Podstawy fizyki: elektryczność i magnetyzm Kierunek studiów: Geofizyka
Kod programu: 04-S1GZ12.2014

Nazwa modułu: Podstawy fizyki: elektryczność i magnetyzm
Kod modułu: 04-GZ-S1-GF006
Kod programu: 04-S1GZ12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Opis:
Podczas wykładu student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami: - Elektrostatyka: Ładunki elektryczne i pola, zasada zachowania ładunku. - Natężenie pola elektrostatycznego. - Prawo Coulomba. Prawo Gaussa. - Energia układu ładunków. Praca w polu elektrostatycznym. Potencjał elektryczny: Różnica potencjałów i potencjał. - Gradient, dywergencja i rotacja. Twierdzenie Gausa i Stokesa. Twierdzenie o jednoznaczności. Kondensatory i pojemność. - Prąd elektryczny: Prądy stacjonarne. Przewodnictwo elektryczne i prawo Ohma. Opór przewodnika. - Pola wokół poruszających się ładunków: Pole elektryczne od ładunku punktowego poruszającego się ze stałą prędkością. Pole przyspieszanego lub hamowanego ładunku. Oddziaływania między ładunkami w ruchu. - Pole magnetyczne: Definicja i właściwości pola magnetycznego. Prawo Biota-Savarta. Potencjał wektorowy. - Transformacja pól. - Zjawisko Halla. - Indukcja elektromagnetyczna. - Ruch pręta w jednorodnym i niejednorodnym polu magnetycznym. - Prawo indukcji Faradaya. Indukcja własna i wzajemna. Energia pola magnetycznego. - Równania Maxwella. - Obwody prądu zmiennego: Obwód rezonansowy. Prąd zmienny. Obwody prądu zmiennego. Przewodność i oporność pozorna (zawada). Moc i energia prądu zmiennego. - Pola elektryczne w materii: Dielektryki. Tensor polaryzowalności. Wektory E, D i P. Polaryzacja w zmiennych polach. - Pola magnetyczne w materii: Opole pętli z prądem. Spin i moment magnetyczny elektronu. Podatność magnetyczna. Wektory H, B i M. Na zajęciach konwersatoryjnych student: - Stosuje poznane jednostki i potrafi je przeliczać; - Do rozwiązywania zadań i zagadnień fizycznych wykorzystuje rachunek wektorowy, różniczkowy i całkowy. Uczy się rozwiązywania równań różniczkowych i stosowania przybliżeń w fizyce. - Utrwala wyprowadzone podczas wykładu wybrane wzory i zapamiętuje przykłady; - Uczy się matematycznej i fizycznej interpretacji rozwiązań zadań. W ramach pracy własnej student: - W oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą dąży do utrwalenia pozyskanej wiedzy; - Doskonali umiejętności matematyczne niezbędne do rozwiązywania zadań i problemów w fizyce; - Podejmuje próby rozwiązania zadań zaproponowanych przez prowadzącego konwersatorium.
Wymagania wstępne:
Wiedza z podstaw fizyki i matematyki w zakresie szkół licealnych. Umiejętność abstrakcyjnego myślenia.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna sposoby wykorzystania praw elektryczności (E) i magnetyzmu (M) w technice; zna działanie podstawowych urządzeń elektro-magnetycznych [GF_006_1]
GF1_W02 [3/5]
potrafi rozwiązywać problemy fizyczne z zakresu E i M, wykorzystując rachunek wektorowy, różniczkowy i całkowy [GF_006_2]
GF1_W03 [4/5]
zna podstawowe prawa i twierdzenia z zakresu E i M [GF_006_3]
GF1_W12 [5/5]
rozumie oraz potrafi wytłumaczyć prawa i zasady E i M wykorzystując język matematyki [GF_006_4]
GF1_W15 [4/5]
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu E i M i dostępne źródła informacji w celu opisu działania prostych urządzeń elektro-magnetycznych [GF_006_5]
GF1_U03 [4/5]
rozumie literaturę z zakresu E i M na poziomie podstawowym, potrafi korzystać z podręczników i tablic [GF_006_6]
GF1_U05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [GF_006_w_1]
Dwa razy w semestrze; termin kolokwium podany do wiadomości studentów przed rozpoczęciem zajęć w semestrze. Zadania rozwiązywane na konwersatorium lub w dużym stopniu podobne do zadań rozwiązywanych na konwersatorium; skala ocen 2, 3, 3.5, 4, 4.5, 5;
GF_006_2 GF_006_3 GF_006_4
Aktywność na zajęciach [GF_006_w_2]
Rozwiązywanie zadań, interpretacja fizyczna wyniku, odpowiedzi ustne; udział w dyskusji; skala ocen 2, 3, 3.5, 4, 4.5, 5;
GF_006_1 GF_006_3 GF_006_4 GF_006_5 GF_006_6
Egzamin pisemny lub egzamin ustny [GF_006_w_3]
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie konwersatorium. Zakres materiału – wszystkie zagadnienia omawiane na wykładach; skala ocen 2, 3, 3.5, 4, 4.5, 5.
GF_006_1 GF_006_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [GF_006_fs_1]
Podczas wykładu prezentuje się zagadnienia z E i M z wykorzystaniem tablicy oraz prezentacji komputerowych. Wykłady uzupełniane są eksperymentalną prezentacją omawianych zjawisk fizycznych.
30
Praca z notatkami z wykładu, praca z podręcznikami;
15
konwersatorium [GF_006_fs_2]
Rozwiązywanie zadań rachunkowych na tablicy: sprecyzowanie problemu, wybór metody, przeprowadzenie obliczeń i dyskusja wyników; omawianie przykładów zasugerowanych przez wykładowcę; możliwość wykorzystania komputerów
30
Przyswojenie wiedzy z wykładów; Praca z podręcznikiem i zbiorami zadań
15 Kolokwium [GF_006_w_1] Aktywność na zajęciach [GF_006_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)