Seminarium licencjackie 1
Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: 02-S1FS12.2019

Nazwa modułu: | Seminarium licencjackie 1 |
---|---|
Kod modułu: | 02-FS1-17-SEML1 |
Kod programu: | 02-S1FS12.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Moduł obejmuje seminarium dyplomowe przygotowujące studenta do napisania i obrony pracy licencjackiej. Studenci zapoznają się z metodologią badań literaturoznawczych / językoznawczych oraz w mniejszym zakresie przekładoznawczych / kulturoznawczych, strukturą pracy naukowej oraz warsztatem naukowym badacza. Studenci zapoznają się z wybranym tematem wiodącym seminarium w zakresie I-go języka – południowo –lub zachodniosłowiańskiego. Prowadzący seminarium jest skupiony na omówieniu kwestii związanych z przygotowaniem do pisania pracy dyplomowej, umiejętnym wykorzystaniem i przedstawieniem nabytej wiedzy oraz na merytorycznym zapoznaniu studentów z tematem wiodącym realizowanym na seminarium.
Zajęcia prowadzone są w języku polskim lub obcym (bułgarskim, chorwackim, czeskim, macedońskim, serbskim, słowackim lub słoweńskim).
|
Wymagania wstępne: | 1. Znajomość wybranego pierwszego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego na poziomie B1 ESOKJ
2. Znajomość podstawowych terminów i literatury z zakresu wybranej specjalizacji
|
Literatura podstawowa: | Dobór według odrębnej listy w zależności od proporcji w grupach językowych i wybranych tematów prac:
Sem. literaturoznawcze (prof. dr hab. Lech Miodyński, dr hab. Józef Zarek):
Wybór lektur uzależniony jest od problematyki poruszanej
w pracach licencjackich. Punktem wyjścia są encyklopedie, słowniki i syntezy historycznoliterackie, zwłaszcza podręczniki akademickie (w tym syntezy akademickie obejmujące poszczególne fazy rozwoju literatury polskiej Np. T. Michałowska, Średniowiecze; J. Ziomek, Renesans, itp.). Nadto monografie i artykuły teoretycznoliterackie. Szczególnie dotyczące problemów prozy literackiej.
Sem. językoznawcze (prof. UŚ Maria Cichońska, dr Sylwia Sojda):
Wybrane rozdziały:
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Warszawa 2007.
R. Przybylska, Wstęp do nauki o języku polskim. Kraków 2003, s. 308-318.
T. Piotrowski, Zrozumieć leksykografię, Opole 2001.
A. Seretny, Definicje i definiowanie, Kraków 1998.
S. Skorupka, Organizacja i technika prac słownikowych, Poradnik Językowy 1952, z. 2, s. 1-10.
P. Żmigrodzki, Słowo-słownik-rzeczywistość, Kraków 2008.
P. Żmigrodzki,Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice 2009.
Sem. literaturoznawcze (dr Monika Gawlak):
Teoria literatury:
Teorie literatury XX wieku. Red. A. Burzyńska, M.P. Markowski. (Podręcznik i antologia) Wyd. Znak. Kraków 2007.
Kulturowa teoria literatury. Red. M.P. Markowski, R. Nycz. Wyd. Universitas 2006.
U. Eco: Poetyka dzieła otwartego. W.: Dzieło otwarte. Forma i nieskończoność w poetykach współczesnych. Tłum. J. Gałuszka. Wyd. Czytelnik, Warszawa 1994.
U. Eco: Lector in fabula. Tłum. P. Salwa. Wyd. PIW. Warszawa 1994.
R. Nycz: Literatura jako trop rzeczywistości. Wyd. Universitas. Kraków 2001.
Historia literatury:
S. Janež, M. Ravbar: Pregled slovenske književnosti. Maribor 1978.
J. Pogačnik, F. Zadravec: Zgodovina slovenskega slovstva. Maribor 1973
Leksikon slovenske književnosti. Red. J. Kos, K. Dolinar, A. Blatnik. Cankarjeva založba. Ljubljana 1996.
I. Novak-Popov: Przechadzki poetyckie. Tłum. M. Matuszewska. „Opcje” nr 1/2 , maj 2004.
T. Virk: Od realizmu społecznego do pluralizmu. Słoweńska proza po drugiej wojnie światowej. Opcje” nr 1/2 , maj 2004.
Sodobna slovenska krajša pripoved. Red. T. Virk. Wyd. DZS. Ljubljana 2006.
A. Zupan-Sosič: Miedzy modernizmem a postmodernizmem. Kilka uwag o współczesnej powieści słoweńskiej. Opcje” nr 1/2 , maj 2004. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
posiada ogólną wiedzę w zakresie wybranej dyscypliny naukowej [02-FS1-17-SEML1_1] |
K_W10 [5/5] |
samodzielnie opracowuje wybrane zagadnienia, z poszanowaniem prawa autorskiego oraz zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego wywodu – według kryteriów obowiązujących dla prac dyplomowych licencjackich (w szerokim zakresie: od doboru narzędzi edytorskich poprzez wyszukiwanie, selekcjonowanie i wykorzystanie informacji z różnych źródeł do poprawnej kompletacji źródeł bibliograficznych [02-FS1-17-SEML1_2] |
K_U14 [4/5] |
orientuje się w specyfice przedmiotowej, głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach slawistyki [02-FS1-17-SEML1_3] |
K_W07 [3/5] |
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w obrębie dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo) w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej [02-FS1-17-SEML1_4] |
K _K01 [2/5] |
jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz korzystania z opinii i pomocy ekspertów [02-FS1-17-SEML1_5] |
K _K02 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocenianie ciągłe [02-FS1-17-SEML1_w_1] | 1. Ocena pracy studenta na zajęciach i stopnia przygotowania do zajęć w formie testów cząstkowych środsemestralnych
2. Oceny z przygotowanych prezentacji i wygłoszonych referatów |
02-FS1-17-SEML1_2 |
Ocena kształtująca [02-FS1-17-SEML1_w_2] | 1. ocena opanowania przez studenta umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł, ich selekcji i syntetycznej prezentacji
2. Ocena konspektu pracy dyplomowej |
02-FS1-17-SEML1_2 |
Ocena podsumowująca: rozmowa kontrolna [02-FS1-17-SEML1_w_3] | Rozmowa na temat związany z omawianymi w trakcie zajęć zagadnieniami weryfikująca stopień ich przyswojenia przez studenta oraz ocena jakości konspektu pracy dyplomowej opartej na pierwszym języku ego języka południowo- lub zachodniosłowiańskim |
02-FS1-17-SEML1_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
seminarium [02-FS1-17-SEML1_fs_1] | Seminarium skupia się na omawianiu zagadnień związanych z charakterystyką realizowanego tematu wiodącego wybranego pierwszego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego. Metody praktycznego działania: dyskusja dydaktyczna, lektura tekstów źródłowych.
Metody podające: objaśnienie, wyjaśnienie, opis, dyskusja, wykład konwersatoryjny.
Metody obrazowe: prezentacja multimedialna. |
30 | 1. Udział w zajęciach bezpośrednich
2. Bieżące przygotowanie do zajęć
3. Przygotowanie referatu LUB prezentacji
4. Lektura tekstów uzupełniających
5. Udział w konsultacjach
6. Przygotowanie do rozmowy kontrolnej i udział w niej |
90 |
Ocenianie ciągłe [02-FS1-17-SEML1_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |