Psychologia rozwojowa Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: 06-S1AR16.2019

Nazwa modułu: Psychologia rozwojowa
Kod modułu: S1_AR_PSRO_38
Kod programu: 06-S1AR16.2019
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot ogniskuje uwagę na wprowadzeniu studenta w zagadnienia psychologii rozwoju człowieka, przekazaniu zasadniczej wiedzy o mechanizmach rozwoju i ewolucji człowieka w różnych okresach jego życia w szerokim kontekście biopsychospołecznym. Poruszone zostaną kwestie struktury i treści funkcjonalno-stadialnego modelu rozwoju ontogenetycznego oraz linii funkcjonalnych rozwoju ontogenetycznego; zachowania społeczne i ich uwarunkowania – stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja; komunikacja i sytuacje interpersonalne: zachowania asertywne, agresywne i uległe, negocjacje i konflikty
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
Boyd D., Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, przeł. A. Wojciechowski, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań Bryant P.E., Colman A. M., Psychologa rozwojowa, tłum. A. Bezwińska-Walerjan, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2015 Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2016 Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007 Schaffer H.R., Psychologia rozwojowa: podstawowe pojęcia, tłum. R. Andruszko, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania psychologicznych motywów i wzorów ludzkiego zachowania na różnych etapach ontogenezy, a także diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do odmiennych kontekstów działalności pedagogicznej [_U_1]
ART_U18 [3/5]
Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego w zakresie pojęć psychologicznych i porozumiewać się w sposób klarowny i spójny [_U_2]
ART_U20 [4/5]
Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym oraz społecznym [_W_1]
ART_W16 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin ustny [_w_1]
Egzamin obejmie zagadnienia wytyczone programem wykładów i ćwiczeń, zgodnie z wykazem treści
_W_1
Referat problemowy [_w_2]
Sformułowanie problemu – omówienie wskazanego etapu rozwoju ontogenetycznego, ukazanie cech specyficznych w zakresie funkcjonowania i potrzeb związanych z wiekiem jednostki
_U_1
Projekt zespołowy [_w_3]
Projekt poświęcony zostanie wybranemu przez studentów elementowi zaburzonej komunikacji interpersonalnej ze wskazaniem możliwości jej poprawnej modyfikacji
_U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykład interaktywny z dyskusją kierowaną
30
Przygotowanie literaturowe, krytyczna analiza źródeł
15 Egzamin ustny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Prezentacja referatów problemowych Analiza krytyczna refertów pozostałych uczestników zajęć Projekt zespołowy Dyskusja
15
Przygotowanie wystąpienia referatowego na podstawie pogłębionej lektury tekstów zalecanych Nawiązanie efektywnej współpracy w celu poszukiwania możliwości formułowania prawidłowego przebiegu komunikacji interpersonalnej Udział w dyskusji na temat zachowań społecznych i ich uwarunkowań – próba zdefiniowania pojęć: stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja w oparciu własną analizę
15 Referat problemowy [_w_2] Projekt zespołowy [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)