Gramatyka opisowa I języka kierunkowego 2
Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: 02-S1FS12.2019

Nazwa modułu: | Gramatyka opisowa I języka kierunkowego 2 |
---|---|
Kod modułu: | 02-FS1-17-GO1J2 |
Kod programu: | 02-S1FS12.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Moduł obejmuje wykład i ćwiczenia i zakończony jest zaliczeniem na ocenę. Studenci zapoznają się z budową gramatyczną wybranego pierwszego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny morfologicznej, tak w celach praktycznych dla ułatwienia nauki jak i teoretycznych, naukowych. Wyrabiana jest ponadto u studentów umiejętność samodzielnego odkrywania i kwalifikowania zgodności i różnic między językami. Moduł przewiduje realizację zagadnień o charakterze ogólnosłowiańskim ze szczególnym uwzględnieniem procesów charakterystycznych dla wybranego pierwszego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego. Uwaga prowadzącego jest skupiona na omówieniu kwestii morfologicznych charakterystycznych dla nieodmiennych części mowy wraz z omówieniem ich funkcji oraz opracowaniu i utrwaleniu werbalnych kategorii gramatycznych z elementami fleksji i słowotwórstwa.
Zajęcia prowadzone są w języku polskim lub w języku obcym. |
Wymagania wstępne: | 1. Opanowanie wiedzy i umiejętności wskazanych w module Gramatyka opisowa I-go języka 1
2. Znajomość wybranego pierwszego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego na poziomie A2 ESOKJ
3. Znajomość gramatyki opisowej języka polskiego
4. Znajomość podstawowych terminów i literatury językoznawczej |
Literatura podstawowa: | dla wszystkich języków:
H. Dalewska – Greń, Języki słowiańskie. Warszawa 1999 i nast. ed.
język chorwacki:
Mićanović K., Hrvatski s naglaskom: standard i jezični varijateti, Disput, Zagreb 2006.
Barić E. i in. Hrvatska gramatika, Zagreb 1997.
Pranjković I., Silić J., Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta, Zagreb 1995.
język słowacki:
E. Pauliny: Krátka gramatika slovenská, Bratislava 1997.
J. Oravec, E. Bajzíková, J. Furdík: Súčasny slovenský spisovný jazyk. Morfológia. Bratislava 1984.
Slovenský jazyk. Red. J. Bosák, seria: Najnowsze dzieje języków słowiańskich. Opole 1998.
M. Ološtiak, L. Gianitsová- Ološtiaková: Slovenský jazyk. Bratislava 2007. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student posiada uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie systemu morfologicznego I-go języka kierunkowego oraz odnosi ją do charakterystyki zjawisk obecnych w innych językach z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej, w szczególności do języka polskiego [02-FS1-17-GO1J2_1] |
K _W01 [5/5] |
student analizuje teksty w I-szym języku kierunkowym pod kątem fonetycznym, fonologicznym i morfologicznym, odnosząc je do zjawisk charakteryzujących inne języki z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej [02-FS1-17-GO1J2_2] |
K_U04 [4/5] |
student zna wybrane teorie i procesy lingwistyczne zachodzące w I-szym języku kierunkowym pozwalające na wyjaśnienie mechanizmów funkcjonowania języka współczesnego [02-FS1-17-GO1J2_3] |
K_W09 [3/5] |
student wskazuje, rozróżnia, i charakteryzuje podstawowe procesy językowe kształtujące rozwój I-ego języka kierunkowego [02-FS1-17-GO1J2_4] |
K_U05 [2/5] |
student wykazuje aktywną postawę w zakresie opanowania różnic między językami, potrafi odnieść je do kontekstu ogólnosłowiańskiego [02-FS1-17-GO1J2_5] |
K _K01 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocena podsumowująca: zaliczenie na ocenę w formie rozmowy kontrolnej [02-FS1-17-GO1J2 _w_1] | Sprawdzenie znajomości omawianych w trakcie zajęć zagadnień w celu weryfikacji stopnia ich przyswojenia przez studenta w oparciu o analizę fonologiczną i morfologiczną tekstów I-go języka kierunkowego |
02-FS1-17-GO1J2_1 |
Ocenianie ciągłe [02-FS1-17-GO1J2_w_2] | Ocena pracy stopnia przygotowania do zajęć i aktywności studenta na zajęciach w formie testów cząstkowych śródsemestralnych |
02-FS1-17-GO1J2_1 |
Ocena kształtująca [02-FS1-17-GO1J2_w_3] | Ocena zadań domowych
i
referat: ocena opanowania przez studenta umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł, ich selekcji i syntetycznej prezentacji
lub
Praca semestralna pisemna: ocena opanowania przez studenta umiejętności łączenia i porządkowania wiedzy zdobywanej na zajęciach z wiedzą zdobywaną podczas samodzielnej lektury w oparciu o przygotowany przez niego wybór lektur dodatkowych
|
02-FS1-17-GO1J2_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [02-FS1-17-GO1J12_fs_] | Metody podające: objaśnienie, wyjaśnienie, opis, opowiadanie.
Metody obrazowe: prezentacja multimedialna.
Udział w rozmowie kontrolnej.
|
15 | 1. Udział w zajęciach bezpośrednich.
2. Przygotowanie do rozmowy kontrolnej i udział w niej.
|
30 |
Ocena podsumowująca: zaliczenie na ocenę w formie rozmowy kontrolnej [02-FS1-17-GO1J2 _w_1] |
ćwiczenia [02-FS1-17-GO1J2_fs_2] | Ćwiczenia skupiają się na omawianiu zagadnień związanych z charakterystyką podsystemu fonologicznego i morfologicznego wybranego pierwszego języka południowo- lub zachodniosłowiańskiego. Metody praktycznego działania: dyskusja dydaktyczna, lektura tekstów źródłowych |
30 | 1. Udział w zajęciach bezpośrednich
2. Bieżące przygotowanie do zajęć
3. Udział w konsultacjach
|
60 |
Ocena podsumowująca: zaliczenie na ocenę w formie rozmowy kontrolnej [02-FS1-17-GO1J2 _w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |