Wizualizacja i przekład intersemiotyczny w terapii 2
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: 06-S1AR16.2019

Nazwa modułu: | Wizualizacja i przekład intersemiotyczny w terapii 2 |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_WPIT_25_2 |
Kod programu: | 06-S1AR16.2019 |
Semestr: | semestr letni 2020/2021 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł jest kontynuacją części 1, zawiera poszerzone treści z zakresu intersemiotycznej i wizualizacyjnej analizy i interpretacji tekstu kultury w terapii jako idei integralnej. Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności przekodowania znaków i ich unaoczniania w postaci symboli i metaforycznych komunikatów oraz rozwiązań artograficznych. Zajęcia realizowane w ramach modułu ugruntują studenta w dokonywaniu świadomych wyborów tekstów kultury stosowanych we wsparciu rozwoju, a także do wyrażania własnych deficytów jako elementu samopoznania. Istotne stanie się też ukazanie wizualizacji kinestetycznej i pracy z ciałem jako strategii przydatnej w profilaktyce zaburzeń zachowania. Zajęcia w formie wykładowej i ćwiczeniowej oraz praca własna studenta mają doprowadzić do uzyskania pełni zakładanych efektów kształcenia modułu. |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie semestru pierwszego modułu |
Literatura podstawowa: | Baluch W., Scena teatru, scena mentalna. Proces interpretacji w ujęciu kognitywnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005
Błajet P., Ciało jako kategoria pedagogiczna. W poszukiwaniu integralnego modelu edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2006
Carlton M., Performans, przekład E. Kulikowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
Jajte-Lewkowicz I., Michałowska J. (red.), Spektakl jako wydarzenie i doświadczenie. Prolog, Stowarzyszenie Terapia i Teatr, Łódź 2010
Krasoń K., Cielesność aktu tworzenia.w teatrze ruchu. Integracja sztuki i edukacji w rozwoju i transgresji potencjału człowieka, Universitas, Kraków 2013
Krasoń K., Szafraniec G.: Dwa światy, Ruch dyrektywny i niedyrektywny jako wizualizacja – odkrywanie – poznawanie. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000
Krasoń, K., Roter A., Teatr zbudowany z „Inności”, [w:] R. Strzelecki (red.), Między teatrem a światem. Z kręgu problemów dramatu, sztuki scenicznej i teatralizacji kultury, Bydgoszcz 2010
Leathers D. G., Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowanie,. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
Rogers C., Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe, przekład A. Dodziuk, E. Knoll, Thesaurus-Press, Wrocław 1991
Shusterman R., O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2007
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
est przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupie wizualizacyjnej, realizującej działania artystyczne stymulujące własny rozwój, podejmując określone role i zadania [_K_1] |
ART_K07 [4/5] |
W wyniku działań warsztatowych posiada umiejętność tworzenia i realizowania własnych projektów artystycznych oraz dysponowania umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażania [_U_1] |
ART_U09 [3/5] |
Wie, jak powiązać wiedzę teoretyczną z zakresu wizualizacji i przekładu intersemiotycznego ze sposobami terapii z praktyką arteterapeutyczną [_W_1] |
ART_W05 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Projekt [_w_1] | Student z całym zespołem przygotuje intersemiotyczne interpretacje wybranych tekstów kultury nawiązujących do tematyki niepełnosprawności lub niedostosowania i przedstawi w postaci spektaklu wizualizacyjnego z uzupełnieniem artograficznym |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [_fs_1] | Zarysowanie temtyki projektu, ustalenie elementów semiotycznych, znaków i określenie węzła metaforycznego |
30 | Poszukiwanie zespołowego kształtu prezentacji ruchowej roli multidymensjonalnej, improwizacja, przygotowanie wizualizacji. Prezentacja spektaklu i omówienie intersubiektywne |
20 |
Projekt [_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |