Czytanie świata – czytanie literatury
Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-S1KM13.2019
| Nazwa modułu: | Czytanie świata – czytanie literatury |
|---|---|
| Kod modułu: | 02-M01S-18-52b |
| Kod programu: | 02-S1KM13.2019 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | Moduł ma na celu zapoznać studenta z podstawami hermeneutyki jako teorii, metodologii oraz praktyki lektury (i interpretacji) tekstu literackiego rozumianej jako akt o walorze poznawczym, egzystencjalnym i etycznym. Punktem wyjścia będzie założenie, że literatura to taki typ/rodzaj piśmiennictwa, który wzywa do lektury, skłaniając czytelnika do rozważań nad problemem znaczenia i sensu. Rozumiejące czytanie zostanie zaprezentowane (podług hermeneutycznych założeń) jako próba odpowiedzi na pytania o sens i znaczenie, próba poznania i samopoznania, ale również – sytuowanie się wobec wartości oraz wobec Innego, wreszcie – spotkanie i dialog. Demonstrowanie wzorów rozumiejących odczytań utworów na zajęciach ma dać studentowi pewną metodykę czytania, by pobudzić, wspomóc i ukierunkować jego zdolność dochodzenia do istotnego sensu w tym, co kiedykolwiek znajdzie się w polu jego lektury |
| Wymagania wstępne: | Brak. |
| Literatura podstawowa: | Literaturę każdorazowo określa prowadzący (szczegóły w sylabusie). |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Potrafi przeprowadzić interpretację tekstów literackich, ma świadomość otwartego charakteru utworu literackiego [52b_U05] |
02-MO1SN-13_U05 [5/5] |
Umie logicznie, spójnie i merytorycznie argumentować wyrażane poglądy czy stanowisko korzystając z poznanych ujęć metodologicznych [52b_U06] |
02-MO1SN-13_U06 [5/5] |
Jest otwarty intelektualnie i posiada umiejętność analizowania zjawisk literackich w kontekście zjawisk społeczno-kulturowych [52b_U14] |
02-MO1SN-13_U13 [5/5] |
Zna podstawową terminologię teoretycznoliteracką [52b_W02] |
02-MO1SN-13_W02 [5/5] |
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu hermeneutyki literackiej [52b_W04] |
02-MO1SN-13_W04 [5/5] |
Ma świadomość roli interpretacji w twórczym i aktywnym uczestniczeniu w kulturze współczesnej i zakorzenieniu w tradycji kultury narodowej i powszechnej [52b_W07] |
02-MO1SN-13_W07 [5/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Prezentacja ustna lub pisemna [02-MO12SN-18-w_p] | weryfikacja umiejętności, wiedzy i kompetencji w przygotowanej wypowiedzi analizującej i interpretującej wybrane zjawisko |
52b_U05 |
| dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO1SN-18-w_d] | sprawdzenie wiedzy na temat modeli hermeneutyki literackiej, umiejętności posługiwania się terminologią |
52b_U05 |
| obserwacja weryfikująca [02-MO1SN-18-w_o] | weryfikacja kompetencji analitycznych i interpretacyjnych |
52b_U05 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| konwersatorium [02-MO1S-18-f_ k] | Praca z tekstem teoretycznoliterackim, praca z tekstem literackim, interpretacja tekstów, dyskusja dydaktyczna. |
30 | praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy w zakresie wskazanych zagadnień. |
30 |
Prezentacja ustna lub pisemna [02-MO12SN-18-w_p] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||