Podstawy anatomii prawidłowej człowieka
Kierunek studiów: Fizyka medyczna
Kod programu: 03-S1FM12.2018

Nazwa modułu: | Podstawy anatomii prawidłowej człowieka |
---|---|
Kod modułu: | 0305-1FM-12-10 |
Kod programu: | 03-S1FM12.2018 |
Semestr: | semestr letni 2018/2019 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Opis: | W trakcie wykładów student zapoznaje się:
● z krótką historią anatomii człowieka,
● z ujednoliceniem opisu ciała człowieka (pozycja anatomiczna, osie, płaszczyzny i okolice ciała),
● typami konstytucyjnymi,
● powłoką wspólną (skóra i jej wytwory),
● układem kostno – stawowym (ogólna: osteologia, artrologia i syndesmologia),
● miologią ogólną,
● splanchnologią (nauką o trzewiach): układy pokarmowy, oddechowy, moczowo – płciowy oraz dokrewny,
● angiologią: układ naczyniowy (krwionośny z krwią i limfatyczny),
● nauroanatomią: centralny i obwodowy układ nerwowy,
● estezjologią: budowa i funkcjonowanie narządów zmysłu ze szczególnym uwzględnieniem oka i ucha.
W trakcie zajęć laboratoryjnych student:
● potrafi określić własny typ konstytucyjny,
● opisać ciało człowieka jako całość i zlokalizować w przestrzeni poszczególne narządy,
● rozpoznaje podstawowe elementy układu kostno – stawowego,
● potrafi zakwalifikować poszczególne stawy i określić ich możliwości ruchowe (stawy jedno- dwu- i wieloosiowe),
● rozumie różnorodność klasyfikacji mięśni, zapoznaje się z głównymi mięśniami powierzchownymi i uświadamia sobie mechanizm ich działania,
● w oparciu o zdobytą wiedzę swobodnie porusza się w obszarze anatomii praktycznej (wyczuwalność podstawowych punktów kostnych oraz mięśni powierzchownych osobnika żywego),
● rozpoznaje poszczególne narządy miękkie, jest zorientowany w ich budowie anatomicznej, tak w zakresie anatomii opisowej jak i anatomii mikroskopowej,
● jest świadomy ich lokalizacji w organizmie człowieka
● prawidłowo sekcjonuje narządy odzwierzęce o budowie analogicznej do narządów człowieka (przykładowo: serce, nerki, krtań czy tchawica),
● prowadzi dokumentację w postaci zeszytu ćwiczeń (opis dostarczonych studentowi schematów i rycin oraz rozwiązywanie krótkich zadań testowych),
● rozumie potrzebę szacunku wobec preparatów pozyskanych ze zwłok ludzkich oraz etycznego zachowania w przyszłości w kontaktach z pacjentami.
W ramach pracy własnej student:
● w oparciu o notatki z wykładów, literaturę podstawową i uzupełniającą oraz wiedzę praktyczną zdobytą w trakcie zajęć laboratoryjnych dąży do jej utrwalenia.
|
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu anatomii i fizjologii człowieka w oparciu o treści zdobyte w szkole ponadgimnazjalnej; na pierwszych zajęciach przewiduje się „test kompetencji” weryfikujący zdobytą w szkole średniej wiedzę.
|
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
rozumie cywilizacyjne znaczenie anatomii człowieka jako podstawy rozwoju różnych dyscyplin medycyny [1FM_10_1] |
KFM_W01 [5/5] |
posiada świadomość, że organizm człowieka jako całość jest sumą: komórek, tkanek, narządów i układów zapewniającą homeostazę [1FM_10_2] |
KFM_W14 [3/5] |
zna budowę poszczególnych układów i rozumie zasady ich funkcjonowania [1FM_10_3] |
KFM_W14 [4/5] |
rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi układami i mechanizmy ich koordynacji [1FM_10_4] |
KFM_U03 [3/5] |
zna i potrafi w sposób zrozumiały (zarówno w mowie jak i piśmie) opisać budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka [1FM_10_5] |
KFM_U01 [4/5] |
rozumie konieczność etycznej postawy i szacunku wobec drugiego człowieka - pacjenta [1FM_10_6] |
KFM_K05 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
aktywność na zajęciach [1FM_10_w_1] | Analiza preparatów anatomicznych – odszukiwania wskazanych struktur anatomicznych, prowadzenie zeszytu ćwiczeń, dyskusja w podzespołach oraz z prowadzącym zajęcia. |
1FM_10_2 |
kolokwium [1FM_10_w_2] | sprawdzające wiedzę z trzech podstawowych działów anatomii, terminy kolokwiów podane na początku semestru. Zadania(pytania) kolokwium analogiczne do tych na zajęciach laboratoryjnych. Skala ocen: 2 – 5.
Ocena końcowa z laboratorium jest średnią ocen z kolokwiów. Skala ocen: 2-5.
|
1FM_10_2 |
kolokwia cząstkowe [1FM_10_w_3] | Sprawdzenie przygotowania się na bieżąco do ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej, skala ocen: 2 – 5
Ocena końcowa z laboratorium jest średnią ocen z kolokwiów. Skala ocen: 2-5.
|
1FM_10_5 |
egzamin ustny lub pisemny [1FM_10_w_4] | Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium. Egzamin obejmuje całość materiału – zagadnienia omawiane na wykładach oraz zajęciach laboratoryjnych. Skala ocen: 2 – 5. |
1FM_10_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [1FM_10_fs_1] | Wykład obejmujący podstawowe treści z zakresu anatomii prawidłowej człowieka z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, rentenogramów, obrazów tomografii komputerowej, fazo gramów i krótkich sekwencji filmowych (DVD) – sekcjonowanie tych narządów, które są aktualnie omawiane. Treści wykładów spójne z treściami zajęć laboratoryjnych. |
30 | Praca z podręcznikiem oraz atlasem anatomii prawidłowej człowieka i literatura uzupełniającą. |
30 |
aktywność na zajęciach [1FM_10_w_1] |
laboratorium [1FM_10_fs_2] | Zapoznanie się z budową poszczególnych narządów i układów człowieka w oparciu o bogaty materiał biologiczny: kości, mokre preparaty totalne uzyskane przysekcyjnie oraz preparaty z zakresu anatomii mikroskopowej narządów człowieka; samodzielne sekcjonowanie narządów zwierzęcych o budowie analogicznej do narządów człowieka; cześć zajęć oparta o analizę modeli i tablic anatomicznych. |
30 | Przyswojenie i utrwalenie wiedzy uzyskanej na wykładach i w oparciu o podręczniki oraz atlasy z zakresu anatomii prawidłowej |
30 |
aktywność na zajęciach [1FM_10_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |