Rachunek Prawdopodobieństwa i Statystyka Matematyczna
Kierunek studiów: Informatyka
Kod programu: 08-S1INI12.2019
| Nazwa modułu: | Rachunek Prawdopodobieństwa i Statystyka Matematyczna |
|---|---|
| Kod modułu: | 08-IO1S-13-RPISM |
| Kod programu: | 08-S1INI12.2019 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Opis: | Celem zajęć w tym module jest przygotowanie studentów do rozumnego stosowania metod statystycznych dostępnych w wielu aplikacjach. Wymaga to znajomości podstaw rachunku prawdopodobieństwa, a nie samej wprawy w wykorzystaniu konkretnych metod zaimplementowanych w programach. Student powinien być wyczulony na założenia o niezależności zmiennych czy o rozkładach zmiennych i umieć te założenia zweryfikować, np. poprzez generowanie danych, ich opracowanie i graficzną prezentację. W konsekwencji ma to doprowadzić do wyrobienia „kultury statystycznej” i stanowić podwaliny do dalszych studiów np. nad modelowaniem stochastycznym czy prób własnych rozwiązań. |
| Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Potrafi krytycznie spojrzeć na wiele opracowań statystycznych i często je weryfikować [RPISM_K_1] |
K_K02 [1/5] |
Potrafi scharakteryzować zbiór danych wg kanonów statystyki opisowej [RPISM_U_1] |
K_U01 [2/5] |
Potrafi wyznaczyć p-stwo (w prostych zagadnieniach) na podstawie miary, metod kombinatorycznych czy częstościowej definicji p-stwa [RPISM_U_2] |
K_U08 [1/5] |
Potrafi wyznaczać funkcję gęstości (lub dystrybuantę) dla dużej liczby danych (~2^20) i porównać z typowymi rozkładami, np. rozkładem normalnym. [RPISM_U_3] |
K_U20 [2/5] |
Dla zadanej funkcji gęstości potrafi utworzyć generator, porównać momenty wyliczone analitycznie i wyznaczone z symulowanych danych, oraz zbudować i przetestować generator liczb o rozkładzie normalnym [RPISM_U_4] |
K_U08 [2/5] |
Potrafi zobrazować i objaśnić wyniki obliczeń przedziałów ufności i testów istotności (rozkład normalny, t) [RPISM_U_5] |
K_U08 [1/5] |
Ma podstawową wiedzę z pierwotnych pojęć rachunku prawdopodobieństwa (p-stwo, p-stwo warunkowe, zdarzenie elementarne, zdarzenia niezależne, przestrzeń zdarzeń, przestrzeń probabilistyczna) [RPISM_W_1] |
K_W01 [1/5] |
Rozróżnia 4 skale pomiarowe i zmienne losowe oparte na tych skalach. Zna interpretację momentów [RPISM_W_2] |
K_W01 [2/5] |
Ma wiedzę o podstawowych rozkładach zmiennych (równomierny, trójkątny, normalny, t, chi-kwadrat) i wie jak generować liczby o takich rozkładach [RPISM_W_3] |
K_W03 [1/5] |
Zna i rozumie 3 podstawowe prawa (tw. Bayesa, nierówność Czebyszewa, centralne tw.graniczne) [RPISM_W_4] |
K_W01 [2/5] |
Ma wiedzę z zakresu tworzenia przedziałów ufności i testów istotności [RPISM_W_5] |
K_W03 [1/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Test pisemny ze znajomości wykładów [RPISM_w_1] | Test zaliczeniowy wykładu w formie pisemnej przeprowadza się na ostatnim wykładzie; |
RPISM_W_1 |
| Sprawdzian 1 [RPISM_w_2] | Rozwiązanie przez studentów indywidualnych zadań na zajęciach w połowie semestru (statystyka opisowa, wyznaczanie prawdopodobieństw) |
RPISM_U_1 |
| Sprawdzian 2 [RPISM_w_3] | Rozwiązanie przez studentów indywidualnych zadań na zajęciach pod koniec semestru (generowanie liczb o zadanych rozkładach) |
RPISM_K_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [RPISM_fs_1] | Podanie treści kształcenia w formie ustnej z wykorzystaniem wizualizacji treści. Zwrócenie uwagi na materiał trudny pojęciowo i wskazanie literatury |
20 | Zapoznanie się z tematyką wykładu z wykorzystaniem: wykładów w wersji elektronicznej, stron internetowych |
40 |
Test pisemny ze znajomości wykładów [RPISM_w_1] |
| ćwiczenia [RPISM_fs_2] | Rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy lub komputerze z projektorem, pod kontrolą prowadzącego zajęcia. Fragmenty zadania rozwiązuje wybrany student, reszta śledzi tok rozwiązań, lub samodzielnie powiela rozwiązanie na własnym laptopie czy w zeszycie. |
20 | Przygotowanie do ćwiczeń, własne eksperymenty statystyczne. |
40 |
Sprawdzian 1 [RPISM_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||