Administracja rządowa w USA i państwach UE Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: 05-S1PO12.2019

Nazwa modułu: Administracja rządowa w USA i państwach UE
Kod modułu: ARUSUE
Kod programu: 05-S1PO12.2019
Semestr: semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem modułu jest przekazanie podstawowych wiadomości z zakresu organizacji, przedmiotu i zasad działania administracji rządowej wybranych krajów wskazanych regionów geograficzno-politycznych (Ameryka Północna i Europa). Przedstawienie roli, jaką administracja rządowa odgrywa w systemach władzy tych państw. Przybliżenie procesów formowania się narodowych modeli administracji publicznej oraz wspólnych demokratycznych standardów, a w odniesieniu do Europy – analiza europejskich standardów administracyjnych oraz ich genezy.
Wymagania wstępne:
Słuchacz powinien dysponować wiedzą podstawową nabytą w trakcie nauki w szkole średniej obejmującą teorię państwa i prawa. Jednocześnie pożądane jest, aby słuchacz znał przynajmniej podstawowe terminy politologiczne.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Potrafi świadomie uczestniczyć w życiu publicznym i posługiwać się językiem fachowym niezbędnym w pracy pracownika administracji publicznej [ARUSUE_K_1]
POL_1_K01 [3/5] POL_1_K04 [3/5]
Jako potencjalny decydent zatrudniony w sektorze administracji publicznej potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do tworzenia decyzji administracyjnych i rozwiązywania innych ważnych spraw o charakterze administracyjnym [ARUSUE_K_2]
POL_1_K04 [3/5] POL_1_K07 [3/5] POL_1_K08 [3/5]
Potrafi opisać i wyjaśnić pojęcie, przedmiot, funkcje i podsystemy administracji publicznej. Potrafi wyjaśnić związki między administracją a finansami publicznymi [ARUSUE_U_1]
POL_1_U03 [4/5] POL_1_U06 [4/5] POL_1_U08 [4/5]
Odwołując się do zdobytej wiedzy potrafi skonstruować model przeciwdziałający zjawisku korupcji w administracji publicznej (w tym zwłaszcza rządowej) [ARUSUE_U_2]
POL_1_U13 [2/5] POL_1_U14 [2/5] POL_1_U17 [2/5]
Potrafi ocenić rozwiązania stosowane w różnych modelach administracji rządowej wybranych państw świata pod kątem zalet i korzyści a także wad jakie mogą przynosić dla poszczególnych państw [ARUSUE_U_3]
POL_1_U12 [3/5] POL_1_U18 [3/5]
Ma podstawową wiedzę na temat tradycji administracji publicznej w krajach Europy Zachodniej i USA, a także uwarunkowania genezy i zasad funkcjonowania administracji publicznej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej [ARUSUE_W_1]
POL_1_W06 [5/5] POL_1_W07 [5/5] POL_1_W08 [5/5]
Zna zagadnienia związane z europejskimi standardami administracji publicznej w tym zwłaszcza administracji rządowej(na podstawie dorobku prawnego UE, Rady Europy, OBWE). Potrafi określić standardy administracji demokratycznego państwa prawnego. [ARUSUE_W_2]
POL_1_W08 [5/5] POL_1_W18 [5/5] POL_1_U14 [5/5]
Zna modele (narodowe) administracji publicznej wybranych krajów Zachodniej Europy i Ameryki (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Szwecja, Hiszpania, USA) oraz ich strukturę [ARUSUE_W_3]
POL_1_W07 [3/5] POL_1_W08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Pisemne sprawdziany wiedzy [ARUSUE_w_1]
Na początku ćwiczeń prowadzący przeprowadza krótki pisemny sprawdzian wiedzy, obejmujący kilka pytań wymagających zwięzłych odpowiedzi.
ARUSUE_W_1 ARUSUE_W_2 ARUSUE_W_3
Kolokwium zaliczeniowe [ARUSUE_w_2]
Kolokwium zaliczeniowe na zakończenie semestru obejmuje pytania wymagające wiedzy, umiejętności określonych w modułowych efektach kształcenia
ARUSUE_U_1 ARUSUE_U_2 ARUSUE_U_3 ARUSUE_W_1 ARUSUE_W_2 ARUSUE_W_3
Studium przypadków [ARUSUE_w_3]
W trakcie prowadzenia zajęć wykorzystywana jest metoda problemowa wykorzystująca metody aktywizujące w postaci symulacyjnych analiz przypadków (np. proces podejmowania decyzji na posiedzeniach rządu w wybranych państwach UE i USA; planowanie zmian w strukturze administracji rządowej wybranych państw)
ARUSUE_K_1 ARUSUE_K_2 ARUSUE_U_1 ARUSUE_U_2 ARUSUE_U_3 ARUSUE_W_2
Debata [ARUSUE_w_4]
W trakcie ćwiczeń odbywają się krótkie, oceniane przez prowadzącego debaty, w trakcie których ich uczestnicy bronią różnych stanowisk.
ARUSUE_K_1 ARUSUE_U_1 ARUSUE_U_2 ARUSUE_U_3 ARUSUE_W_1 ARUSUE_W_2 ARUSUE_W_3
Dyskusja moderowana przez prowadzącego w trakcie zajęć [ARUSUE_w_5]
W trakcie dyskusji prowadzący zadaje pytania sprawdzające wiedzę, której dotyczy opisywany efekt kształcenia. Jeśli słuchacz nie dysponuje wystarczającą wiedzą, musi temat zaliczyć w trakcie konsultacji.
ARUSUE_K_1 ARUSUE_U_1 ARUSUE_U_2 ARUSUE_U_3 ARUSUE_W_1 ARUSUE_W_2 ARUSUE_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [ARUSUE_fs_1]
Zajęcia prowadzone są z użyciem poniższych metod: - metoda podająca (prezentacja multimedialna, wykład akademicki) - dyskusja moderowana przez prowadzącego ćwiczenia, - aranżowanie debat, - studium przypadków.
30
Praca własna studenta obejmuje: - studiowanie literatury przedmiotu, - przygotowywanie wystąpień ustnych, - przygotowania do sprawdzianów i kolokwium
30 Pisemne sprawdziany wiedzy [ARUSUE_w_1] Kolokwium zaliczeniowe [ARUSUE_w_2] Studium przypadków [ARUSUE_w_3] Debata [ARUSUE_w_4] Dyskusja moderowana przez prowadzącego w trakcie zajęć [ARUSUE_w_5]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)