Konserwatorstwo i prawna ochrona dzieł sztuki Kierunek studiów: Historia sztuki
Kod programu: 05-S1HS12.2019

Nazwa modułu: Konserwatorstwo i prawna ochrona dzieł sztuki
Kod modułu: 05-S1HS-KONS
Kod programu: 05-S1HS12.2019
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Zajęcia poświęcone najważniejszym aspektom z ochrony i opieki nad zabytkami oraz konserwacji zabytków. Prezentacja zagadnień z zakresu techniki, technologii i budowy obiektów zabytkowych, objawów zniszczeń, oraz przyczyn zniszczeń. Poznanie historii ochrony prawnej i legislacji ochrony dóbr kultury. Prezentacja podstawowych doktryn w opiece i ochronie zabytków. Na ćwiczeniach omawiane są w terenie wybrane zabytki w trakcie i przed konserwacja. Celem zajęć jest także przekazanie wiedzy na temat ochrony zabytków, dziedzictwa kulturowego, wartości i walorów zabytków w życiu jednostki i społeczeństwa. Student poznaje i rozumie oddziaływania zewnętrzne na stan obiektu, umie wdrożyć procedurę administracyjna oraz umie zaproponować prace naprawcze i ochronne. Ponadto podczas zajęć studenci ćwiczą analizę dzieła sztuki pod względem techniki i technologii, a także zapoznają się z obszerną literaturą przedmiotu.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań.
Literatura podstawowa:
J. Remer, Studia z muzealnictwa i konserwatorstwa, Warszawa 1976; B. Marconi, O sztuce konserwacji, Warszawa 1982; J. Pruszyński, Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa 1989; B. Rymaszewski, Klucze ochrony zabytków w Polsce, Warszawa 1992; J.S. Pasierb, Ochrona zabytków sztuki kościelnej, Warszawa 1995; B. Rymaszewski, Polska ochrona zabytków, Warszawa 2005; J. Frycz, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795-1918, Warszawa 1975; A. Kadłuczka, Ochrona zabytków architektury. Zarys doktryn i teorii, Kraków 2000; P. Dettloff, Odbudowa i restauracja zabytków architektury w Polsce w latach 1918-1930, Kraków
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego. [05-S1HS-KONS_K1]
K_K01 [3/5]
Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. [05-S1HS-KONS_K2]
K_K02 [2/5]
Potrafi współpracować podczas ćwiczeń w terenie, kiedy w grupach studenci realizują zadanie wykonania opisu wyznaczonego zabytku. [05-S1HS-KONS_K3]
K_K05 [2/5]
Ma świadomość znaczenia zachowania europejskiego i polskiego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych, kulturalnych i zachowania tożsamości. [05-S1HS-KONS_K4]
K_W21 [3/5] K_K09 [2/5]
Potrafi wyszukiwać informację w źródłach pisanych i elektronicznych (zwłaszcza w literaturze i prasie naukowej oraz źródłach archiwalnych). [05-S1HS-KONS_U1]
K_U01 [3/5]
Potrafi dokonać analizy obiektu zabytkowego pod kątem stanu zachowania, przyczyn zniszczenia określając je w szerszym kontekście wpływów zewnętrznych i technologicznych. Umie określić zakres prac konserwatorskich oraz zna podstawowe techniki i technologie naprawcze. [05-S1HS-KONS_U2]
K_U06 [2/5] K_U08 [2/5]
Zna przepisy prawne oraz procedury i instytucje administracyjne związane z ochrona zabytków i dziedzictwa kulturowego . [05-S1HS-KONS_U3]
K_W17 [3/5] K_W18 [4/5] K_U09 [2/5] K_U21 [2/5]
Student zna podstawową terminologię z zakresu konserwacji ochrony zabytków i , jednocześnie pamięta o złożoności i historycznej zmienności języka historyka sztuki. [05-S1HS-KONS_W1]
K_W02 [2/5] K_W19 [4/5] K_W21 [4/5] K_W22 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu konserwacji, doktryn konserwatorskich, zna procedury i system prawno - administracyjny ochrony dóbr kultury. . [05-S1HS-KONS_W2]
K_W05 [3/5] K_W17 [4/5]
Potrafi samodzielnie i logicznie przeprowadzać analizę morfologiczną przyczyn zniszczeń obiektów zabytkowych. [05-S1HS-KONS_W3]
K_W14 [3/5] K_U18 [4/5]
Ma bezpośredni, empiryczny kontakt z dziełem sztuki , które wymaga konserwacji technicznej, estetycznej lub zabezpieczenia. [05-S1HS-KONS_W4]
K_W16 [4/5] K_W17 [3/5] K_W23 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Obecność i aktywność w trakcie zajęć [05-S1HS-KONSw1]
Ocena studenta na podstawie obecności (uczestnictwo obowiązkowe, ponieważ literatura pomocnicza nie obejmuje wszystkich kwestii poruszanych podczas zajęć) i jego zaangażowania podczas zajęć: udzielania odpowiedzi na zadane pytania i podejmowanie udziału w dyskusjach. Brana będzie pod uwagę przy ocenie umiejętność swobodnej ustnej wypowiedzi , zdolność do integrowania nabytej wiedzy, osadzania jej w szerszym kontekście historycznym i kulturowym, budowania konstruktywnej krytyki. Oceniane będą także umiejętność wykorzystania nabytej przez studenta wiedzy w terenie, umiejętność dokonania analizy dzieła sztuki w bezpośrednim, empirycznym kontakcie (w muzeum, galerii, na wystawie).
05-S1HS-KONS_K1 05-S1HS-KONS_K2 05-S1HS-KONS_K3 05-S1HS-KONS_U2 05-S1HS-KONS_W2 05-S1HS-KONS_W3 05-S1HS-KONS_W4
Praca pisemna [05-S1HS-KONSw2]
Ocena studenta na podstawie poziomu wykonania karty ewidencyjnej zabytku nieruchomego uwzględniającej opis i analizę dzieła sztuki pod względem technicznym i technologicznym oraz stanu zachowania i przyczyn zniszczenia (zrealizowanej w formie pisemnej, opatrzonej odpowiednim aparatem naukowym.
05-S1HS-KONS_U1 05-S1HS-KONS_U2 05-S1HS-KONS_W1 05-S1HS-KONS_W3
Wygłoszenie referatu [05-S1HS-KONSw3]
Ocena wiedzy i praktycznego jej zastosowania na podstawie prezentacji karty ewidencyjnej zabytku nieruchomego (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej). Przy ocenie prezentacji brana będzie pod uwagę solidność przygotowania studenta, komunikatywność oraz pomysłowość.
05-S1HS-KONS_U2 05-S1HS-KONS_W2 05-S1HS-KONS_W3
Egzamin [05-S1HS-KONSw4]
Egzamin sprawdzający stopień przyswojenia materiału przewidzianego programem.
05-S1HS-KONS_K1 05-S1HS-KONS_K4 05-S1HS-KONS_U3 05-S1HS-KONS_W1 05-S1HS-KONS_W2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [05-S1HS-KONSc]
Zajęcia wypełnione prezentacjami studentów i dyskusjami, które one wywołają. Przewidziane także praktyki w terenie, pozwalające na bezpośredni kontakt studentów z zabytkami.
15
Samodzielne przygotowanie pracy pisemnej i wypowiedzi ustnej.
15 Obecność i aktywność w trakcie zajęć [05-S1HS-KONSw1] Praca pisemna [05-S1HS-KONSw2] Wygłoszenie referatu [05-S1HS-KONSw3]
wykład [05-S1HS-KONSw]
Wykład ilustrowany prezentacją multimedialną
15
Lektura wskazanych publikacji
15 Egzamin [05-S1HS-KONSw4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)