentów; Analiza przypadku i przygotowanie materiałów.
35 projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)