Zagadnienia sztuki XX i XXI w 2
Field of study: Art Therapy
Programme code: 06-S1AR16.2019

Module name: | Zagadnienia sztuki XX i XXI w 2 |
---|---|
Module code: | S1_AR_HISXXI_07_2 |
Programme code: | 06-S1AR16.2019 |
Semester: | summer semester 2020/2021 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Moduł składa się z dwóch semestrów. Każdy zawiera inny zakres tematyczny usystematyzowany chronologicznie. Ten moduł przeznaczony jest dla kontynuacji zagadnień. Wykłady prezentują sztukę współczesną przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Słuchacze będą mogli zaznajomić się z wiodącymi stylami i kierunkami w zakresie sztuk wizualnych na przestrzeni XX i XXI w., z dziełami i twórczością najbardziej reprezentatywnych artystów oraz poznać opiniotwórcze i kreatywne ośrodki, galerie oraz muzea. Kurs obejmuje wykłady dot. sztuki współczesnej w dwóch aspektach:
- historycznym - od abstrakcji i proklamacji ready-made do sztuki aktualnej,
- kontekstualnym – poprzez analogie i różnice (np. estetyki lub problematyki dzieła)
Aspekt historyczny proponuje uporządkowanie diachroniczne, natomiast aspekt kontekstualny (najważniejszy) proponuje ogląd synchroniczny i kładzie nacisk na prezentację problematyki sztuki w perspektywie psychologicznej, socjologicznej, antropologicznej i filozoficznej oraz estetyki medium. W tym rozumieniu jest to prezentacja sztuki uwzględniająca kontekst kulturowy ( np. społeczny i in.) oraz kontekst językowy i semiotyczny.
|
Prerequisites: | Zaliczenie modułu 1 |
Key reading: | podstawowa
Czartoryska U., Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973
Dziamski G., Od awangardy do postmodernizmu, Warszawa 1996
Kluszczyński R.W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów , Warszawa 2002
Krakowski P., O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981
uzupełniająca
Kluszczyński R.W., Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 2002
Piotrowski P., Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999
Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010
|
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student nabywa umiejętność interdyscyplinarnego łączenia wiedzy z historii sztuki, antropologii kultury, estetyki, pedagogiki i terapii [_U_1] |
ART_U03 [2/5] |
Student nabywa kompletną wiedzę z problematyki sztuki współczesnej, a w szczególności zna klasyfikację i podział głównych nurtów oraz tendencji estetycznych w praktykach artystycznych na przestrzeni XX i XXI w. [_W_1] |
ART_W02 [4/5] |
Student potrafi usytuować dzieło sztuki i kulturowy artefakt w konktretnym kontekście kulturowym, a także odnajdywać powiązania i relacje pomiędzy sztuką, pedagogiką i pokrewnymi dysycplinami humanistycznymi [_W_2] |
ART_W09 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Egzamin [_w_1] | Kurs konczy się egzaminem ustnym, który ma z założenia być indywidualną analizą dwóch dzieł i artefaktów, a także przedstawiać usytuowanie ich w historii sztuki w oparciu o pozyskane na zajęciach narzędzia metodologiczne oraz wiedzę z historii sztuki |
_U_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [_fs_1] | Zakres tematyczny egzaminu:
Od medium do intermedium.
Inicjacja awangardy w kubizmie, ekspresjonizmie, futuryzmie.
Powołanie abstrakcji w malarstwie.
Wyłonienie się nowych stylów: secesja, art deco, streamline.
Konstruktywizm, De Stilj i Bauhaus.
Ruch dada, powołanie ready-made i działalność M. Duchampa.
Automatyzm w surrealizmie.
Action-painting i ekspresjonizm abstrakcyjny.
Wyłonienie się ruchu fluxus.
Happening, event, decollage, sytuacjonizm.
Modernizm w architekturze i sztuce projektowania. Styl międzynarodowy.
Body art i wyłonienie się sztuki performance.
Minimal art i arte povera.
Land art i sztuka efemeryczna.
Pop-art jako afirmacja i multiplikacja przedmiotu. Wpływ kultury masowej na projektowanie.
Beuys i idea rzeźba społecznej.
Site-specific art, instalacja.
Wideo-art i wideo-instalacja.
Hiperrealizm i nowa ekspresja lat 80.
Dekonstruktywizm w architekturze.
Sztuka postkonceptualna.
Cyber-art, sztuka interaktywna i sztuka sieci |
30 | Przygotowanie do egzaminu |
20 |
Egzamin [_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |