Bioetyka Kierunek studiów: Biologia żywności i żywienia
Kod programu: 01-S2BZ16.2016

Nazwa modułu: Bioetyka
Kod modułu: 2BZ_01
Kod programu: 01-S2BZ16.2016
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł „Bioetyka” ma na celu zapoznanie studenta i przygotowanie go do dokonania oceny rozmaitych sytuacji związanych z ingerencją człowieka w fenomen życia. Przedstawione zostaną źródła współczesnego myślenia prośrodowiskowego, głównie w oparciu o osiągnięcia współczesnej ekologii naukowej. Prezentowane będą przesłanki i prekursorzy bioetyki, w tym etyki środowiskowej, oraz różne kierunki tego nurtu myślenia. Przedstawione i przedyskutowane będą etyczne aspekty uregulowań prawnych dotyczące organizmów żywych i środowiska przyrodniczego, założenia etyki wyzwolenia zwierząt oraz zasady humanitarnej metodyki doświadczalnej. Poddane krytycznej analizie zostaną postawy ludzkie wobec organizmów żywych i przyrody, różne rozwiązania w odniesieniu do przykładowych sytuacji konfliktów środowiskowych oraz różnorodne aspekty związane ze stosowaniem genetycznie modyfikowanych organizmów.
Wymagania wstępne:
wiedza ogólna z biologii na poziomie licencjatu
Literatura podstawowa:
jak: Literatura obowiązkowa w sylabusie
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
wyjaśnia stan wiedzy o funkcjonowaniu biosfery, opisuje przyczyny kryzysu ekologicznego i przedstawia wielostronne powiązania człowieka z przyrodą. [2BZ_01_1]
2BZ_W03 [4/5] 2BZ_W07 [4/5] 2BZ_W18 [4/5]
przedstawia charakterystykę głównych wartości etycznych obecnych w różnych nurtach bioetyki. [2BZ_01_2]
2BZ_W11 [5/5] 2BZ_W18 [4/5]
analizuje założenia głównych nurtów w bioetyce i etyce środowiskowej, zna jej czołowych reprezentantów i prekursorów. [2BZ_01_3]
2BZ_W18 [4/5]
wymienia najważniejsze etyczne regulacje zawarte w obowiązujących dokumentach prawnych dot. przyrody i organizmów żywych. [2BZ_01_4]
2BZ_W05 [4/5] 2BZ_W06 [4/5] 2BZ_W18 [4/5]
proponuje rozwiązania uargumentowane etycznie do różnorodnych działań człowieka wobec przyrody i organizmów żywych. [2BZ_01_5]
2BZ_U02 [4/5] 2BZ_U10 [5/5]
rozpoznaje motywy własnych decyzji w odniesieniu do zachowań mających wpływ na inne formy życia. [2BZ_01_6]
2BZ_U03 [4/5] 2BZ_U10 [5/5]
przedstawia własną ocenę przykładowych zachowań ludzkich odnoszących się do świata żywego. [2BZ_01_7]
2BZ_K01 [4/5] 2BZ_K09 [4/5]
wybiera i przedstawia sposoby eksploatacji przyrody bez jej niszczenia. [2BZ_01_8]
2BZ_K01 [4/5] 2BZ_K09 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [2BZ_01_w_1]
Kolokwium na ostatnim spotkaniu, obejmujące treści teoretyczne z wykładów i ćwiczeń
2BZ_01_1 2BZ_01_2 2BZ_01_3 2BZ_01_4
Esej [2BZ_01_w_2]
Napisanie kilkustronicowej pracy pisemnej na jeden z wybranych z listy tematów
2BZ_01_3 2BZ_01_5 2BZ_01_7 2BZ_01_8
Ocena ciągła aktywności studenta na zajęciach [2BZ_01_w_3]
Ocenie podlegają wystąpienia ustne, umiejętność wyciągania wniosków, aktywność w trakcie dyskusji
2BZ_01_5 2BZ_01_6 2BZ_01_7 2BZ_01_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [2BZ_01_fs_1]
Wykład w postaci prezentacji multimedialnej, z wykorzystaniem zasobów Internetu: prezentacja wywiadów, fragmentów wykładów omawianych postaci, fragmentów filmów
15
Praca z podręcznikiem, analiza lektury uzupełniającej (pdf-y artykułów, linki do stron internetowych), zapoznanie z wybranymi modułami kursu e-learningowego pt. „Filozoficzne i etyczne aspekty ochrony środowiska” (Centrum Kształcenia na Odległość UŚ), przygotowanie do kolokwium
10 Kolokwium [2BZ_01_w_1]
konwersatorium [2BZ_01_fs_2]
Dyskusja nt. wybranych dylematów etycznych w biologii; studium przypadku zastosowane w odniesieniu do określonych konfliktów środowiskowych; gry dydaktyczne stosowane w celu utrwalenia treści z wykładów oraz zdobycia uzupełniającej wiedzy z zakresu omawianych zagadnień
15
Praca z podręcznikiem, analiza lektury uzupełniającej (pdf-y artykułów, linki do stron internetowych), zapoznanie z wybranymi modułami kursu e-learningowego pt. „Filozoficzne i etyczne aspekty ochrony środowiska” (Centrum Kształcenia na Odległość UŚ), napisanie eseju
15 Esej [2BZ_01_w_2] Ocena ciągła aktywności studenta na zajęciach [2BZ_01_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)