Demograficzne wyzwania Europy
Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: 05-S2PO12.2019

Nazwa modułu: | Demograficzne wyzwania Europy |
---|---|
Kod modułu: | DWE |
Kod programu: | 05-S2PO12.2019 |
Semestr: | semestr zimowy 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Podczas realizacji modułu studenci zostaną zapoznani z demograficznymi problemami, które występują w Europie. Szczególna uwaga zostanie poświęcona kwestiom starzenia się europejskich społeczeństw i konsekwencjom tych procesów. Moduł zawierać będzie treści związane z problemami osób starszych, a także z problemami niepełnosprawności. W ramach modułu omówione zostaną również wyzwania edukacyjne we współczesnej Europie ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia ustawicznego. Niezwykle istotnym zagadnieniem prezentowanym podczas realizowania modułu będzie zjawisko migracji, które dla Europy i w szczególności Unii Europejskiej stanowi duży problem o charakterze politycznym. Moduł zawierać będzie również tematykę przeobrażeń, które dokonują się we współczesnej rodzinie. |
Wymagania wstępne: | Słuchacz powinien dysponować podstawową wiedzą z zakresu polityki społecznej i demografii, w tym zwłaszcza znajomość kluczowych terminów oraz procesów, którymi zajmują się te dyscypliny naukowe. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma świadomość znaczenia zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny. [DWE_K_1] |
POL_2_K06 [3/5] |
Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności poszerzony o wymiar interdyscyplinarny. [DWE_K_2] |
POL_2_K07 [3/5] |
Potrafi identyfikować podstawowe demograficzne wyzwania współczesnej Europy, ich potencjalne i realne zagrożenia występujące w sferze publicznej. Potrafi skazać mechanizmy percepcji politycznej omawianych problemów i oceniać ich efektywność. Potrafi analizować wyniki badania opinii publicznej i wskazywać ich wpływ na kształtowanie postaw społecznych i konkretnych rozwiązań. [DWE_U_1] |
POL_2_U08 [4/5] |
Posiada umiejętność analizowania i wyjaśniania przyczyn demograficznych problemów Europy. Umie określić wpływ problemów demograficznych na kształt poszczególnych polityk szczegółowych i wskazać relacje między nimi na różnych poziomach decydowania politycznego. Rozpoznaje złożoność mechanizmów władzy, w omawianym obszarze. [DWE_U_2] |
POL_2_U03 [3/5] |
Posiada wiedzę na temat demograficznych problemów Europy. Zna i rozumie ich znaczenie. [DWE_W_1] |
POL_2_W07 [5/5] |
Ma podstawową wiedzę na temat procesów demograficznych zachodzących w Europie. Rozumie ich konsekwencje dla
jednostki, społeczeństwa, państwa i jego polityki.
[DWE_W_2] |
POL_2_W06 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Dyskusja moderowana [DWE_w_1] | W trakcie dyskusji prowadzący zadaje pytania sprawdzające wiedzę, której dotyczy opisywany efekt kształcenia. Pytania mają również na celu zaktywizowanie słuchaczy i zachęcenie ich do brania udziału w dyskusji. Jeżeli słuchacz nie dysponuje wiedzą z zakresu omawianego problemu, jest zobowiązany do zaliczenia tematu podczas konsultacji. |
DWE_K_1 |
Praca w podgrupach [DWE_w_2] | Słuchacze zostają podzieleni na małe grupy, w których opracowują wyznaczone zagadnienia. Następnie ma miejsce prezentacja efektów prac grup w postaci wypowiedzi ustnych. |
DWE_U_1 |
Debata [DWE_w_3] | Słuchacze biorą udział w krótkich debatach, w których mają możliwość obrony swoich opinii, przyjętych przez siebie stanowisk. |
DWE_K_1 |
Kolokwium [DWE_w_4] | Kolokwium zaliczeniowe na zakończenie semestru obejmuje pytania wymagające wiedzy i umiejętność określonych w modułowych efektach kształcenia, odnoszące się do części wykładowej modułu. |
DWE_U_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [DWE_fs_1] | Zajęcia prowadzone w oparciu o metody:
dyskusja moderowana,
praca w podgrupach,
debata.
Metoda podająca: wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych, w tym wykład konwersatoryjny
|
15 | Praca własna studenta obejmuje:
-studiowanie literatury przedmiotu,
-analiza aktów prawnych,
-przygotowanie wystąpień ustnych,
- śledzenie problematyki przedmiotu w dyskursie publicznym.
Praca własna studenta obejmuje:
-aktywne uczestnictwo w wykładach,
-przygotowania do kolokwium,
-studiowanie literatury przedmiotu,,
-śledzenie problematyki przedmiotu w dyskursie publicznym.
|
45 |
Dyskusja moderowana [DWE_w_1] |
wykład [DWE_fs_2] | Metoda podająca: wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych, w tym wykład konwersatoryjny |
15 | Praca własna studenta obejmuje:
-aktywne uczestnictwo w wykładach,
-przygotowania do kolokwium,
-studiowanie literatury przedmiotu,,
-śledzenie problematyki przedmiotu w dyskursie publicznym.
|
45 |
Dyskusja moderowana [DWE_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |