Psychologiczne aspekty mediacji i negocjacji
Kierunek studiów: Praca socjalna
Kod programu: 05-N2SP15.2019

Nazwa modułu: | Psychologiczne aspekty mediacji i negocjacji |
---|---|
Kod modułu: | 05-SP-MIN-N2-PSMN |
Kod programu: | 05-N2SP15.2019 |
Semestr: | semestr letni 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Moduł ukierunkowany jest na zwiększanie wiedzy z zakresu rozpoznawania i rozwiązywania sytuacji konfliktowych tak w kontekście jednostkowym jak i grupowym poprzez profesjonalne wykorzystanie strategii i technik negocjacyjnych oraz mediacyjnych. Celem zajęć jest rozszerzanie wiedzy słuchaczy o procesie konfliktowym, jego nowoczesnym rozumieniu, o etapach tego procesu, metodach i technikach rozwiązywania konfliktów. Szczególny nacisk zostanie położony na skuteczne sposoby zarządzania konfliktem poprzez stosowanie w praktyce negocjowania i mediowania.
Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności z zakresu opracowywania, planowania i wykorzystywania strategii, taktyk i technik negocjacyjnych.
Realizacja warsztatów negocjacyjnych a także praktyczne ćwiczenie umiejętności mediacyjnych ma na celu nabywanie i pogłębianie umiejętności rozwiązywania konfliktów w zespole pracowniczym oraz z klientami pomocy społecznej i ich rodzinami, pogłębianie umiejętności negocjacyjnych i mediacyjnych w pracy pracownika socjalnego.
|
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna podstawowe założenia teoretyczne procesu powstawania i rozwiązywania sytuacji konfliktowych oraz praktyczne modele realizacji działań negocjacyjnych i mediacyjnych. [PS2_PSMN_1] |
PS2_W08 [4/5] |
Student posiada wiedzę na temat mechanizmów procesu komunikowania interpersonalnego, czynników warunkujących jego efektywność oraz źródeł konfliktów i sposobów ich rozwiązywania w grupie. [PS2_PSMN_2] |
PS2_W15 [3/5] |
Student potrafi zdefiniować podstawowe elementy struktury danej społeczności, zarówno te społeczne jak i instytucjonalne, zdefiniować zachodzące między nimi relacje, struktury władzy i struktury komunikacyjne. [PS2_PSMN_3] |
PS2_W03 [4/5] |
Student rozwija wiedzę dotyczącą zasobów indywidualnych i kompetencji interpersonalnych potrzebnych w realizacji zadań zawodowych pracownika socjalnego warunkujących efektywność procesu rozwiązywania sytuacji konfliktowych, skuteczność stosowania technik negocjacyjnych i mediacyjnych. [PS2_PSMN_4] |
PS2_W08 [2/5] |
Posiada umiejętność analizy procesu konfliktowego, rozpoznawania jego źródeł w relacjach zawodowych oraz planowania i stosowania strategii i technik negocjacyjnych i mediacyjnych
[PS2_PSMN_5] |
PS2_W15 [4/5] |
Rozwija kompetencje w zakresie komunikacji interpersonalnej, opracowywania i wykorzystywania technik negocjacyjnych i mediacyjnych, doskonali umiejętności zarządzania konfliktem i współdziałania w pracy zespołowej, stanowiących podstawę działań wzmacniających samodzielność jednostek, rodzin i grup. [PS2_PSMN_6] |
PS2_W15 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Sprawdzian [PS2_PSMN_w_1] | - weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta;
- forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: kolokwium ustne/pisemne, test otwarty / wyboru, sprawdzian*, praca wymagająca określonych umiejętności i wiedzy np.: recenzja, case study, projekt (indywidualny, grupowy), zadania problemowe, sprawozdanie, portfolio, prezentacja z dyskusją, prowadzenie / udział w dyskusji, itp.
- wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie
* kolokwium, sprawdzian lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
|
PS2_PSMN_1 |
Aktywność własna studenta (opcjonalnie) [PS2_PSMN_w_2] | Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w oparciu o treści zajęć, wskazaną w sylabusie literaturę i doświadczenia własne |
PS2_PSMN_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
konwersatorium [PS2_PSMN_fs_1] | Konwersatorium ukierunkowane jest na wprowadzenie do zrozumienia istoty procesów związanych z rozwiązywaniem sytuacji konfliktowych i pogłębiający problematykę wykorzystywania w praktyce pracy socjalnej technik i strategii rozwiązywania konfliktów, poprzez proces prowadzenia negocjacji i mediacji |
10 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu
obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy
odnośnie wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę
|
50 |
Sprawdzian [PS2_PSMN_w_1] |
warsztat [PS2_PSMN_fs_2] | Zajęcia prowadzone metodami warsztatowym: warsztaty negocjacyjne i warsztaty umiejętności mediacyjnych. Wykorzystane będą metody treningowe – praca w parach oraz małych grupach, psychodrama,
autoanaliza, grupowe gry symulacyjne oraz dyskusja, wystąpienia indywidualne i grupowe
|
6 | Przygotowanie do zajęć przez samodzielną lekturę wskazanych tekstów, Przygotowanie do wystąpień indywidualnych i grupowych, przygotowanie prac samodzielnych, opracowywanych w parach i zespołach, współpraca zespołowa
Przygotowanie przez samodzielną lekturę wskazanych tekstów
|
24 |
Sprawdzian [PS2_PSMN_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |