Gramatyka komunikacyjna II
Kierunek studiów: Filologia rosyjska
Kod programu: 02-S2FR19.2019

Nazwa modułu: | Gramatyka komunikacyjna II |
---|---|
Kod modułu: | 02-FRS2-TL-GKOM02 |
Kod programu: | 02-S2FR19.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Typy znaczeń adiektywnych i funkcje składniowe przymiotników. Pojęcie syntaktemu (składniowej formy wyrazu). Typy syntaktemów. Podstawowe typy strukturalno-semantyczne zdań. Typy modyfikacji predykatu i podmiotu. Typy zdań bezokolicznikowych. Osobliwości składniowe zdań z predykatywami (wyrazami kategorii stanu i oceny). Synonimia składniowa. Koncepcja podmiotowej perspektywy wypowiedzenia. „Półpredykatywne” składniki zdania.Pojęcie „taxis” i typy relacji taksycznych w zdaniu i pomiędzy zdaniami. Relacje kauzatywne w zdaniach. Pojęcie autoryzacji i środki autoryzacji. Relacje pomiędzy jednostkami predykatywnymi w zdaniu złożonym. Poziomy kompozycji tekstu: typy znaczeń predykatywnych, struktura rejestrowa, taktyka (jak?) i strategia tekstu (po co?). |
Wymagania wstępne: | Brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej, a w szczególności gramatyki języka rosyjskiego w ujęciu funkcjonalno-komunikacyjnym. [TL-GKOM02_1] |
K_W02 [2/5] |
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy gramatycznej i interpretacji tekstów, teorię gramatyki funkcjonalno-komunikacyjnej i odnośne szkoły badawcze w obrębie dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo), w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej. [TL-GKOM02_2] |
K_W03 [2/5] |
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, syntetyzować, twórczo interpretować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł oraz z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi powiązanych z dyscyplinami, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo), w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej. [TL-GKOM02_3] |
K_U02 [2/5] |
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w zakresie gramatyki komunikacyjnej w rozwiązywaniu problemów w interpretacji gramatycznej, tworzeniu i redagowaniu tekstów w języku rosyjskim oraz korzystania z opinii i pomocy ekspertów. [TL-GKOM02_4] |
K_K02 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin pisemny [TL-GKOM02_w_1] | Student dokonuje analizy tekstu, sprawdzającej opanowanie wiedzy teoretycznej i umiejętność zastosowania jej do interpretacji lingwistycznej materiału tekstowego. Przy ocenie końcowej uwzględniana jest aktywność i oceny z prac wykonywanych na zajęciach. |
TL-GKOM02_1 |
Praca pisemna [TL-GKOM02_w_2] | W trakcie semestru, po opracowaniu określonej partii materiału nauczania, studenci wykonują zadania testowe oraz prace domowe sprawdzające stopień przyswojenia teorii i posługiwania się nią w praktyce. |
TL-GKOM02_1 |
Odpowiedź ustna [TL-GKOM02_w_3] | Odpowiedzi ustne dotyczące aktualnie opracowywanych zagadnień programowych są podstawą oceny ciągłej studenta. |
TL-GKOM02_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
konwersatorium [TL-GKOM02_fs_1] | Objaśnienie nowego materiału nauczania metodą podającą z wykorzystaniem narzędzi audiowizualnych, a następnie utrwalające ćwiczenia praktyczne w gramatycznej interpretacji tekstów oraz ich generowaniu. |
30 | Lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem, wykonywanie zadań domowych. |
30 |
Egzamin pisemny [TL-GKOM02_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |