Elementy psychopatologii i psychologii klinicznej Kierunek studiów: Praca socjalna
Kod programu: 05-S1SP17.2019

Nazwa modułu: Elementy psychopatologii i psychologii klinicznej
Kod modułu: 05-SP-S1-EP
Kod programu: 05-S1SP17.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
  • semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem zajęć realizowanych w ramach modułu Elementy psychopatologii i psychologii klinicznej jest przekazanie studentom wiedzy o strukturze psychiatrycznej i psychoterapeutyczej opieki zdrowotnej oraz metodach leczenia w perspektywie interdyscyplinarnej. Zajęcia mają również na celu przekazanie studentom wiedzy na temat etiologii, symptomatologii i dynamiki tych zaburzeń i chorób psychicznych, które w największym stopniu upośledzają funkcjonowanie społeczne człowieka. W trakcie realizowania modułu student powinien nabyć umiejętności wstępnego stawiania diagnostycznych hipotez klinicznych (na podstawie obserwacji i wywiadu) oraz kierowania klienta do odpowiedniego specjalisty lub instytucji, a także planowanie interwencji z wykorzystaniem narzędzi prawnych.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułu wprowadzenie do psychologii.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma podstawową wiedzę o strukturze psychiatrycznej i psychoterapeutycznej opieki zdrowotnej, instytucjach pomocowych i formach leczenia [PS_EP_1]
PS1_W01 [3/5] PS1_W02 [2/5] PS1_W03 [5/5] PS1_W04 [5/5] PS1_W08 [3/5] PS1_W16 [4/5] PS1_W17 [4/5]
Student dysponuje podstawową wiedzą o wybranych zaburzeniach psychicznych (opisywanych w systemie klasyfikacyjnym ICD-10), ich uwarunkowaniach, objawach, mechanizmach powstawania, leczeniu i profilaktyce oraz zna stosowane w psychologii i medycynie kryteria rozróżnienia zdrowia psychicznego od zaburzeń oraz konsekwencje ich stosowania [PS_EP_2]
PS1_W01 [3/5] PS1_W02 [4/5] PS1_W10 [3/5] PS1_W21 [4/5]
Student posiada informacje o regulacjach prawnych dotyczących leczenia psychiatrycznego [PS_EP_3]
PS1_W01 [3/5] PS1_W03 [1/5] PS1_W04 [1/5] PS1_W05 [1/5] PS1_W14 [2/5] PS1_W16 [3/5] PS1_W17 [1/5] PS1_W22 [4/5]
Student potrafi identyfikować najczęściej występujące przejawy zaburzeń psychicznych oraz zaproponować dalsze postępowanie specjalistyczne [PS_EP_4]
PS1_U01 [5/5] PS1_U02 [2/5] PS1_U05 [4/5] PS1_U06 [1/5] PS1_U07 [5/5] PS1_U08 [5/5] PS1_U10 [4/5] PS1_U11 [1/5] PS1_U14 [2/5] PS1_U15 [3/5] PS1_U16 [5/5] PS1_U17 [3/5]
Student potrafi zaplanować adekwatną interwencję w sytuacji ujawnienia przestępstwa wobec osoby nieletniej [PS_EP_5]
PS1_U06 [1/5] PS1_U08 [3/5] PS1_U09 [2/5] PS1_U10 [5/5] PS1_U14 [3/5] PS1_U15 [2/5] PS1_U16 [5/5] PS1_U17 [3/5]
Ma świadomość użyteczności wiedzy z zakresu psychopatologii w praktyce zawodowej pracownika socjalnego [PS_EP_6]
PS1_K01 [3/5] PS1_K08 [1/5]
Ma przekonanie o sensie i potrzebie etycznej oraz profesjonalnej pracy z klientami [PS_EP_7]
PS1_K06 [2/5] PS1_K07 [2/5] PS1_K08 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PS_EP _w_1]
- weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: egzamin ustny / pisemny, zadanie problemowe, projekt (indywidualny, grupowy), praca w formie pisemnej, gdzie konieczne jest wykazanie się określoną wiedzą i umiejętnościami, np. esej, recenzja, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie * egzamin pisemny lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
PS_EP_1 PS_EP_2 PS_EP_3
Sprawdzian [PS_EP _w_2]
- weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: kolokwium ustne/pisemne, test otwarty / wyboru, sprawdzian*, praca wymagająca określonych umiejętności i wiedzy np.: recenzja, case study, projekt (indywidualny, grupowy), zadania problemowe, sprawozdanie, portfolio, prezentacja z dyskusją, prowadzenie / udział w dyskusji, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie * kolokwium, sprawdzian lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
PS_EP_1 PS_EP_2 PS_EP_3 PS_EP_4 PS_EP_5 PS_EP_6 PS_EP_7
Aktywność własna studenta (opcjonalnie) [PS_EP_w_3]
Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w oparciu o treści zajęć, wskazaną w sylabusie literaturę i doświadczenia własne
PS_EP_4 PS_EP_5 PS_EP_6 PS_EP_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_EP_fs_1]
Prezentacja multimedialna Analiza przypadków klinicznych
15
Lektura podstawowej i uzupełniającej literatury przedmiotu
15 Egzamin [PS_EP _w_1]
ćwiczenia [PS_EP _fs_2]
Ćwiczenia prowadzone z zastosowaniem dyskusji problemowej, burzy mózgów, pracy w grupach, pracy z tekstem, a także z zastosowaniem metod podających
15
Wnikliwe zapoznanie się z zadaną literaturą, opanowanie wiedzy przekazanej w trakcie zajęć.
15 Sprawdzian [PS_EP _w_2] Aktywność własna studenta (opcjonalnie) [PS_EP_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)