Pedagogika specjalna
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: 06-S1AR16.2019

Nazwa modułu: | Pedagogika specjalna |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_SPEC_34 |
Kod programu: | 06-S1AR16.2019 |
Semestr: | semestr letni 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi poglądami na przedmiot i zadania pedagogiki specjalnej (m.in. z ewolucją pedagogiki specjalnej od segregacji do integracji; miejscem pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; systemami kształcenia specjalnego), ukazanie aktualnych tendencji w kształceniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przedstawienie podstawowych kierunków oddziaływania w obrębie procesów wychowania i nauczania dzieci niepełnosprawnych (kompensacja, substytucja, fortioryzacja, reedukacja, korekcja). |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015
Doroszewska J., Pedagogika specjalna, tom 1 i 2, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1989
Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2007 |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia i dokształcania się w zakresie kompetencji związanych z pedagogiką specjalną [_K_1] |
ART_K01 [2/5] |
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności terapeutycznej
[_U_1] |
ART_U16 [3/5] |
Zna powiązania i zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pedagogiki specjalnej
[_W_1] |
ART_W03 [4/5] |
Posiada bazowy zasób wiedzy w zakresie kluczowych zagadnień z zakresu pedagogiki specjalnej
[_W_2] |
ART_W16 [4/5] |
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wspierających rozwój, ich specyfice i procesach w nich zachodzących [_W_3] |
ART_W20 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [_w_1] | Egzamin ma charakter testowy, jego zadaniem jest sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy z zakresu tematyki wykładów oraz samodzielnie przygotowanej lektury zalecanej |
_W_1 |
Udział w debacie [_w_2] | Debata zorganizowana zostaje przez studentów w ujęciu oxfordzkim, sami ustalają kto zostanie moderatorem oraz jakie stanowiska będą prezentowali |
_K_1 |
Przygotowanie projektu [_w_3] | Projekt zespołowy zawierać będzie wybraną przez siebie strategię pracy z pacjentem z określonym deficytem lub dysfunkcją |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fs_1] | Wykład połączony z prezentacją mulimedialną |
30 | Samodzielnie zapoznaje się z literaturą i przygotowuje się do analizy poruszonych na wykładach zagadnień |
20 |
Egzamin [_w_1] |
ćwiczenia [_fs_2] | Debata oxfordzka, projekt |
30 | Organizacja debaty zajmie dwa spotkania ćwiczeniowe, studenci dokonają analizy literatury i zaplanują swoje działania (tematyka dotyczyć będzie wybranych aspektów niepełnosprawności).
Po debacie rozpoczną przygotowanie projektów zespołowych |
20 |
Udział w debacie [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |