Główne kierunki filmu światowego Kierunek studiów: Kulturoznawstwo
Kod programu: 02-N1KU13.2019

Nazwa modułu: Główne kierunki filmu światowego
Kod modułu: 02-K01N-12-49
Kod programu: 02-N1KU13.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł Główne kierunki filmu światowego obejmuje: chronologiczny opis zjawisk występujących w kinie światowym w latach 1945–1980, wyodrębnienie nurtów i szkół (neorealizm, „młodzi gniewni”, francuska „nowa fala”, czeska szkoła filmowa), analizę poetyk wybranych formacji, a także rekonstrukcję społeczno-politycznych oraz technologiczno-kulturowych kontekstów funkcjonowania powojennego kina. Student rozpoznaje i potrafi przyjąć perspektywę szerszą aniżeli skupiającą uwagę na roli arcydzieł. W kręgu refleksji znajdują się więc zarówno zagadnienia awangard filmowych, jak i filmów artystycznych rozpowszechnianych za pośrednictwem dużych sieci dystrybucyjnych oraz kina gatunkowego. Główny wątek krytycznej reinterpretacji omawianych zjawisk stanowią pytania dotyczące kulturowych konsekwencji przemian w kinie światowym.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
Literaturę każdorazowo określa prowadzący (szczegóły w sylabusie).
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi pracować w grupie [49_K02]
02-KO1SN-12_U15 [5/5]
sprawnie i ze zrozumieniem posługuje się specjalistyczną terminologią historycznofilmową; umie wskazać najważniejsze kulturowe konsekwencje przemian w kinie światowym [49_U04]
02-KO1SN-12_U04 [5/5]
rozpoznaje i potrafi wykazać cechy charakterystyczne filmów należących do określonego nurtu czy szkoły (np.: Kino Młodych Gniewnych, amerykańskie kino kontestacji, szkoła czeska) [49_U05]
02-KO1SN-12_U05 [5/5]
potrafi konstruować interpretacje filmów z uwzględnieniem ich społeczno-historycznego oraz politycznego kontekstu [49_U06]
02-KO1SN-12_U06 [5/5]
bierze efektywny udział w dyskusji, potrafi umiejętnie argumentować na rzecz przyjętego stanowiska [49_U09]
02-KO1SN-12_U09 [5/5]
potrafi zdefiniować i wyjaśnić kluczowe pojęcia, takie jak: neorealizm, kino autorskie, polityka autorska, nowa fala, kino kontestacji, free cinema, cinema vérité, kino gatunkowe [49_W02]
02-KO1SN-12_W02 [5/5]
ma uporządkowaną wiedzę ogólną ma temat zjawisk występujących w kinie światowym w latach 1945-1980; posiada wiedzę o kontekście społeczno-politycznym i kulturowym poszczególnych nurtów i szkół badawczych [49_W03]
02-KO1SN-12_W03 [5/5]
ma uporządkowaną szczegółową wiedzę dotyczącą specyfiki odrębnych nurtów i szkół. Jest świadomy wpływu, jaki na rozwój sztuki filmowej wywarli: C. Zavattini, V. De Sica, M. Antonioni, J-L. Godard, F. Truffaut, A. Resnais, M. Forman, L. Anderson, T. Richardson, R. Altman, F.F. Coppola, J. Cassavetes, S. Peckinpah, S. Kubrick, A. Tarkowski, R.W. Fassbinder, W. Herzog, W. Wenders, orientuje się w roli, jaką odegrały w kinematografiach narodowych wybrane filmy wyżej wymienionych reżyserów oraz jaki miały wpływ na kinematografię światową [49_W04]
02-KO1SN-12_W04 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji
49_K02 49_U04 49_U05 49_U06 49_U09
egzamin (pisemny lub ustny) w zależności od decyzji prowadzącego [02-KO1SN-12-w_e]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
49_U04 49_U05 49_U06 49_U09 49_W02 49_W03 49_W04
obserwacja weryfikująca [02-KO1SN-12-w_o]
ocena postaw i kompetencji
49_K02 49_U09
sprawdzian ustny [02-KO1SN-12-w_s]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
49_U04 49_U05 49_U06 49_U09 49_W02 49_W03 49_W04
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-KO1N-12-f_l]
praca z podręcznikami, lekturami historycznofilmowymi obejrzanym materiałem audiowizualnym, dyskusja dydaktyczna.
20
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, praca analityczno-interpretacyjna nad obejrzanym materiałem audiowizualnym obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę
25 dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d] obserwacja weryfikująca [02-KO1SN-12-w_o] sprawdzian ustny [02-KO1SN-12-w_s]
wykład [02-KO1N-12-f_w]
wykład wprowadzający w problematykę historycznofilmową z zakresu kina w latach 1945-1980.
20
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę, zapoznanie się ze wskazanymi filmami
50 egzamin (pisemny lub ustny) w zależności od decyzji prowadzącego [02-KO1SN-12-w_e]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)