Wstęp do językoznawstwa 2 Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: 02-S1FS12.2019

Nazwa modułu: Wstęp do językoznawstwa 2
Kod modułu: 02-FS1-17-WJ2
Kod programu: 02-S1FS12.2019
Semestr:
  • semestr letni 2020/2021
  • semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Wstęp do językoznawstwa 2 obejmuje ćwiczenia, które kończą się zaliczeniem. Zagadnienia realizowane w trakcie ćwiczeń stanowią kontynuację problematyki podejmowanej w poprzednim semestrze i obejmują charakterystykę hierarchicznej struktury języka w ramach teorii strukturalistycznej. Obiektem uwagi prowadzącego i studentów są podsystemy języka: fonologiczny, prozodyczny, morfologiczny, leksykalno-semantyczny oraz składniowy z egzemplifikacją na materiale języka polskiego oraz w miarę potrzeby innych języków słowiańskich i niesłowiańskich. Ukazuje się systemowość vs. ograniczoną systemowość określonych zjawisk, dokonuje się krytycznego omówienia klasycznego strukturalizmu. Ponadto studenci zapoznają się z zagadnieniami związanymi ze zróżnicowaniem terytorialnym, społecznym oraz stylistycznym języków na materiale języka polskiego i innych języków słowiańskich. Omawiane są poza tym klasyfikacje genealogiczne języka i charakteryzowane najważniejsze grupy językowe świata.
Wymagania wstępne:
1. Opanowanie wiedzy i umiejętności wskazanych dla modułu Wstęp do językoznawstwa 1. 2. Podstawowe wiadomości z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego. 3. Podstawowa wiedza z zakresu wstępu do filologii słowiańskiej. 4. Podstawowe wiadomości z zakresu gramatyki opisowej i historii języka staro-cerkiewno-słowiańskiego.
Literatura podstawowa:
1. T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 2004 2. Cz. Lachur, Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004. 3. R. Przybylska, Wstęp do nauki o języku polskim, Kraków 2003 4. E. Jędrzejko, M. Kita, Gramatyka polska. Podstawy wiedzy o budowie języka polskiego, Warszawa 2000. 5. D. Podlawska, J. Płóciennik, Leksykon nauki o języku, Bielsko-Biała 2002.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię ogólną i szczegółową w ramach językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej [02-FS1-17-WJ2_1]
K_W09 [5/5]
student potrafi odnieść posiadaną wiedzę z zakresu językoznawstwa teoretycznego (w szczególności w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej) do praktycznej analizy tekstów współczesnych [02-FS1-17-WJ2_2]
K_U10 [4/5]
student zna i rozumie procesy historyczne, kulturowe i językowe kształtujące obszar Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej. [02-FS1-17-WJ2_3]
K_W04 [3/5]
student potrafi sytuować najważniejsze ustalenia z zakresu wybranych dyscyplin naukowych z obszaru nauk humanistycznych i/lub społecznych w perspektywie czasowej, odnosząc je do kontekstu słowiańskiego w obrębie dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo) w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej [02-FS1-17-WJ2_4]
K_U11 [2/5]
student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w obrębie dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo) w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej [02-FS1-17-WJ2_5]
K _K01 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena podsumowująca: rozmowa kontrolna [02-FS1-17-WJ2_w_1]
Rozmowa na temat związany z omawianymi w trakcie zajęć zagadnieniami weryfikująca stopień ich przyswojenia przez studenta
02-FS1-17-WJ2_1 02-FS1-17-WJ2_2 02-FS1-17-WJ2_3 02-FS1-17-WJ2_4
Ocenianie ciągłe [02-FS1-17-WJ2_w_2]
Ocena pracy studenta na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć poprzez testy cząstkowe śródsemestralne
02-FS1-17-WJ2_1 02-FS1-17-WJ2_2 02-FS1-17-WJ2_3 02-FS1-17-WJ2_4 02-FS1-17-WJ2_5
Ocena kształtująca: prezentacja/referat [02-FS1-17-WJ2_w_3]
Ocena opanowania przez studenta umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł, ich selekcji i syntetycznej prezentacji
02-FS1-17-WJ2_1 02-FS1-17-WJ2_2 02-FS1-17-WJ2_3 02-FS1-17-WJ2_4 02-FS1-17-WJ2_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [02-FS1-17-WJ2_fs_2]
Metody praktycznego działania: dyskusja dydaktyczna, lektura tekstów źródłowych, Metody obrazowe: prezentacja multimedialna. Indywidualna praca ze studentem. Rozmowa kontrolna.
15
1. Udział w zajęciach bezpośrednich. 2. Bieżące przygotowanie do zajęć lub przygotowanie prezentacji/referatu. 3. Udział w konsultacjach. 4. Przygotowanie do rozmowy kontrolnej i udział w niej.
33 Ocena podsumowująca: rozmowa kontrolna [02-FS1-17-WJ2_w_1] Ocenianie ciągłe [02-FS1-17-WJ2_w_2] Ocena kształtująca: prezentacja/referat [02-FS1-17-WJ2_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)