Perspektywy rewolucji nanomateriałów Kierunek studiów: Mikro i nanotechnologia
Kod programu: 03-S2MN19.2019

Nazwa modułu: Perspektywy rewolucji nanomateriałów
Kod modułu: 03-S2MN19-04
Kod programu: 03-S2MN19.2019
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
W ramach modułu omówione zostaną zagadnienia związane z aktualnymi trendami rozwoju nanotechnologii. Tematyka wykładu obejmuje zagadnienia: 1. Nanotechnologia (rys historyczny, podstawy nanotechnologii, ograniczenia nanotechnologii) 2. Możliwości nanotechnologii i jej interdyscyplinarny charakter - inżynieria molekularna inspirowana biotechnologią (biosensory, materiały biomedyczne, leki) - technologia elektroniczna (oparta na półprzewodnikach, komputery kwantowe, lasery dla optoelektroniki, urządzenia do zapisu danych) - urządzenia i procesy oparte na nowych materiałach: nanofotonika, nanobiosystemy, nanoelektronika i materiały nanostrukturalne (Koncepcje urządzeń typu: Selektywne bioanano-sensory, Specjalne systemy dostarczania leków, Nanoelektronika na bazie zminiaturyzowanych urządzeń krzemowych, Nowe urządzenia oparte na elektronice spinowej, Materiały nanostrukturalne jako katalizatory przemysłowe, Powierzchnie samoczyszczące oparte na nanomateriałach, Zaawansowana diagnostyka medyczna, Docelowe komórki ludzkie dla naprawy narządów, Pojedyncze urządzenia elektronowe, Obliczenia optyczne, Przenośne ogniwo paliwowe i zaawansowana bateria, Sztuczna fotosynteza) - Internet rzeczy 3. Aspekty techniczne w tym - odtwarzalność, stabilność nanomateriałów i nanokompozytów - standaryzacja materiałów i urządzeń nanotechnologicznych 4. Zagrożenia dla środowiska i zdrowia ludzkiego 5. Zagadnienia prawne, polityczne i regulacyjne oraz społeczne aspekty nanotechnologii (edukacja, finasowanie, komercjalizacja).
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu podstaw fizyki i chemii. Podstawowa wiedza z zakresu fizyki ciała stałego. Podstawowa wiedza z zakresu nanotechnologii.
Literatura podstawowa:
K. Kurzydłowski i M. Lewandowska "Nanomateriały inżynierskie konstrukcyjne i funkcjonalne” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. R.W. Kelsall, I.W. Hamley, M. Geoghegan, Nanotechnologie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. K.Kurzydłowski, M. Lewandowska, W. Łojkowski, “Świat nanocząstek” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. L.Cademartiri, O. A. Geoffrey, Nanochemia - Podstawowe koncepcje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017 Gary P. Wiederrecht “Nanofabrication and devices”, ed.David L. Andrews, Gregory D. Scholes, Gary P. Wiederrecht “Comprehensive nanoscience and technology”. Vol. 4, Amsterdam: Elsevier / Academic Press cop. 2011. ed. by Bhanu P. Jena and Douglas J. Taatjes “Nanocellbiology : multimodal imaging in biology and medicine” Singapore : Pan Stanford Publishing cop. 2014. Gene Koprowski “Nanotechnology in medicine : emerging applications” New York: Momentum Press cop. 2012. ed. Yi Guo “Selected topics micro/nano-robotics for biomedical applications” /. - New York [et al.] : Springer cop. 2013. Michael Berger , Nano-Society: Pushing the Boundaries of Technology (Nanoscience & Nanotechnology Series) 1st Edition Tadeusz Ślipko „Bioetyka : najważniejsze problemy”Kraków : Wydawnictwo Petrus cop. 2009. Francis Fukuyama „Koniec człowieka : konsekwencje rewolucji biotechnologicznej”; przekł. Bartłomiej Pietrzyk. - Kraków : Wydawnictwo Znak 2008.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada podstawową i pogłębioną wiedzę w zakresie fizyki i chemii nanomateriałów i ich zastosowania w przemyśle. [2MN-04-01]
MN_w01 [5/5] MN_w02 [3/5] MN_w03 [3/5] MN_w04 [3/5] MN_w05 [3/5]
Student potrafi w sposób zrozumiały wyjaśnić na gruncie fizyki procesy zachodzące w przyrodzie oraz metody stosowane w nanotechnologii. [2MN-04-02]
MN_u01 [3/5]
Student potrafi prowadzić dyskusję dotyczącą procesów fizycznych, rozwiązań technicznych i zagadnień interdyscyplinarnych z przedstawicielami różnych nauk pokrewnych. [2MN-04-03]
MN_u03 [3/5]
Student posiada umiejętność samokształcenia, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych i innych źródeł. [2MN-04-04]
MN_u09 [4/5]
Student rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrafi inspirować dyskusje dotyczące problemów fizyki i techniki, zarówno w gronie specjalistów, jak i laików oraz rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi z dziedziny fizyki i nauk inżynierskich. [2MN-04-05]
MN_k01 [5/5] MN_k04 [5/5]
Student rozumie znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób a także społeczne aspekty stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność [2MN-04-06]
MN_k04 [5/5] MN_k05 [5/5]
Student rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, integrowania wiedzy z różnych dyscyplin oraz praktykowania samokształcenia służącego pogłębianiu zdobytej wiedzy [2MN-04-07]
MN_k09 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [2MN-04-w1]
Ocenę końcowa student uzyskuje po zdaniu egzaminu ustnego (lub pisemnego) z zakresu materiału prezentowanego na wykładach. Obowiązująca skala ocen: 2-5.
2MN-04-01 2MN-04-02 2MN-04-03 2MN-04-04 2MN-04-05 2MN-04-06 2MN-04-07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [2MN-04-z1]
wykład z wykorzystaniem technik audiowizualnych oraz dyskusja mająca na celu przyswajanie i pogłębianie wiedzy z zakresu rozwoju nanotechnologii.
30
przygotowanie do dyskusji w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą i udostępnione przez prowadzącego materiały student dąży do utrwalenia pozyskanej wiedzy, aktywny udział w dyskusji.
45 egzamin [2MN-04-w1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)