Wstęp do językoznawstwa 2
Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: 02-S1FS12.2019

Nazwa modułu: | Wstęp do językoznawstwa 2 |
---|---|
Kod modułu: | 02-FS1-17-WJ2 |
Kod programu: | 02-S1FS12.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł Wstęp do językoznawstwa 2 obejmuje ćwiczenia, które kończą się zaliczeniem. Zagadnienia realizowane w trakcie ćwiczeń stanowią kontynuację problematyki podejmowanej w poprzednim semestrze i obejmują charakterystykę hierarchicznej struktury języka w ramach teorii strukturalistycznej. Obiektem uwagi prowadzącego i studentów są podsystemy języka: fonologiczny, prozodyczny, morfologiczny, leksykalno-semantyczny oraz składniowy z egzemplifikacją na materiale języka polskiego oraz w miarę potrzeby innych języków słowiańskich i niesłowiańskich. Ukazuje się systemowość vs. ograniczoną systemowość określonych zjawisk, dokonuje się krytycznego omówienia klasycznego strukturalizmu. Ponadto studenci zapoznają się z zagadnieniami związanymi ze zróżnicowaniem terytorialnym, społecznym oraz stylistycznym języków na materiale języka polskiego i innych języków słowiańskich. Omawiane są poza tym klasyfikacje genealogiczne języka i charakteryzowane najważniejsze grupy językowe świata. |
Wymagania wstępne: | 1. Opanowanie wiedzy i umiejętności wskazanych dla modułu Wstęp do językoznawstwa 1.
2. Podstawowe wiadomości z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego.
3. Podstawowa wiedza z zakresu wstępu do filologii słowiańskiej.
4. Podstawowe wiadomości z zakresu gramatyki opisowej i historii języka staro-cerkiewno-słowiańskiego.
|
Literatura podstawowa: | 1. T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 2004
2. Cz. Lachur, Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004.
3. R. Przybylska, Wstęp do nauki o języku polskim, Kraków 2003
4. E. Jędrzejko, M. Kita, Gramatyka polska. Podstawy wiedzy o budowie języka polskiego, Warszawa 2000.
5. D. Podlawska, J. Płóciennik, Leksykon nauki o języku, Bielsko-Biała 2002. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię ogólną i szczegółową w ramach językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej [02-FS1-17-WJ2_1] |
K_W09 [5/5] |
student potrafi odnieść posiadaną wiedzę z zakresu językoznawstwa teoretycznego (w szczególności w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej) do praktycznej analizy tekstów współczesnych [02-FS1-17-WJ2_2] |
K_U10 [4/5] |
student zna i rozumie procesy historyczne, kulturowe i językowe kształtujące obszar Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej. [02-FS1-17-WJ2_3] |
K_W04 [3/5] |
student potrafi sytuować najważniejsze ustalenia z zakresu wybranych dyscyplin naukowych z obszaru nauk humanistycznych i/lub społecznych w perspektywie czasowej, odnosząc je do kontekstu słowiańskiego w obrębie dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo) w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej [02-FS1-17-WJ2_4] |
K_U11 [2/5] |
student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w obrębie dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo) w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej [02-FS1-17-WJ2_5] |
K _K01 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocena podsumowująca: rozmowa kontrolna [02-FS1-17-WJ2_w_1] | Rozmowa na temat związany z omawianymi w trakcie zajęć zagadnieniami weryfikująca stopień ich przyswojenia przez studenta |
02-FS1-17-WJ2_1 |
Ocenianie ciągłe [02-FS1-17-WJ2_w_2] | Ocena pracy studenta na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć poprzez testy cząstkowe śródsemestralne |
02-FS1-17-WJ2_1 |
Ocena kształtująca: prezentacja/referat [02-FS1-17-WJ2_w_3] | Ocena opanowania przez studenta umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł, ich selekcji i syntetycznej prezentacji |
02-FS1-17-WJ2_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [02-FS1-17-WJ2_fs_2] | Metody praktycznego działania:
dyskusja dydaktyczna, lektura tekstów źródłowych,
Metody obrazowe: prezentacja multimedialna.
Indywidualna praca ze studentem.
Rozmowa kontrolna.
|
15 | 1. Udział w zajęciach bezpośrednich.
2. Bieżące przygotowanie do zajęć lub przygotowanie prezentacji/referatu.
3. Udział w konsultacjach.
4. Przygotowanie do rozmowy kontrolnej i udział w niej.
|
33 |
Ocena podsumowująca: rozmowa kontrolna [02-FS1-17-WJ2_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |