Gramatyka opisowa I języka kierunkowego 1 Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: 02-S1FS12.2019

Nazwa modułu: Gramatyka opisowa I języka kierunkowego 1
Kod modułu: 02-FS1-17-GO1J1
Kod programu: 02-S1FS12.2019
Semestr:
  • semestr letni 2020/2021
  • semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł obejmuje wykład i ćwiczenia i zakończony jest egzaminem. Studenci zapoznają się z budową gramatyczną pierwszego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego z uwzględnieniem takich płaszczyzn językowych, jak: fonetyka, fonologia i morfologia, tak w celach praktycznych dla ułatwienia nauki jak i teoretycznych, naukowych. Ponadto kształtowana jest u studentów umiejętność samodzielnego odkrywania i kwalifikowania zgodności i różnic między językami. Moduł przewiduje realizację zagadnień o charakterze ogólnosłowiańskim ze szczególnym uwzględnieniem procesów charakterystycznych dla wybranego pierwszego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego. Uwaga prowadzącego jest skupiona na omówieniu kwestii i fonetycznych fonologicznych, opracowaniu i utrwaleniu imiennych kategorii gramatycznych oraz problemów morfologii odmiennych części mowy (rzeczownika, przymiotnika, zaimka i liczebnika) z elementami fleksji i słowotwórstwa. Zajęcia prowadzone są w języku polskim lub w języku obcym.
Wymagania wstępne:
1. Znajomość wybranego pierwszego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego na poziomie A1 ESOKJ 2. Znajomość gramatyki opisowej języka polskiego 3. Znajomość podstawowych terminów i literatury językoznawczej
Literatura podstawowa:
Dla wszystkich języków: Dalewska-Greń H.: Języki słowiańskie, Warszawa 1997. język chorwacki: Wybrane rozdziały z następujących pozycji: Babić S., Fonetika i fonologija hrvatskoga jezika, Školska Knjiga, Zagreb 1995. Mićanović K., Hrvatski s naglaskom: standard i jezični varijateti, Disput, Zagreb 2006. Barić E. i in. Hrvatska gramatika, Zagreb 1997. Brozović D., O fonološkom sustavu suvremenog hrvatskosrpskog jezika, Radovi filozofskog fakulteta u Zadru, 1967, 4, s. 20-39. Pranjković I., Silić J., Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta, Zagreb 1995. Sawicka I., Fonologia konfrontatywna polsko-serbsko-chorwacka, Wrocław 1988. Silić J., Morfologija hrvatskoga jezika: udžbenik za 2. razred gimnazije, Školska knjiga, Zagreb 1995. język czeski Wybrane rozdziały z następujących pozycji: Damborský J.: Podstawy gramatyki czeskiej, Warszawa, 1970. Odstęp! Sustalová V., Trnková A., Hronek J.: Tekstová cvičebnice českého jazyka pro zahraniční studenty, UK, Praha 1989. Holub J., Confortiová H.: Čeština pro mírně pokročile, UK, Praha 1990. Čech E., Kaňka J.: Pišme správně česky, Praha 1969. Michalková V.: Cvičení z českého jazyka, Praha 1981. Trnková A.: Cvicení z české mluvnice, UK, Praha 1991. Confortiová H.: Seznam nejfrekventovanějších českých sloves s označením vidu, rekce, a s příklady, UK, Praha 1986. Šmilauer V.: Nauka o českém jazyku, Praha 1980. Bauer A.: Český jazyk do kapsy, Olomouc 1992. Čermák F.: Syntagmatika a paradigmatika českého slova, Valence a kolokabilita, UK, Praha 1982. Hartmannov V.: Jazykov rozbory..., Olomouc 1995. Sławski F.: Języki słowiańskie, [w:] Języki indoeuropejskie, red. Bednarczuk L., t. II, Warszawa 1986.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student posiada uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie systemu fonetycznego, fonologicznego oraz morfologicznego I-go języka kierunkowego oraz odnosi ją do charakterystyki zjawisk obecnych w innych językach z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej, w szczególności do języka polskiego [02-FS1-17-GO1J1_1]
K _W01 [5/5]
student analizuje teksty w I-szym języku kierunkowym pod kątem fonetycznym, fonologicznym i morfologicznym, odnosząc je do zjawisk charakteryzujących inne języki z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej [02-FS1-17-GO1J1_2]
K_U04 [4/5]
student zna wybrane teorie i procesy lingwistyczne zachodzące w I-szym języku kierunkowym pozwalające na wyjaśnienie mechanizmów funkcjonowania języka współczesnego [02-FS1-17-GO1J1_3]
K_W09 [3/5]
student wskazuje, rozróżnia, i charakteryzuje podstawowe procesy językowe kształtujące rozwój I-ego języka kierunkowego [02-FS1-17-GO1J1_4]
K_U05 [2/5]
student wykazuje aktywną postawę w zakresie opanowania różnic między językami, potrafi odnieść je do kontekstu ogólnosłowiańskiego [02-FS1-17-GO1J1_5]
K _K01 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena podsumowująca: egzamin ustny [02-FS1-17-GO1J1_w_1]
Sprawdzenie znajomości omawianych w trakcie zajęć zagadnień w celu weryfikacji stopnia ich przyswojenia przez studenta w oparciu o analizę fonologiczną i morfologiczną tekstów I-go języka kierunkowego
02-FS1-17-GO1J1_1 02-FS1-17-GO1J1_2 02-FS1-17-GO1J1_3 02-FS1-17-GO1J1_4 02-FS1-17-GO1J1_5
Ocenianie ciągłe [02-FS1-17-GO1J1_w_2]
Ocena pracy stopnia przygotowania do zajęć i aktywności studenta na zajęciach w formie testów cząstkowych śródsemestralnych
02-FS1-17-GO1J1_1 02-FS1-17-GO1J1_2 02-FS1-17-GO1J1_3 02-FS1-17-GO1J1_4 02-FS1-17-GO1J1_5
Ocena kształtująca [02-FS1-17-GO1J1_w_3]
Ocena zadań domowych i referat: ocena opanowania przez studenta umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł, ich selekcji i syntetycznej prezentacji lub praca semestralna pisemna: ocena opanowania przez studenta umiejętności łączenia i porządkowania wiedzy zdobywanej na zajęciach z wiedzą zdobywaną podczas samodzielnej lektury w oparciu o przygotowany przez niego wybór lektur dodatkowych
02-FS1-17-GO1J1_1 02-FS1-17-GO1J1_2 02-FS1-17-GO1J1_3 02-FS1-17-GO1J1_4 02-FS1-17-GO1J1_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [02-FS1-17-GO1J1_fs_1]
Metody podające: objaśnienie, wyjaśnienie, opis, opowiadanie. Metody obrazowe: prezentacja multimedialna. Udział w egzaminie.
15
Udział w zajęciach bezpośrednich. Przygotowanie do egzaminu i udział w nim.
45 Ocena podsumowująca: egzamin ustny [02-FS1-17-GO1J1_w_1] Ocenianie ciągłe [02-FS1-17-GO1J1_w_2] Ocena kształtująca [02-FS1-17-GO1J1_w_3]
ćwiczenia [02-FS1-17-GO1J1_fs_2]
Ćwiczenia skupiają się na omawianiu zagadnień związanych z charakterystyką podsystemu fonologicznego i morfologicznego wybranego pierwszego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego. Metody praktycznego działania: dyskusja dydaktyczna, lektura tekstów źródłowych.
30
1. Udział w zajęciach bezpośrednich 2. Bieżące przygotowanie do zajęć 3. Udział w konsultacjach
60 Ocena podsumowująca: egzamin ustny [02-FS1-17-GO1J1_w_1] Ocenianie ciągłe [02-FS1-17-GO1J1_w_2] Ocena kształtująca [02-FS1-17-GO1J1_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)