Psychologia zarządzania zespołem w administracji
Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: 05-S1PO12.2019

Nazwa modułu: | Psychologia zarządzania zespołem w administracji |
---|---|
Kod modułu: | PZZA |
Kod programu: | 05-S1PO12.2019 |
Semestr: | semestr zimowy 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Rudymentarnym celem zajęć jest zaznajomienie słuchacza z podstawowymi zagadnieniami związanymi z psychologicznymi aspektami kierowania zespołem w administracji, a także skorelowanie wiedzy teoretycznej z praktyczną (analiza przypadków na zajęciach). Ważnym efektem zajęć ma być również przygotowanie słuchaczy do samodzielnego rozwiązywania sytuacji problemowych. Celem zajęć jest przekazanie gruntownej i usystematyzowanej wiedzy z zakresu psychologicznych aspektów zarządzania w administracji publicznej a zwłaszcza w kontekście tendencji występujących w otoczeniu współczesnych organizacji publicznych i prywatnych. W wyniku realizacji modułu student powinien:
Rozumieć istotę i znaczenie kapitału ludzkiego w administracji oraz przesłanki strategicznego podejścia do gospodarowania zasobami ludzkimi;
Identyfikować podstawowe koncepcje psychologiczne i uwarunkowania wewnętrzne oraz zewnętrznego tego procesu;
Znać procedury i narzędzia służące do kierowania zespołami pracowniczymi w tym planowania zasobów ludzkich, rekrutacji pracowników, selekcji kandydatów i wprowadzenia nowego pracownika do pracy w zespole;
Rozpoznawać podstawowe techniki i metody oceny pracownika oraz skonstruować prosty system skutecznej oceny pracowników;
Rozpoznawać siłę oddziaływania i znaczenie poszczególnych narzędzi motywacji;
Znać teorie rozwoju kariery pracownika i ścieżki jego doskonalenia;
Nabyć umiejętność efektywnego i etycznego kierowania zespołem pracowniczym w korelacji ze strategią funkcjonowania administracji;
Nabyć umiejętność diagnozowania w oparciu o wiedzę psychologiczną różnorodnych zachowań jednostek w zespołach pracowniczych oraz właściwego sterowania nimi, tak by wspomagać cele indywidulane pracowników i tworzyć spójne oraz sprawnie działające zespoły w administracji publicznej.
|
Wymagania wstępne: | Słuchacz powinien dysponować wiedzą podstawową nabytą w trakcie nauki w szkole średniej na przedmiocie: przedsiębiorczość. Jednocześnie pożądane jest, aby słuchacz znał zagadnienia ekonomiczne przynajmniej w stopniu zadowalającym. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest świadomym swych zadań, aktywnym i kompetentnym pracownikiem administracji publicznej szczebla centralnego i lokalnego, w której funkcjonuje.
[PZZA_K_1] |
POL_1_K01 [4/5] |
Jest przedsiębiorczy, potrafi określić priorytety organizacji i uczestniczyć w procesach psychologicznego zarządzania zespołem w administracji i innych procesach technologicznych i społecznych służących prawidłowemu funkcjonowaniu i rozwojowi zespołu z uwzględnieniem postaw etycznych oraz społecznej odpowiedzialności aparatu administracji publicznej.
[PZZA_K_2] |
POL_1_K01 [4/5] |
Posiada umiejętność formułowania, analizowania i rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem oraz jednostek i grup w ramach organizacji na podstawie przyswojonej wiedzy teoretycznej.
[PZZA_U_1] |
POL_1_U01 [2/5] |
Posiada umiejętności kierowania procesami kadrowymi w celu optymalizacji wykorzystania zasobów ludzkich w organizacjach. [PZZA_U_2] |
POL_1_U05 [3/5] |
Potrafi rozwiązywać powstające w organizacji problemy i wykorzystywać różnorodne psychologiczne instrumenty zarządzania (m.in. wzmocnienia pozytywne, kształtowanie pozytywnego obrazu organizacji, zarządzaniu poprzez motywację).
