Matematyka dyskretna Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: 05-N2KO19.2019

Nazwa modułu: Matematyka dyskretna
Kod modułu: KO2_m11
Kod programu: 05-N2KO19.2019
Semestr:
  • semestr letni 2020/2021
  • semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Opis:
W ramach zajęć z matematyki dyskretnej studenci będą najpierw zapoznani z podstawowymi zasadami matematyki, a następnie z wybranymi działami tej dziedziny, ważnymi zarówno z punktu widzenia wykształcenia ogólnego, jak teorii i praktyki badań w kognitywistyce. Zaprezentowana więc będzie metoda aksjomatyczno-dedukcyjna, rola logiki w budowie teorii matematycznych, pojęcie twierdzenia, struktura dowodu matematycznego, budowa i znaczenie definicji, zasady notacji matematycznej. Kolejne partie materiału obejmować będą następujące działy: (a) teoria zbiorów (b) kombinatoryka (c) rachunek prawdopodobieństwa (d) teoria gier (e) teoria grafów (f) teoria decyzji Nacisk położony będzie na: (i) rozumienie wprowadzonych pojęć, przejawiające się umiejętnością w prowadzeniu dotyczących ich rozumowań i sprawnością w posługiwaniu się nimi przy rozwiązywaniu zadań (ii) uwidocznienie możliwości praktycznego wykorzystania przedstawianych teorii matematycznych.
Wymagania wstępne:
Znajomość rudymentów logiki klasycznej. Znajomość podstawowych pojęć matematycznych na poziomie gimnazjalnym: cztery działania, rozwiązywanie równań pierwszego i drugiego stopnia, pojęcie pola i podstawowe wzory na pole trójkąta, prostokąta itd., znajomość pojęcia zbioru i pojęcia funkcji.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Potrafi posługiwać się aparatem formalnym matematyki. [KO2_m11_1]
KO2_W01 [3/5] KO2_W03 [5/5] KO2_U20 [5/5]
Umie myśleć w sposób jasny, uporządkowany i logiczny. [KO2_m11_2]
KO2_W01 [4/5] KO2_W03 [4/5]
Rozumie problemy kognitywistyki sformułowane w języku matematyki. [KO2_m11_3]
KO2_W03 [5/5] KO2_W08 [5/5] KO2_U20 [5/5]
Potrafi stosować matematykę, w szczególności budować modele matematyczne opisujące zjawiska badane w kognitywistyce. [KO2_m11_4]
KO2_W07 [5/5]
Rozumie naturę czynności poznawczych właściwych dla matematyki: abstrahowanie, uogólnianie, klasyfikowanie, tworzenie pojęć, uzasadnianie. [KO2_m11_5]
KO2_U14 [4/5] KO2_U16 [3/5]
Posiada wiedzę w zakresie tematyki należącej do matematyki dyskretnej. [KO2_m11_6]
KO2_W21 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [KO2_m11_w_1]
Na zasadach określonych w sylabusie.
KO2_m11_1 KO2_m11_2 KO2_m11_5 KO2_m11_6
Zaliczenie [KO2_m11_w_2]
Na zasadach określonych w sylabusie.
KO2_m11_1 KO2_m11_2 KO2_m11_3 KO2_m11_4 KO2_m11_5 KO2_m11_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [KO2_m11_fs_1]
Wykład z elementami dyskusji.
20
Lektura uzupełniająca. Praca nad zagadnieniami pozostawionymi do samodzielnego rozwiązania. Przygotowanie do egzaminu.
55 Egzamin [KO2_m11_w_1]
ćwiczenia [KO2_m11_fs_2]
Ćwiczenia zagadnień teoretycznych przedstawionych na wykładzie, rozwiązywanie zadań, dyskusja.
20
Rozwiązywanie zadań w ramach pracy domowej.
55 Zaliczenie [KO2_m11_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)