Podstawy socjolingwistyki
Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: 02-S1FS12.2019

Nazwa modułu: | Podstawy socjolingwistyki |
---|---|
Kod modułu: | 02-FS1-17-SOLIN |
Kod programu: | 02-S1FS12.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł Podstawy socjolingwistyki obejmuje ćwiczenia (w formie konwersatorium) i zakończony jest zaliczeniem na ocenę. Zajęcia stanowią wprowadzenie do zagadnień funkcjonowania języka w przestrzeni społecznej z perspektywy socjolingwistyki. W trakcie wykładów studenci zapoznają się z teoretycznymi podstawami socjolingwistyki, metodami skierowanymi na uzyskanie praktycznych wyników badań. Przedmiot powinien uzupełnić charakterystykę strukturalnej organizacji wybranych języków słowiańskich i umożliwić ocenę zjawisk językowych zachodzących we współczesnych społeczeństwach. Studenci w trakcie ćwiczeń określają główne idee socjologicznego traktowania języka, analizują teorie bazowe dla socjolingwistyki, zapoznają się z problematyką dwujęzyczności/wielojęzyczności, języka i kultury, języka i polityki, manipulacji językowej oraz z metodami badan socjolingwistycznych. |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowej terminologii lingwistycznej i kulturoznawczej. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student zna i rozumie procesy historyczne, kulturowe i językowe kształtujące obszar Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej. [02-FS1-17-SOLIN_1] |
K_W04 [5/5] |
student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię ogólną i szczegółową w ramach literaturoznawstwa [02-FS1-17-SOLIN_2] |
K_W08 [4/5] |
student potrafi odnieść posiadaną wiedzę historyczną dotyczącą jednego z narodów zachodnio-lub południowosłowiańskich do historycznych i współczesnych procesów kulturowych, politycznych i społecznych krajów Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej [02-FS1-17-SOLIN_3] |
K_U07 [3/5] |
student zna i rozumie najważniejsze procesy historyczne kształtujące tożsamości lokalne, etniczne i narodowe w krajach Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej [02-FS1-17-SOLIN_4] |
K_W06 [2/5] |
student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w obrębie dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo) w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej [02-FS1-17-SOLIN_5] |
K _K01 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocenianie ciągłe [02-FS1-17-SOLIN_w_1] | Ocena stopnia przygotowania do zajęć na podstawie testów cząstkowych śródsemestralnych (testów, wypowiedzi ustnych) |
02-FS1-17-SOLIN_1 |
Ocena kształtująca [02-FS1-17-SOLIN_w_2] | Ocena zadań domowych lub/i referatów lub/i pisemnej pracy semestralnej. |
02-FS1-17-SOLIN_1 |
Ocena podsumowująca (zaliczenie z oceną) [02-FS1-17-SOLIN_w_3] | Rozmowa na temat zagadnień poruszanych w trakcie zajęć weryfikująca stopień przyswojenia przez studenta wymaganej wiedzy teoretycznej, praca semestralna. |
02-FS1-17-SOLIN_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
konwersatorium [02-FS1-17-SOLIN_fs_1] | Zajęcia poświęcone omawianiu problematyki związanej z pojęciem i metodologią badań socjolingwistycznych.
Metody:
praktyczne: dyskusja, symulacja;
aktywizujące: burza mózgów, inscenizacja, metoda sytuacyjna.
Indywidualna praca ze studentem.
Praca semestralna (ocenianie). |
30 | Udział w zajęciach bezpośrednich.
Bieżące przygotowanie do zajęć.
Przygotowanie zadań domowych lub/i referatów.
Udział w konsultacjach.
Przygotowanie pracy semestralnej. |
62 |
Ocenianie ciągłe [02-FS1-17-SOLIN_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |