Administracja rządowa w USA i państwach UE
Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: 05-S1PO12.2019

Nazwa modułu: | Administracja rządowa w USA i państwach UE |
---|---|
Kod modułu: | ARUSUE |
Kod programu: | 05-S1PO12.2019 |
Semestr: | semestr zimowy 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Celem modułu jest przekazanie podstawowych wiadomości z zakresu organizacji, przedmiotu i zasad działania administracji rządowej wybranych krajów wskazanych regionów geograficzno-politycznych (Ameryka Północna i Europa). Przedstawienie roli, jaką administracja rządowa odgrywa w systemach władzy tych państw. Przybliżenie procesów formowania się narodowych modeli administracji publicznej oraz wspólnych demokratycznych standardów, a w odniesieniu do Europy – analiza europejskich standardów administracyjnych oraz ich genezy. |
Wymagania wstępne: | Słuchacz powinien dysponować wiedzą podstawową nabytą w trakcie nauki w szkole średniej obejmującą teorię państwa i prawa. Jednocześnie pożądane jest, aby słuchacz znał przynajmniej podstawowe terminy politologiczne. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Potrafi świadomie uczestniczyć w życiu publicznym i posługiwać się językiem fachowym niezbędnym w pracy pracownika administracji publicznej
[ARUSUE_K_1] |
POL_1_K01 [3/5] |
Jako potencjalny decydent zatrudniony w sektorze administracji publicznej potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do tworzenia decyzji administracyjnych i rozwiązywania innych ważnych spraw o charakterze administracyjnym
[ARUSUE_K_2] |
POL_1_K04 [3/5] |
Potrafi opisać i wyjaśnić pojęcie, przedmiot, funkcje i podsystemy administracji publicznej. Potrafi wyjaśnić związki między administracją a finansami publicznymi
[ARUSUE_U_1] |
POL_1_U03 [4/5] |
Odwołując się do zdobytej wiedzy potrafi skonstruować model przeciwdziałający zjawisku korupcji w administracji publicznej (w tym zwłaszcza rządowej)
[ARUSUE_U_2] |
POL_1_U13 [2/5] |
Potrafi ocenić rozwiązania stosowane w różnych modelach administracji rządowej wybranych państw świata pod kątem
zalet i korzyści a także wad jakie mogą przynosić dla poszczególnych państw
[ARUSUE_U_3] |
POL_1_U12 [3/5] |
Ma podstawową wiedzę na temat tradycji administracji publicznej w krajach Europy Zachodniej i USA, a także
uwarunkowania genezy i zasad funkcjonowania administracji publicznej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej
[ARUSUE_W_1] |
POL_1_W06 [5/5] |
Zna zagadnienia związane z europejskimi standardami administracji publicznej w tym zwłaszcza administracji rządowej(na podstawie dorobku prawnego UE, Rady Europy, OBWE). Potrafi określić standardy administracji demokratycznego państwa prawnego.
[ARUSUE_W_2] |
POL_1_W08 [5/5] |
Zna modele (narodowe) administracji publicznej wybranych krajów Zachodniej Europy i Ameryki (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Szwecja, Hiszpania, USA) oraz ich strukturę
[ARUSUE_W_3] |
POL_1_W07 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Pisemne sprawdziany wiedzy [ARUSUE_w_1] | Na początku ćwiczeń prowadzący przeprowadza krótki pisemny sprawdzian wiedzy, obejmujący kilka pytań wymagających zwięzłych odpowiedzi. |
ARUSUE_W_1 |
Kolokwium zaliczeniowe [ARUSUE_w_2] | Kolokwium zaliczeniowe na zakończenie semestru obejmuje pytania wymagające wiedzy, umiejętności określonych w modułowych efektach kształcenia |
ARUSUE_U_1 |
Studium przypadków [ARUSUE_w_3] | W trakcie prowadzenia zajęć wykorzystywana jest metoda problemowa wykorzystująca metody aktywizujące w postaci symulacyjnych analiz przypadków (np. proces podejmowania decyzji na posiedzeniach rządu w wybranych państwach UE i USA; planowanie zmian w strukturze administracji rządowej wybranych państw) |
ARUSUE_K_1 |
Debata [ARUSUE_w_4] | W trakcie ćwiczeń odbywają się krótkie, oceniane przez prowadzącego debaty, w trakcie których ich uczestnicy bronią różnych stanowisk. |
ARUSUE_K_1 |
Dyskusja moderowana przez prowadzącego w trakcie zajęć [ARUSUE_w_5] | W trakcie dyskusji prowadzący zadaje pytania sprawdzające wiedzę, której dotyczy opisywany efekt kształcenia. Jeśli słuchacz nie dysponuje wystarczającą wiedzą, musi temat zaliczyć w trakcie konsultacji. |
ARUSUE_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [ARUSUE_fs_1] | Zajęcia prowadzone są z użyciem poniższych metod:
- metoda podająca (prezentacja multimedialna, wykład akademicki)
- dyskusja moderowana przez prowadzącego ćwiczenia,
- aranżowanie debat,
- studium przypadków.
|
30 | Praca własna studenta obejmuje:
- studiowanie literatury przedmiotu,
- przygotowywanie wystąpień ustnych,
- przygotowania do sprawdzianów i kolokwium
|
30 |
Pisemne sprawdziany wiedzy [ARUSUE_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |