Fizjologia z cytofizjologią
Kierunek studiów: Fizyka medyczna
Kod programu: 03-S1FM12.2018

Nazwa modułu: | Fizjologia z cytofizjologią |
---|---|
Kod modułu: | 0305-1FM-13-11 |
Kod programu: | 03-S1FM12.2018 |
Semestr: | semestr zimowy 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Na wykładzie student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami:
Środowisko wewnętrzne ustroju i regulacja homeostazy. Pobudliwość, podstawowe pojęcia, potencjał błonowy, czynnościowy - definicje, składowe elektryczne. Fizjologia mięśni szkieletowych i gładkich, synapsy nerwowo-mięśniowe. Obwodowy i ośrodkowy układ nerwowy, odruchy i wyższe czynności nerwowe. Receptory, definicja i podział. Układ krążenia, hemodynamika, cykl pracy serca, regulacja czynności serca. Funkcja układu oddechowego, regulacja oddychania. Układ pokarmowy, czynność wydzielnicza, wchłanianie i motoryka. Funkcje i budowa układu dokrewnego i moczowego. Struktura i funkcjonowanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej. Cykl komórkowy. Podział materiału jądrowego i komórki: mitoza, mejoza, cytokineza. Organizacja komórek w tkanki - połączenia międzykomórkowe, substancja międzykomórkowa. Typy komórek i tkanek, specjalizacja komórek.
Na zajęciach laboratoryjnych student zapoznaje się i wykonuje następujące zadania:
Zasady działania mikroskopu. Oglądanie rozmazów krwinek czerwony i białych. Oznaczanie grup krwi. Oznaczanie Rh . Pomiar ciśnienia tętniczego krwi i badanie tętna. Wpływ grawitacji na ciśnienie krwi i częstość skurczów serca. EKG. Wyznaczanie osi elektrycznej serca. Test sprawnościowy W 170. Oznaczanie BMI. Badanie sprawności układu krążenia. Spirometria – badanie sprawności układu oddechowego. Badanie ostrości wzroku. Badanie pola widzenia. Badanie odruchów bezwarunkowych. Pomiar czasu odruchu.
|
Wymagania wstępne: | Podstawy fizjologii i cytologii człowieka ze szkoły średniej |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna podstawy anatomii, cytologii i fizjologii człowieka [1FM_11_1] |
KFM_W14 [3/5] |
zna i rozumie podstawowe pojęcia fizjologiczne i mechanizmy regulujące procesy fizjologiczne [1FM_11_2] |
KFM_W11 [2/5] |
zna podstawowe aspekty budowy i działania podstawowej aparatury wykorzystywanej w diagnostyce medycznej [1FM_11_3] |
KFM_W10 [3/5] |
umie zastosować proste urządzenia medyczne do wykorzystania w diagnostyce medycznej [1FM_11_4] |
KFM_U07 [4/5] |
potrafi zinterpretować wynik podstawowego badania diagnostycznego [1FM_11_5] |
KFM_U08 [3/5] |
umie pracować w grupie przyjmując w niej różne role; rozumie podział zadań i konieczność wywiązywania się jednostki
z powierzonego zadania
[1FM_11_6] |
KFM_K03 [5/5] |
zna ograniczenia własnej wiedzy fizjologicznej [1FM_11_7] |
KFM_K01 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
aktywność na zajęciach [1FM_11_w_2] | sprawdzanie wiadomości na początku zajęć - odpowiedź ustna; udział w dyskusji, ocena aktywności studenta i wykonania przez niego zadania; skala ocen 2-5, ocena końcowa równa średniej ocen końcowych |
1FM_11_1 |
Egzamin pisemny/ustny/testowy [1FM_11_w_4] | warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium; zakres materiału- wszystkie zagadnienia omawiane na wykładach; skala ocen 2-5 |
1FM_11_3 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [1FM_11_fs_1] | wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych |
30 | praca z podręcznikiem |
30 |
Egzamin pisemny/ustny/testowy [1FM_11_w_4] |
laboratorium [1FM_11_fs_2] | wstępne omówienie tematu zajęć, wykonanie zadań zgodnych z tematem zajęć, dyskusja i omówienie otrzymanych wyników |
15 | przyswojenie wiedzy z wykładów, praca z podręcznikiem |
20 |
aktywność na zajęciach [1FM_11_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |