Social dimensions of information limits Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: 02-S1BN12.2019

Nazwa modułu: Social dimensions of information limits
Kod modułu: 02-BN-S1-OPSD05
Kod programu: 02-S1BN12.2019
Semestr: semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: angielski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
W ramach modułu studenci zdobywają wiedzę z zakresu społecznych aspektów kultury informacyjnej, przyczyn i konsekwencji niskiego poziomu kompetencji informacyjnych jako wskaźników wykluczenia społecznego. Poznają założenia modeli kompetencji informacyjnych/filarów alfabetyzacji informacyjnej. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do modelowania zachowań społecznych uwzględniających zadania ekologii informacji jako odpowiedzi na wyzwania informacyjne XXI w. Moduł prowadzony jest w języku angielskim, co daje możliwość rozwijania kompetencji także w zakresie recepcji angielskojęzycznych tekstów naukowych.
Wymagania wstępne:
Wymagana znajomość języka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym, kompetencje językowe odpowiadające poziomowi B2 zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student dysponuje wiedzą z zakresu uwarunkowań kształtowania kultury informacyjnej jednostki i zbiorowości w e-społeczeństwie. Zna desygnaty pojęć: piśmienność informacyjna, alfabetyzm informacyjny, alfabetyzm funkcjonalny i jego komponenty. [OPSD05_1]
K_W06 [4/5] K_W07 [4/5]
Student potrafi rozpoznać elementy kultury informacyjnej, zwłaszcza kompetencje, potrzeby i zachowania informacyjne. Ma świadomość barier w dostępie do informacji rozpatrywanych w aspektach: psychologicznym, pedagogicznym, socjologicznym i ekonomicznym. [OPSD05_2]
K_U02 [5/5] K_U10 [5/5]
Student umie poddać analizie wyniki badań kompetencji informacyjnych społeczeństwa polskiego, określić przyczyny i społeczne konsekwencje niskiego poziomu alfabetyzmu informacyjnego Polaków. [OPSD05_3]
K_U13 [4/5] K_K03 [4/5]
Student jest zdolny do inicjatyw mających na celu zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu jako rodzajowi wykluczenia społecznego, umie podejmować działania na rzecz zaspokajania potrzeb informacyjnych społeczeństwa oraz modelowania zachowań użytkowników informacji. [OPSD05_4]
K_U09 [5/5] K_K04 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena ciągła [OPSD05_w_1]
Ustna lub pisemna bieżąca ocena zasobu wiadomości i poprawności wykonywania ćwiczeń praktycznych podczas zajęć oraz w ramach pracy własnej, zgodnie z wymaganiami wyznaczonymi przez prowadzącego.
OPSD05_1 OPSD05_2 OPSD05_3 OPSD05_4
Kolokwium [OPSD05_w_2]
Sprawdzian ustny lub test pisemny weryfikujący poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu społecznych aspektów barier informacyjnych.
OPSD05_1 OPSD05_2 OPSD05_3 OPSD05_4
Projekt [OPSD05_w_3]
Indywidualny lub zespołowy projekt z zakresu zapobiegania wykluczeniu cyfrowemu jako wykluczeniu społecznemu.
OPSD05_3 OPSD05_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [OPSD05_fs_1]
Zajęcia ćwiczeniowe w języku angielskim z wykorzystaniem metody projektu, dyskusji panelowej oraz seminaryjnej.
30
Samodzielna analiza materiału źródłowego. Lektura uzupełniająca zgodna z zaleceniami prowadzącego. Przygotowanie projektów zgodnie z wymogami prowadzącego.
30 Ocena ciągła [OPSD05_w_1] Kolokwium [OPSD05_w_2] Projekt [OPSD05_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)