Grafika komputerowa Kierunek studiów: Mechatronika
Kod programu: 08-S1MCH12.2019

Nazwa modułu: Grafika komputerowa
Kod modułu: B14
Kod programu: 08-S1MCH12.2019
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do tworzenia, edytowania grafiki za pomocą komputera oraz zapoznanie z techniką tworzenia animacji komputerowej 3D, przedstawienie możliwości technik animacyjnych do wizualizacji różnorodnych zjawisk w naukach technicznych i inżynieryjnych. Wiedza teoretyczna prezentowana podczas wykładu powinna być wykorzystana do tworzenia dokumentów podczas pracy w laboratorium komputerowym oraz podczas pracy własnej studenta. Wprowadzenie – pojęcie barwy, fizjologia widzenia barw. Reprezentacje barw i półtonów w urządzeniach komputerowych - modele barw, konwersja. Podział na grafikę rastrową i wektorową – charakterystyczne cechy. Formaty zapisu grafiki rastrowej. Możliwości modyfikacji grafiki rastrowej. Kompresja danych bezstratna i stratna, optymalizacja palety barw, dithering, antyaliasing, grafika wielowarstwowa, przezroczystość, kanał alfa, korekcja Gamma. Techniki edycyjne grafiki rastrowej. Operacje na warstwach i kanałach. Możliwości edycji grafiki wektorowej. Formaty zapisu grafiki wektorowej. Wektoryzacja. Skanowanie materiałów graficznych. Fotografia cyfrowa, sposoby zapisu informacji. Edycja fotografii oraz materiałów skanowanych. Technika HDR. Przygotowanie grafiki na potrzeby publikacji na stronie WWW. Wybór między formatami GIF, a JPG. Optymalizacja kompresji. Tworzenie modeli siatkowych oraz wykorzystywanie modyfikatorów. Operowanie kamerą i manipulowanie oświetleniem. Rendering i wstęp do animacji.
Wymagania wstępne:
Wymagane jest zaliczenie modułów: Grafika inżynierska, Technologie informacyjne.
Literatura podstawowa:
J.D. Foley i inni: Wprowadzenie do grafiki komputerowej. Warszawa, WNT, 1995. W. Pastuszak, Barwa w grafice komputerowej, PWN, Warszawa 2000 W. Malina, S. Ablameyko, W. Pawlak: Podstawy cyfrowego przetwarzania obrazów. Warszawa, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, 2002. A. Benicewicz-Miazga: Grafika w biznesie, Helion, 2005. J. Gumster, R. Shimonski: GIMP Biblia, Helion, 2011. K. Cieśla: Inkscape. Zaawansowane funkcje programu, Helion, 2013. Kamil Kuklo, Jarosław Kolmaga, Blender. Kompendium, Helion 2007. Tony Mullen, Blender. Mistrzowskie animacje 3D, Helion, 2010. B. Simonds: Blender. Praktyczny przewodnik po modelowaniu, rzeźbieniu i renderowaniu, Helion, 2014.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma niezbędną wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą podstaw percepcji koloru i technicznych sposobów zapisu barwy oraz konwersji pomiędzy różnymi modelami zapisu koloru. [B14_1]
K_W11 [2/5] K_U01 [2/5]
Ma wiedzę o zasadniczych sposobach zapisu grafik wektorowych i rastrowych (z uwzględnieniem zagadnień kompresji bezstratnej i stratnej). Zna podstawowe elementy graficzne i liternictwo. Potrafi zaplanować, stworzyć i edytować średnio złożone grafiki wektorowe i rastrowe. Potrafi dokonać podstawowej edycji zdjęć fotograficznych oraz wykonać proste fotomontaże (przekształcenia geometryczne, transformacje na obiektach). Potrafi analizować, wybrać format zapisu, zaproponować metody kompresji i wykonać konwersję grafik na potrzeby mediów elektronicznych. Posiada wiedzę na temat cyfrowej prezentacji obrazu (rozdzielczość, antyaliasing, dithering, kanał alfa, tryby kolorów). [B14_2]
K_W11 [3/5] K_U01 [4/5] K_U05 [4/5]
Posiada wiedzę teoretyczną o właściwościach obiektów animacji, planowaniu linii czasu. Ma umiejętności tworzenia modeli siatkowych oraz stosowania modyfikatorów. Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą operowania kamerą, rodzajami światła, manipulowania oświetleniem oraz renderingu i potrafi zastosować tą wiedzę w konstrukcji sceny 3D. Potrafi przygotować kilkusekundową animację zawierającą ruch obiektów, kamery lub/i oświetlenia. [B14_3]
K_W11 [3/5] K_U01 [4/5] K_U05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie wykładu [B14_w_1]
Test sprawdzający wiedzę z treści przekazanej na wykładzie (31 pytań).
B14_1 B14_2 B14_3
Ćwiczenia laboratoryjne [B14_w_2]
Zaliczenie przez prowadzącego projektów wykonywanych na zajęciach laboratoryjnych, kolokwia praktyczne, projekt zaliczeniowy.
B14_1 B14_2 B14_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [B14_fs_1]
Podanie treści w formie werbalnej z wykorzystaniem wizualizacji (wykład z prezentacją wizualną).
15
Analiza przedstawionych na wykładze treści.
15 Zaliczenie wykładu [B14_w_1]
laboratorium [B14_fs_2]
Ćwiczenia w laboratorium komputerowym - wykonanie przykładowych projektów.
45
Analiza dokumentacji programów. Indywidualne przygotowywanie projektów.
25 Ćwiczenia laboratoryjne [B14_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)