Wczesne wspomaganie dziecka z dysfunkcją wzroku Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2019

Nazwa modułu: Wczesne wspomaganie dziecka z dysfunkcją wzroku
Kod modułu: 12-PE-WD-N2-1WDW
Kod programu: 12-N2PE12.2019
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
W ramach przedmiotu wczesne wspomaganie dziecka z dysfunkcją wzroku uzyskuje podstawową wiedzę na temat rozwoju procesu widzenia w pierwszych latach życia dziecka; budowa oka oraz sam proces widzenia. Poznaje znaczenie wczesnego wykrycia, zdiagnozowania oraz zastosowania odpowiedniej terapii w przypadku dziecka z uszkodzonym narządem wzroku. Zapoznaje się z technologiami wspomagającymi proces widzenia oraz zasadami stymulacji widzenia i rozwoju dzieci niewidomych
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Charakteryzuje się postawą poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu optymalizacji rozwiązań i działań oraz wyraża chęć przygotowania projektów związanych z pomocą dzieciom z dysfunkcją wzroku. [_K_1]
K_K01 [3/5] KN_K01 [3/5] KNO_K02 [3/5]
Charakteryzuje się kreatywnością, twórczą postawą w poszukiwaniu rozwiązywania problemów w codziennej pracy z dziećmi z dysfunkcją wzroku. Cechuje do otwartość w kontaktach interpersonalnych . [_K_2]
K_K07 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K03 [3/5]
Potrafi wykorzystać szeroką wiedzę teoretyczną i pozyskiwać kolejne informacje z różnych źródeł i dyscyplin w celu analizowania konkretnych problemów związanych z funkcjonowaniem dziecka z dysfunkcją wzroku. [_U_1]
K_U02 [3/5] KN-U02 [3/5]
Posiada umiejętność obserwowania, diagnozowania, wyjaśniania różnych sytuacji, w różnych kontekstach w procesie diagnozowania i wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z dysfunkcją wzroku. [_U_2]
K_U09 [3/5] KN_U14 [3/5] KN_U15 [3/5]
Ma wiedzę z zakresu wczesnego wspomagania dziecka z dysfunkcją wzroku. Zna podstawową terminologię dotyczącą zaburzeń wzroku (pojęcie niewidomy, ociemniały, słabowidzący) [_W_1]
K_W02 [3/5] KNO_W02 [3/5] KN_W04 [3/5]
Posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka z dysfunkcją wzroku w aspekcie biologicznym, społecznym jak i psychologicznym oraz etiologii zaburzeń wzroku. [_W_2]
K_W04 [3/5] KNO_W02 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W06 [3/5]
Ma szeroką wiedzę na temat instytucji organizacji diagnozujących dysfunkcję wzroku oraz wspierających rozwój i funkcjonowanie dzieci z dysfunkcją wzroku. [_W_3]
K_W10 [3/5] KN_W07 [3/5] KN_W08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
Sprawdzający podstawową wiedzę z zakresu wczesnego wspomagania oraz funkcjonowania dziecka z dysfunkcją widzenia w terapii .
_W_1 _W_2 _W_3
projekt [_w_2]
Grupowy projekt zawierający diagnozę dziecka z dysfunkcją wzroku pod kątem etiologii zaburzeń, sposobów diagnozowania, jego społecznego funkcjonowania wraz z propozycją ewentualnego wsparcia ( jeśli dziecko tego wymaga).
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład na temat wybranych zagadnień z przedmiotu z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
5
analiza literatury z zakresu tyflopedagogiki
35 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
metoda rozmowy, poglądowa, poszukująca; metody poszukujące, działania praktycznego
10
studium literatury, analiza dokumentów; analiza przypadku i przygotowanie materiałów
35 projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)