[PZZA_U_3] |
POL_1_U04 [4/5] |
Ma podstawową wiedzę o cechach zarządzania we współczesnym świecie a także dysponuje podstawową wiedzą w zakresie
definiowania wszelkiego typu organizacji, ich rodzajów, struktur i funkcji, które pełnią, a także roli czynnika ludzkiego w procesie
zarządzania.
[PZZA_W_1] |
POL_1_W01 [4/5] |
Posiada wiedzę na temat strategicznego i operacyjnego zarządzania potencjałem społecznym organizacji. Rozumie znaczenie potencjału społecznego organizacji i jego wpływ na efektywność i wydajność działań oraz na wartość i znaczenie społeczne organizacji.
[PZZA_W_2] |
POL_1_W06 [5/5] |
Ma wiedzę na temat pozycji człowieka w organizacji i indywidualnego poziomu jego zachowań organizacyjnych.
Zna i rozumie zagadnienia dotyczące czynników biograficzno-profesjonalnych, czynników psychologicznych oraz systemu potrzeb i motywacji. Wyjaśnia na czym polegają grupowe (zespołowe) determinanty zachowań organizacyjnych na przykładzie administracji publicznej. Rozróżnia stres organizacyjny i jego źródła (zna jego teoretyczne podstawy w tym różne modele stresu zaproponowane przez badaczy m.in. model interakcyjny Elliota i Eisdorfera, teorię transakcyjną Lazarusa i Folkmana)
[PZZA_W_3] |
POL_1_W06 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Pisemne sprawdziany wiedzy [PZZA_w_1] | Na początku ćwiczeń prowadzący przeprowadza krótki pisemny sprawdzian wiedzy, obejmujący kilka pytań wymagających zwięzłych odpowiedzi (w zależności od potrzeb). |
PZZA_W_1 |
Kolokwium zaliczeniowe [PZZA_w_2] | Kolokwium zaliczeniowe na zakończenie semestru obejmuje pytania wymagające wiedzy, umiejętności określonych w modułowych efektach kształcenia |
PZZA_U_1 |
Studium przypadków [PZZA_w_3] | W trakcie prowadzenia zajęć wykorzystywana jest metoda problemowa wykorzystująca metody aktywizujące w postaci symulacyjnych analiz przypadków = tzw. case studies (np. redukcja stresu w zespole pracowniczym) |
PZZA_K_2 |
Debata [PZZA_w_4] | W trakcie ćwiczeń odbywają się krótkie, oceniane przez prowadzącego debaty, w trakcie których ich uczestnicy bronią różnych stanowisk. |
PZZA_K_1 |
Projekt [PZZA_w_5] | Jako zadanie domowe słuchacze mają przygotować pisemną pracę poświęconą wybranemu elementowi psychologicznych aspektów zarządzania zespołem w administracji. |
PZZA_K_1 |
Dyskusja moderowana przez prowadzącego w trakcie zajęć [PZZA_w_6] | W trakcie dyskusji prowadzący zadaje pytania sprawdzające wiedzę, której dotyczy opisywany efekt kształcenia. Jeśli słuchacz nie dysponuje wystarczającą wiedzą, musi temat zaliczyć w trakcie konsultacji. |
PZZA_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [PZZA_fs_1] | Zajęcia prowadzone są z użyciem poniższych metod:
- metoda podająca (prezentacja multimedialna, wykład akademicki)
- dyskusja moderowana przez prowadzącego ćwiczenia,
- aranżowanie debat,
- studium przypadków,
- praca pisemna.
|
30 | Praca własna studenta obejmuje:
- studiowanie literatury przedmiotu,
- przygotowywanie wystąpień ustnych,
- przygotowanie pracy pisemnej,
- przygotowania do sprawdzianów i kolokwium
|
20 |
Pisemne sprawdziany wiedzy [PZZA_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |