Psychologia osobowości Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2019

Nazwa modułu: Psychologia osobowości
Kod modułu: 12-PE-N2-3PO
Kod programu: 12-N2PE12.2019
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem zajęć dydaktycznych jest wprowadzenie studentów w problematykę psychologii osobowości, zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi teorii osobowości, głównych orientacji teoretycznych w psychologii osobowości (teorie behawioralne, psychodynamiczne, humanistyczne i poznawcze), jej pomiaru, wybranych zmiennych osobowościowych, typów osobowości, a także zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi nieprawidłowości funkcjonowania osobowości. Studenci mają poznać kluczowe zagadnienia i problemy teorii osobowości, zapoznać się z zagadnieniami różnic indywidualnych i ich znaczenia dla funkcjonowania jednostki. Studenci powinni zaznajomić się ponadto ze specyfiką pomiaru cech osobowości przez psychologów oraz problematyką zaburzeń osobowości. Studenci powinni wykazać się umiejętnością wykorzystywania wiedzy z zakresu psychologii osobowości i różnic indywidualnych pracy pedagogicznej.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: psychologia ogólna, psychologia społeczna, psychologia rozwojowa
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy w zakresie psychologii osobowości, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju, zarówno zawodowego, jak rozwoju własnej osobowości; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] KN_K01 [4/5] KN_K02 [4/5] KN_K06 [4/5] KN_K07 [4/5] KNO_K02 [4/5]
odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych; jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy i prowadzone działania oraz ich skutki. Czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla dobra których star się działać. [_K_2]
K_K04 [4/5] K_K05 [4/5] K_K06 [5/5] KN_K03 [4/5] KN_K04 [3/5] KN_K05 [3/5] KN_K06 [5/5] KN_K07 [5/5] KN_K08 [5/5] KNO_K01 [4/5]
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii osobowości w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych, a także wstępnego diagnozowania i projektowania działań praktycznych; potrafi sprawnie porozumiewać się z innymi [_U_1]
K_U02 [4/5] K_U03 [3/5] KN-U02 [4/5] KN_U06 [3/5] KN_U13 [3/5]
potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się na tematy dotyczące problemów z obszaru psychologii osobowości z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych; ma pogłębione umiejętności obserwowania i wstępnego rozpoznawania problemów natury psychologicznej oraz racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; potrafi analizować podejmowane działania praktyczne [_U_2]
K_U04 [4/5] K_U07 [4/5] K_U08 [3/5] KNO_U01 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U16 [4/5] KN_U17 [4/5] KN_U18 [4/5]
potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej sytuacji sposób postępowania uwzględniając różnice indywidualne oraz potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych wykorzystując wiedzę z zakresu funkcjonowania osobowości człowieka [_U_3]
K_U09 [4/5] K_U10 [5/5] KNO_U03 [5/5] KN_U10 [5/5] KN_U11 [5/5] KN_U13 [5/5] KN_U14 [4/5] KN_U15 [4/5]
zna terminologię używaną w psychologii, zwłaszcza w psychologii osobowości oraz potrafi wskazać jej zastosowanie w pedagogice; ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu psychologii osobowości oraz powiązaniu tej dziedziny z pedagogiką [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [5/5] KNO_W01 [4/5] KNO_W02 [5/5] KN_W03 [4/5] KN_W04 [5/5]
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu psychologii osobowości, obejmującą terminologię, teorię i metodykę; ma pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych aspektów rozwoju osobowości człowieka [_W_2]
K_W05 [5/5] K_W06 [4/5] KNO_W02 [5/5] KN_W01 [4/5] KN_W02 [4/5] KN_W10 [5/5] KN_W14 [4/5]
ma pogłębioną wiedzę o zależnościach pomiędzy strukturą osobowości a rodzajami więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, jak również posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw kształcenia i wychowania, rozumie istotę normy i patologii, funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii [_W_3]
K_W07 [5/5] K_W11 [4/5] K_W12 [5/5] K_W13 [5/5] KN_W01 [4/5] KN_W03 [5/5] KN_W04 [5/5] KN_W05 [5/5] KN_W09 [4/5] KN_W10 [5/5] KN_W11 [4/5] KNO_U03 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów oraz literatury
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności pracy zespołowej oraz sprawności w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i analizowania wybranych zagadnień z obszaru psychologii osobowości
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych nt. zagadnień z obszaru psychologii osobowości
10
analiza literatury, lektur, praca z tekstem
35 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
prezentacja prac grupowych dotyczących wybranych zagadnień psychologii osobowości analiza tekstów i analiza przypadków
10
zebranie oraz przygotowanie prezentacji w grupach przygotowanie lektury do dyskusji
45 prezentacja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)