Psychologiczne aspekty mediacji i negocjacji Kierunek studiów: Praca socjalna
Kod programu: 05-N2SP15.2019

Nazwa modułu: Psychologiczne aspekty mediacji i negocjacji
Kod modułu: 05-SP-MIN-N2-PSMN
Kod programu: 05-N2SP15.2019
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł ukierunkowany jest na zwiększanie wiedzy z zakresu rozpoznawania i rozwiązywania sytuacji konfliktowych tak w kontekście jednostkowym jak i grupowym poprzez profesjonalne wykorzystanie strategii i technik negocjacyjnych oraz mediacyjnych. Celem zajęć jest rozszerzanie wiedzy słuchaczy o procesie konfliktowym, jego nowoczesnym rozumieniu, o etapach tego procesu, metodach i technikach rozwiązywania konfliktów. Szczególny nacisk zostanie położony na skuteczne sposoby zarządzania konfliktem poprzez stosowanie w praktyce negocjowania i mediowania. Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności z zakresu opracowywania, planowania i wykorzystywania strategii, taktyk i technik negocjacyjnych. Realizacja warsztatów negocjacyjnych a także praktyczne ćwiczenie umiejętności mediacyjnych ma na celu nabywanie i pogłębianie umiejętności rozwiązywania konfliktów w zespole pracowniczym oraz z klientami pomocy społecznej i ich rodzinami, pogłębianie umiejętności negocjacyjnych i mediacyjnych w pracy pracownika socjalnego.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna podstawowe założenia teoretyczne procesu powstawania i rozwiązywania sytuacji konfliktowych oraz praktyczne modele realizacji działań negocjacyjnych i mediacyjnych. [PS2_PSMN_1]
PS2_W08 [4/5] PS2_W13 [4/5] PS2_W15 [4/5] PS2_W16 [4/5]
Student posiada wiedzę na temat mechanizmów procesu komunikowania interpersonalnego, czynników warunkujących jego efektywność oraz źródeł konfliktów i sposobów ich rozwiązywania w grupie. [PS2_PSMN_2]
PS2_W15 [3/5] PS2_W16 [3/5] PS2_U20 [4/5] PS2_K03 [3/5]
Student potrafi zdefiniować podstawowe elementy struktury danej społeczności, zarówno te społeczne jak i instytucjonalne, zdefiniować zachodzące między nimi relacje, struktury władzy i struktury komunikacyjne. [PS2_PSMN_3]
PS2_W03 [4/5] PS2_W04 [4/5] PS2_U02 [5/5] PS2_U16 [5/5]
Student rozwija wiedzę dotyczącą zasobów indywidualnych i kompetencji interpersonalnych potrzebnych w realizacji zadań zawodowych pracownika socjalnego warunkujących efektywność procesu rozwiązywania sytuacji konfliktowych, skuteczność stosowania technik negocjacyjnych i mediacyjnych. [PS2_PSMN_4]
PS2_W08 [2/5] PS2_W09 [2/5] PS2_W10 [3/5] PS2_W13 [2/5] PS2_W14 [2/5] PS2_W16 [4/5] PS2_W21 [3/5] PS2_U11 [1/5] PS2_U13 [2/5] PS2_U20 [3/5]
Posiada umiejętność analizy procesu konfliktowego, rozpoznawania jego źródeł w relacjach zawodowych oraz planowania i stosowania strategii i technik negocjacyjnych i mediacyjnych [PS2_PSMN_5]
PS2_W15 [4/5] PS2_U20 [3/5] PS2_K01 [2/5] PS2_K02 [3/5] PS2_K03 [2/5]
Rozwija kompetencje w zakresie komunikacji interpersonalnej, opracowywania i wykorzystywania technik negocjacyjnych i mediacyjnych, doskonali umiejętności zarządzania konfliktem i współdziałania w pracy zespołowej, stanowiących podstawę działań wzmacniających samodzielność jednostek, rodzin i grup. [PS2_PSMN_6]
PS2_W15 [4/5] PS2_U11 [3/5] PS2_U20 [4/5] PS2_K03 [3/5] PS2_K05 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Sprawdzian [PS2_PSMN_w_1]
- weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: kolokwium ustne/pisemne, test otwarty / wyboru, sprawdzian*, praca wymagająca określonych umiejętności i wiedzy np.: recenzja, case study, projekt (indywidualny, grupowy), zadania problemowe, sprawozdanie, portfolio, prezentacja z dyskusją, prowadzenie / udział w dyskusji, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie * kolokwium, sprawdzian lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
PS2_PSMN_1 PS2_PSMN_2 PS2_PSMN_3 PS2_PSMN_4 PS2_PSMN_5 PS2_PSMN_6
Aktywność własna studenta (opcjonalnie) [PS2_PSMN_w_2]
Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w oparciu o treści zajęć, wskazaną w sylabusie literaturę i doświadczenia własne
PS2_PSMN_1 PS2_PSMN_2 PS2_PSMN_3 PS2_PSMN_4 PS2_PSMN_5 PS2_PSMN_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [PS2_PSMN_fs_1]
Konwersatorium ukierunkowane jest na wprowadzenie do zrozumienia istoty procesów związanych z rozwiązywaniem sytuacji konfliktowych i pogłębiający problematykę wykorzystywania w praktyce pracy socjalnej technik i strategii rozwiązywania konfliktów, poprzez proces prowadzenia negocjacji i mediacji
10
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy odnośnie wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę
50 Sprawdzian [PS2_PSMN_w_1] Aktywność własna studenta (opcjonalnie) [PS2_PSMN_w_2]
warsztat [PS2_PSMN_fs_2]
Zajęcia prowadzone metodami warsztatowym: warsztaty negocjacyjne i warsztaty umiejętności mediacyjnych. Wykorzystane będą metody treningowe – praca w parach oraz małych grupach, psychodrama, autoanaliza, grupowe gry symulacyjne oraz dyskusja, wystąpienia indywidualne i grupowe
6
Przygotowanie do zajęć przez samodzielną lekturę wskazanych tekstów, Przygotowanie do wystąpień indywidualnych i grupowych, przygotowanie prac samodzielnych, opracowywanych w parach i zespołach, współpraca zespołowa Przygotowanie przez samodzielną lekturę wskazanych tekstów
24 Sprawdzian [PS2_PSMN_w_1] Aktywność własna studenta (opcjonalnie) [PS2_PSMN_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)