Historycznojęzykowe uwarunkowania etnolektu śląskiego
Field of study: Silesian Studies
Programme code: 02-N2SL15.2015
| Module name: | Historycznojęzykowe uwarunkowania etnolektu śląskiego |
|---|---|
| Module code: | SL-S2-HJUS |
| Programme code: | 02-N2SL15.2015 |
| Semester: |
|
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | course work |
| ECTS credits: | 2 |
| Description: | W ramach przedmiotu zostaną wyłożone elementy gramatyki historycznej języka polskiego z uwzględnieniem cech językowych (przede wszystkim fonetycznych i morfologicznych: fleksyjnych i w mniejszym stopniu słowotwórczych), które są ważne z punktu widzenia rozwoju śląszczyzny. Uwzględnione zostaną elementy gramatyki porównawczej (historycznej) etnolektu śląskiego i innych języków słowiańskich. W rezultacie student zyska umiejętność wskazania źródła, pochodzenia pewnych właściwości językowych (fonetycznych, fleksyjnych, słowotwórczych), opisania ich rozwoju, wskazania podobieństw i różnic rozwojowych w stosunku do języka polskiego i ewentualnie innych języków słowiańskich, głównie z grupy języków zachodniosłowiańskich (czeski). |
| Prerequisites: | brak |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o języku, zna historyczne uwarunkowania współczesnych zjawisk językowych [SL-S2-HJUS_1] |
SL_W03 [1/5] |
zna współczesne metody i metodologie językoznawcze [SL-S2-HJUS_2] |
SL_W07 [1/5] |
potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować oraz interpretować fakty językowe i wykorzystywać w tym celu źródła historyczne [SL-S2-HJUS_3] |
SL_U01 [1/5] |
potrafi wykorzystywać wiedzę i metodologie językoznawcze ze szczególnym uwzględnieniem metodologii historycznojęzykowych [SL-S2-HJUS_4] |
SL_U03 [1/5] |
rozumie potrzebę uzupełniania i rozwoju własnej wiedzy na temat języka, a także zapoznawania się z metodami badań językoznawczych [SL-S2-HJUS_5] |
SL_K01 [2/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| test z pytaniami otwartymi [SL-S2-HJUS_w_1] | nazwanie wskazanych zjawisk i procesów historycznojęzykowych, wskazanie czasu zachodzenia poszczególnych zjawisk i procesów oraz ich zasięgu terytorialnego |
SL-S2-HJUS_1 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [SL-S2-HJUS _fs_1] | omówienie najważniejszych zjawisk i procesów historycznojęzykowych, prezentacja tablic chronologicznych, prezentacja przykładowych rekonstrukcji historycznojęzykowych |
10 | lektura wskazanych fragmentów podręczników i artykułów, próby własnych analiz historycznojęzykowych |
40 |
test z pytaniami otwartymi [SL-S2-HJUS_w_1] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||