Diagnozowanie pedgogiczne uczniów z zaburzeniami rozwoju Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2019

Nazwa modułu: Diagnozowanie pedgogiczne uczniów z zaburzeniami rozwoju
Kod modułu: 12-PE-OT-N2-DZR
Kod programu: 12-N2PE12.2019
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot przygotowuje studentów do operatywnego wykorzystania podstawowej i usystematyzowanej wiedzy teoretycznej, odnoszącej się do procesów diagnozowania zaburzeń w rozwoju dzieci w szeroko rozumianej rzeczywistości szkolnej (- dojrzałość szkolna, - klimat wychowawczy szkoły, - sytuacja społeczna dziecka w szkole, - niepowodzenia i osiągnięcia szkolne ucznia) oraz sytuacji rodzinnej dziecka (- warunki rozwoju i życia w rodzinie, - przemoc wobec dziecka, - sytuacja socjalno-wychowawcza). Jego celem jest uzyskanie wiadomości o metodach naukowych służących diagnozowaniu zaburzeń w rozwoju dziecka oraz nabycie praktycznej umiejętności w zakresie konstruowania własnych narzędzi badawczych, a także przygotowanie do udziału w kształtowaniu rzeczywistości społecznej poprzez samodzielne opracowywanie diagnoz, interpretację ich wyników, analizę błędów diagnostycznych oraz prognozowanie i planowanie przeobrażeń stymulujących funkcjonowanie szkoły i rodziny.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę [_K_1]
K_K02 [3/5]
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga [_K_2]
K_K03 [2/5]
jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne [_K_3]
K_K07 [4/5]
potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych [_U_1]
K_U04 [3/5]
posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki [_U_2]
K_U06 [2/5] KN_U05 [2/5]
potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych [_U_3]
K_U08 [3/5]
potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych [_U_4]
K_U09 [4/5]
potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych [_U_5]
K_U10 [4/5]
zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym [_W_1]
K_W01 [2/5]
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę [_W_2]
K_W05 [4/5]
ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym [_W_3]
K_W06 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach [_W_4]
K_W15 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [_w_1]
Sprawdzenie wiedzy w zakresie treści programowych przedmiotu (wykładów i ćwiczeń) oraz literatury przedmiotu, umiejętność łączenia jej z refleksyjnym myśleniem i wykorzystaniem w praktyce pedagogicznej
_K_3 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_4
ocenianie ciągłe [_w_2]
Analiza literatury obowiązkowej i wybranych tekstów literatury uzupełniającej - prezentacja ich treści połączona z własną refleksją
_K_2 _W_1 _W_3
praca pisemna [_w_3]
Opracowanie diagnozy indywidualnego przypadku
_K_1 _U_3 _U_4 _U_5
kolokwium [_w_4]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści programowych ćwiczeń.
_W_1 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
Zapoznanie studentów w materiałem dydaktycznym w zakresie kryteriów diagnozowania pedagogicznego jako subdyscypliny pedagogiki; wykład podstawowych teoretycznych zagadnień w formie wykładu konwencjonalnego i konwersacyjnego z wykorzystaniem metod audiowizualnych
4
analiza literatury przedmiotu
30 egzamin [_w_1] kolokwium [_w_4]
ćwiczenia [_fns_2]
Praca pisemna - indywidualne lub zespołowe opracowanie studium indywidualnego przypadku i prezentacja jej na zajęciach - metoda projektowa.Ocenianie ciągłe poświęcone jest krytycznej analizie tekstów źródłowych.
14
Wybór indywidualnego przypadku, planowanie i realizacja działań, analiza zgromadzonego materiału, opis przypadku.Studiowanie wskazanej literatury, samodzielny wybór tekstów i przygotowanie ich do omówienia.
52 ocenianie ciągłe [_w_2] praca pisemna [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)