Gramatyka opisowa II języka kierunkowego 2 Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: 02-S1FS12.2019

Nazwa modułu: Gramatyka opisowa II języka kierunkowego 2
Kod modułu: 02-FS1-17-GO2J2
Kod programu: 02-S1FS12.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł obejmuje konwersatorium i zakończony jest rozmową kontrolną. Studenci zapoznają się z budową gramatyczną wybranego drugiego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny leksykalnej i syntaktycznej, tak w celach praktycznych dla ułatwienia nauki jak i teoretycznych, naukowych. Wyrabiana jest ponadto u studentów umiejętność samodzielnego odkrywania i kwalifikowania zgodności i różnic między językami. Moduł przewiduje realizację zagadnień o charakterze ogólnosłowiańskim ze szczególnym uwzględnieniem procesów charakterystycznych dla wybranego drugiego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego. Uwaga prowadzącego jest skupiona na omówieniu podsystemu składniowego obejmującego problematykę grupy składniowej i zdania oraz typy zdań prostych i złożonych. Uzupełnieniem problemów syntaktycznych jest omówienie podsystemu leksykalnego ze szczególnym uwzględnieniem leksykologii wybranego drugiego języka.
Wymagania wstępne:
1. Opanowanie wiedzy i umiejętności wskazanych w module Gramatyka opisowa II-go języka 1 2. Znajomość wybranego pierwszego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego na poziomie B1 ESOKJ 3. Znajomość gramatyki opisowej języka polskiego 4. Znajomość terminów i literatury językoznawczej w języku polskim i wybranym pierwszym języku południowo- lub zachodniosłowiańskim
Literatura podstawowa:
Dla obu jezyków: Dalewska-Greń H., Języki słowiańskie, Warszawa 2002. język serbski: Klajn I., Tvorba reči u savremenom srpskom jeziku, t. I slaganje i prefiksacija, t. II sufiksacija i konverzija. Beograd 2002, 2003. Milošević M., Gramatika srpskoga jezika. Beograd 2001. Mrazović P., Gramatika srpskog jezika za strance. Drugo, prerađeno i dopunjeno izdanje. Stanojčić Ž., Gramatika srpskog književnog jezika, Beograd 2010. język słowacki: 4. Horecký J., Buzassyová K., Bosák J., Dynamika slovnej zásoby súčasnej slovenčiny. Bratislava 1989. 5. Oravec J., Bajzíková E., Súčasný slovenský spisovný jazyk. Syntax. Bratislava 1984. 6. Pauliny A., Krátka gramatika slovenská. Bratislava 1997.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student posiada uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie systemu leksykalnego i syntaktycznego wybranego drugiego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego oraz odnosi ją do charakterystyki zjawisk obecnych w innych językach z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej, w szczególności do języka polskiego [02-FS1-17-GO2J2_1]
K _W01 [5/5]
student analizuje teksty w wybranym drugim języku południowo- lub zachodniosłowiańskim pod kątem leksykalnym i syntaktycznym, odnosząc je do zjawisk charakteryzujących inne języki z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej [02-FS1-17-GO2J2_2]
K_U04 [4/5]
student zna wybrane teorie i procesy lingwistyczne zachodzące w wybranym drugim języku kierunkowym pozwalające na wyjaśnienie mechanizmów funkcjonowania języka [02-FS1-17-GO2J2_3]
K_W09 [3/5]
student wskazuje, rozróżnia, i charakteryzuje podstawowe procesy językowe kształtujące wybrany współczesny drugi język południowo- lub zachodniosłowiański [02-FS1-17-GO2J2_4]
K_U05 [2/5]
student wykazuje aktywną postawę w zakresie opanowania różnic między językami, dążąc do samodzielnego pogłębiania i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie studiowanego kierunku [02-FS1-17-GO2J2_5]
K _K01 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena podsumowująca: Rozmowa kontrolna [02-FS1-17-GO2J2_w_1]
Sprawdzenie znajomości omawianych w trakcie zajęć zagadnień w celu weryfikacji stopnia ich przyswojenia przez studenta w oparciu o analizę fonologiczną i morfologiczną tekstów II-go języka kierunkowego
02-FS1-17-GO2J2_1 02-FS1-17-GO2J2_2 02-FS1-17-GO2J2_3 02-FS1-17-GO2J2_4 02-FS1-17-GO2J2_5
Ocenianie ciągłe [02-FS1-17-GO2J2_w_2]
Ocena pracy stopnia przygotowania do zajęć i aktywności studenta na zajęciach w formie testów cząstkowych śródsemestralnych
02-FS1-17-GO2J2_1 02-FS1-17-GO2J2_2 02-FS1-17-GO2J2_3 02-FS1-17-GO2J2_4 02-FS1-17-GO2J2_5
Ocena kształtująca [02-FS1-17-GO2J2_w_3]
Ocena zadań domowych i referat: ocena opanowania przez studenta umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł, ich selekcji i syntetycznej prezentacji lub Praca semestralna pisemna: ocena opanowania przez studenta umiejętności łączenia i porządkowania wiedzy zdobywanej na zajęciach z wiedzą zdobywaną podczas samodzielnej lektury w oparciu o przygotowany przez niego wybór lektur dodatkowych
02-FS1-17-GO2J2_1 02-FS1-17-GO2J2_2 02-FS1-17-GO2J2_3 02-FS1-17-GO2J2_4 02-FS1-17-GO2J2_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [02-FS1-17-GO2J2_fs_1]
Zajęcia skupiają się na omawianiu zagadnień związanych z charakterystyką podsystemu fonologicznego i morfologicznego wybranego drugiego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego. Metody praktycznego działania: dyskusja dydaktyczna, lektura tekstów źródłowych. Metody podające: objaśnienie, wyjaśnienie, opis, opowiadanie. Metody obrazowe: prezentacja multimedialna. Indywidualne konsultacje ze studentem. Udział w rozmowie kontrolnej.
30
1. Udział w zajęciach bezpośrednich 2. Bieżące przygotowanie do zajęć 3. Udział w konsultacjach 4. Przygotowanie do rozmowy kontrolnej i udział w niej
60 Ocena podsumowująca: Rozmowa kontrolna [02-FS1-17-GO2J2_w_1] Ocenianie ciągłe [02-FS1-17-GO2J2_w_2] Ocena kształtująca [02-FS1-17-GO2J2_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)