Pedagogika specjalna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2019

Nazwa modułu: Pedagogika specjalna
Kod modułu: 12-PE-RM-N2-PS
Kod programu: 12-N2PE12.2019
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Pedagogika specjalna jest modułem rozszerzającym szczegółową wiedzę na temat niepełnosprawności, jej uwarunkowań, społecznych mechanizmów inkluzji i ekskluzji osób niepełnosprawnych i z zaburzonym zachowaniem. Celem modułu jest poszerzenie wiedzy studentów dotyczącej zagadnień teoretycznych pedagogiki specjalnej (cele, subdyscypliny, miejsce wśród innych nauk, paradygmaty, pojęcia stosowane w pedagogice specjalnej). Ważne jest również wprowadzenie w praktyczne zagadnienia kształcenia i wychowania jednostek z odchyleniami od normy. Zachęcenie do czynnej działalności na rzecz osób z zaburzeniem rozwoju i zachowania oraz wdrożenie do gotowości udzielania im fachowej pomocy pedagogicznej nawiązując współpracę z różnymi instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie, wchodzących w konflikt z prawem i obyczajem.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest wrażliwy na problemy edukacyjne i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz osób niepełnosprawnych i z zaburzeniami zachowania [_K_1]
K_K07 [1/5]
potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych dotyczących osób niepełnosprawnych i zaburzeniami zachowania, prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych [_U_1]
K_U09 [1/5]
zna terminologię używaną w pedagogice specjalnej i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W05 [3/5]
posiada poszerzoną wiedzę na temat zaburzeń rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych i z zaburzeniami zachowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii [_W_2]
K_W06 [3/5] K_W11 [3/5]
ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia osób niepełnosprawnych oraz z zaburzeniami zachowania; zna najważniejsze funkcjonujące instytucje prowadzące działalność o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, edukacyjnym, resocjalizacyjnym, rehabilitacyjnym, medycznym oraz socjalnym [_W_3]
K_W10 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin ustny [_w_1]
egzamin ustny, na podstawie wykładów, literatury obowiązkowej i zalecanych materiałów
_K_1 _U_1 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład z użyciem środków audiowizualnych
15
Zapoznanie się z treścią wykładów oraz lekturą i zalecanymi materiałami;
45 egzamin ustny [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)