Praktyka badań kultury czytelniczej Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: 02-S1BN12.2019

Nazwa modułu: Praktyka badań kultury czytelniczej
Kod modułu: 02-BN-S1-PBKC02
Kod programu: 02-S1BN12.2019
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę z zakresu czytelnictwa współczesnego – uwarunkowań społeczno-kulturowych, badań ilościowych i jakościowych społecznego zasięgu książki w Polsce, analfabetyzmu funkcjonalnego. Celem modułu jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności pozwalające na praktyczne wykorzystanie technik uczenia się i zapamiętywania, a także metod i standardów diagnozowania efektywności czytania oraz określania poziomu kultury czytelniczej
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu kultury czytelniczej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna rozmiary czytelnictwa w Polsce i na świecie – wskaźniki ilościowe i jakościowe. Ma wiedzę na temat motywacji czytelniczych, dróg czytelnika do książki, kanonu lektur i „instytucji” bestselleru. Zna charakterystykę publiczności czytelniczej pod względem społeczno-demograficznym [PBKC02_1]
K_W02 [4/5] K_W04 [4/5]
Student ma pogłębioną wiedzę o zjawisku analfabetyzmu funkcjonalnego, zwłaszcza w odniesieniu do kompetencji czytelniczych społeczeństwa polskiego. Potrafi wskazać i poddać analizie przyczyny oraz (w wymiarze indywidualnym i społecznym) skutki absencji czytelniczej społeczeństwa polskiego [PBKC02_2]
K_W06 [5/5]
Student potrafi określić techniki i metody badawcze stosowane na gruncie badań czytelnictwa. Jest zdolny do prowadzenia badań, wyznaczania grupy reprezentatywnej, opracowania materiału, analizy, interpretacji i prezentacji ich wyników [PBKC02_3]
K_W10 [5/5]
Student umie określić czytanie jako proces psychofizyczny. Potrafi odróżniać i stosować w praktyce wielorakie techniki czytania, a także ćwiczenia stymulujące czytanie intensywne, a zarazem eliminujące wady tradycyjnego czytania. Jest w stanie opracować sprawdzian szybkości czytania i określać stopień rozumienia tekstu. Student potrafi rozpoznać specyficzne trudności w nauce czytania oraz stosować w praktyce podstawowe formy reedukacji czytelniczej osób z trudnościami w czytaniu [PBKC02_4]
K_U02 [4/5] K_U04 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena ciągła [PBKC02_w_1]
Bieżąca weryfikacja (w formie ustnej lub pisemnej) przyswojonej wiedzy, zgodnie z wymogami określonymi przez prowadzącego.
PBKC02_1 PBKC02_2 PBKC02_3 PBKC02_4
Sprawdzian [PBKC02_w_2]
Test (ustny lub pisemny) sprawdzający stopień opanowania zrealizowanego materiału
PBKC02_1 PBKC02_2 PBKC02_3 PBKC02_4
Projekt [PBKC02_w_3]
Praca w grupach mająca na celu opracowanie narzędzi do badań społecznego zasięgu książki, sprawności czytania i zapobiegania dysfunkcjom w tym zakresie
PBKC02_3 PBKC02_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [CZ05_fs_1]
Metoda podająca (wykład informujący, objaśnienie, wyjaśnienie). Metoda problemowa (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
15
Lektura uzupełniająca zgodna z zaleceniami prowadzącego.
45 Sprawdzian [PBKC02_w_2]
ćwiczenia [CZ05_fs_2]
Metoda problemowa, metoda zadaniowa, dyskusja aktywizująca.
30
Przygotowanie prezentacji i projektów zgodnie z wymogami prowadzącego
30 Ocena ciągła [PBKC02_w_1] Sprawdzian [PBKC02_w_2] Projekt [PBKC02_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)